Bevalling uiterlijk met 41 weken. Dit ivm hoge geboortesterftes nederland!

Discussion in 'Zwangerschap' started by Melanne, Aug 23, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Melanne

Melanne Actief lid

Apr 16, 2007
    371
    0
    0
    Maar hoe zit dat nou. Ik heb zo,n gevoel dat ze mij gewoon door laten lopen tot 42 weken! Dit mocht toch niet meer?

2. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Mijn schoonzus is 2 jaar geleden bevallen met 42 + 2!! Maar kan zijn dat het inmiddels wel is veranderd ja...dit was ook geen doen nl.

3. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

Jun 1, 2008
    4,093
    1
    38
    Bij mijn 2e zwangerschap ben ik met 41+5 bevallen. Die dag moest ik naar het ziekenhuis om ingeleid te worden, omdat het de hoogste tijd was :) Heb trouwens wel zelf de dag + datum geprikt. Maar als de zwangerschap goed verloopt dan kan het best zijn dat ze je tot 42 weken laten lopen.

Succes met de laatste loodjes.

4. Sila24

Sila24 Niet meer actief

hey met 41 mag je wel ingeleid worden hoor, ik heb voor morgen afspraak staan , alleen je moet het wel zelf vragen

5. giraf

giraf Niet meer actief

Die regels veranderen per dag volgens mij. :(

Vorig jaar (Juni 2010) was ik ook zwanger en overtijd, maar ze wilden mij per se niet inleiden voor 41+5, gewoon omdat alles goed was met mij en de baby.

Toevallig had ik het er met de Vk over vorige week en die zei dat ze er nu weer soepeler mee omgaan en dat ze vaak ook vanaf 41 weken al willen inleiden als je dat zelf graag wilt.

Is misschien ook wel per ziekenhuis anders?

6. duimerijntje

duimerijntje Bekend lid

Jun 22, 2008
    720
    0
    0
    De meeste ziekenhuizen hanteren nu de regel dat vanaf 41 weken inleiden een eigen keuze is. Met 42 weken zullen ze je nog niet verplichten, maar wel overtuigen om toch de bevalling te gaan opwekken.

7. Zonn

Zonn Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Ja ik heb ook het idee dat het verschilt per ziekenhuis.

Ik heb er vandaag een gesprek over gehad.
    Eerst stelde ze voor dat ik maandag zou komen en dan eventueel ingeleid kon worden, dan ben ik 41+5.
    Ik wil echt niet over de 42 weken heen.
    Het wordt ook zwaar nu.

Toen ik dat zei, mocht ik vrijdag komen. Als ik wl word ik dan dit weekend ingeleid en anders uiterlijk maandag.
    Hoop het vol te kunnen houden tot maandag.
    Alleen het gevoel dat ik niet door moet lopen vanwege een of ander beleid geeft me al zo'n goed gevoel.

Ik denk dus dat goed aangeven hoe jij je voelt belangrijk is om na 41 weken inleiding te krijgen.

Laten we hopen dat de klene beep zich alsnog vanzelf aandient!

8. Chai

Chai Niet meer actief

Hoi,

Bij het ziekenhuis waar ik geplant stond te bevallen wouden ze mij met 41+5 in gaan leiden. Omdat het daarna te risicovol werd al was alles 100% goedgekeurd, ik was in topconditie en de baby ook. Ik heb eerst nog getwijfelt of ik het wel wou.
    Gelukkig is ze lekker uit zichzelf gekomen met 41+4.
    Ik zou het gewoon bespreken met de gyn in het ziekenhuis, die doen er echt niet moeilijk over als je niet door wilt lopen tot 42 weken hoor. :)

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Het verschilt per ziekenhuis. Op zich maakt dat doorlopen niet zo vreselijk veel uit, als maar goed gecheckt wordt of vruchtwater en placenta nog in orde zijn! Zodra er een tekort aan vruchtwater ontstaat of de plaventa versteent (dan is ie op een echo wit. Op het moment dat er allemaal witte puntjes zichtbaar worden in de placenta, begint dat proces), wordt het tijd om in te gaan leiden.

Het probleem met overtijd lopen is niet zozeer het overtijd lopen zelf, alswel het feit dat lang niet altijd met voldoende echo's vruchtwater en placenta in de gaten gehouden worden, (minimaal wekelijks een echo is eigenlijk wel nodig dan).

Thirza is 13 dagen overtijd geboren en mijn placenta was heel keurig in orde en aan vruchtwater geen gebrek, (verre van, kraamhulp en VK hebben matjes staan vervangen tot en met, bij lange na niet genoeg aan de voorraad uit mijn bevallingspakket.... :D).
    't Was dat aan haar zelf wel te zien was dat ik echt overtijd liep, (geen huidsmeer, rimpel-vingertjes en lange nageltjes en zo nog wat dingen die VK noemde), maar verder was alles nog prima in conditie om 'r nog een poosje binnen te houden.
    (Maar uiteraard was ik heel blij dat ze eindelijk geboren werd :D. Als dat overigens niet spontaan was gebeurd, zou ik 3 dagen later ws ingeleid zijn, (mits plek). Dan zou ik dus 2wk2dg overtijd zijn geweest.

10. Melanne

Melanne Actief lid

Apr 16, 2007
    371
    0
    0
    Meiden, superfijn al die reacties. Begon mij al zorgen te maken. Aanstaande maandag moet ik weer naar de gyneacoloog dan ben ik 40+5 dagen. Wil gewoon echt niet wachten tot die 42 weken. (dit omdat ik dat lichamelijk gewoon niet meer trek)

11. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat mag meegenomen worden in de overweging wel of niet inleiden he? :)
    Ik heb dat bij Thirza niet gedaan, (heftige BI), maar my goodness, wat duurden mijn dagen op de bank lang, dus kan me goed voorstellen dat als je je niet OK voelt, je ervoor kiest om op tijd in te gaan leiden.
    Maar voor je kindje maakt het verder dus niet zoveel uit, zolang placenta en vruchtwater maar in orde zijn :)

12. boterbloempje83

boterbloempje83 Fanatiek lid

Dec 14, 2009
    1,526
    0
    0
    met 41wkn naar de gyn in het zh geweest voor controles en afspraken voor inleiden. toch spontaan met 41+5dgn bevallen!

13. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

Mar 29, 2011
    4,322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Denk dat het indd per ziekenhuis en vk/gyn verschillend is.. Ik weet nog dat ik één dag voor de uitgerekende datum voor het laatst op controle kwam en dat ze zeiden dat ze me dan die maandag al wouden strippen (als ik wou natuurlijk) en als dat niet hielp mocht ik zelf aangeven wanneer ik zou willen worden ingeleid, ze dachten zelf aan donderdag dan zou ik 41 weken zijn geweest.. Gelukkig is dat allemaal niet nodig geweest want mijn dochter melde zich zelf netjes één dag na de uitgerekende datum :D.

14. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    Mijn vk zei dat ze hier in het ziekenhuis bijna nooit voor 42 weken inleiden, dat ze er geen voorstander van zijn. Ik wil echt niet zo lang doorlopen, heb onwijs veel pijn!! Kan ik het eisen mocht het nodig zijn?!?

15. Bri

Bri Niet meer actief

Hier mocht ik bij de 2e zwangerschap kiezen of ik bij 41 weken ingeleid wilde worden. Ik zou dat niet gedaan hebben (zo fijn is een inleiding nou ook weer niet), maar het was ook niet nodig omdat ik daarvoor al beviel. Heb trouwens wel een keer een CTG + echo gehad omdat ik minder leven voelde. Daarbij kon ik zien dat er veel meer activiteit was dan ik kon voelen, en konden zij zien dat de placenta en het vruchtwater prima waren. Hele geruststelling dus, daardoor durfde ik het wel af te wachten.

By the way: de babysterfte na 41 weken is hier niet hoger dan na 38 of 40 weken en zelfs veel lager dan na 37 weken. Maak je niet bang, hou wel goed vinger aan de pols of je nog voldoende leven voelt en trek aan de bel als het niet goed voelt voor je.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,491
    36,450
    113
    Ik had (bijna 2 jaar geleden) geen keus, er werd niet ingeleid voor 42 weken. Nu was het ook nog niet rijp en had ik al een eerdere ks gehad, maar het kindje werd wel weer 10 pond.

17. Bri

Bri Niet meer actief

Aangezien er blijkbaar grote verschillen zijn in het beleid t.a.v. inleiden voor 42 weken, zou je kunnen overwegen om eens te informeren bij verschillende ziekenhuizen als je het zelf erg graag wilt.
    Of je nou op 10 min van huis, of op 1 uur van huis zit voor een ingeleide bevalling, zou mij niet uitmaken. Je bent niet verplicht naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis te gaan!

18. Zonn

Zonn Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,170
    253
    83
    NULL
    NULL
    Wel onhandig dat het beleid blijkbaar zo verschilt zeg!
    Als 'patient' vind ik dat je ook altijd nog wat te zeggen hebt, maar blijkbaar denken niet alle gyn's er zo over.

Inderdaad goede tip om dan eventueel naar een ander ziekenhuis te gaan waar ze wel inleiden rond 41 weken.

19. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Hier mag/moet ik met 41 een keer langs de gyn om alles te checken. En dan is er de optie tot inleiden. Maar als je dit weigert dan ga je terug naar de verloskundige tot 42 weken. Daarna moet je naar het ziekenhuis en wordt inleiden wel erg aangedrongen..

Ik zou met 41 weken inleiden weigeren trouwens. Nr 1 kwam 8 dagen te laat, de rest van de dames in de familie zaten ook allemaal ruim een week (sommige 2,5) over datum. Dus dat inleiden met 41 zou voor mijn situatie te vroeg zijn.

20. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Nou ze zijn hier in NL wat terughoudender met inleiden ivm verhoogde kans op ks/vaccuum.
    Vanaf 41 weken (bij ons) leiden ze wel "gewoon" in mits je er naar vraagt, vraag je er niet naar dan word het 42 weken.
    Ik vind ook dat ze je niet zolang door moeten laten lopen, zelf had ik bij mn eerste met 41+5 zo goed als geen vruchtwater meer en kindje voelde zich tijdens bevallen dus ook helemaal niet goed, resultaat: spoed ks.
    Als ze me nou een week eerder hadden geholpen (of 2) had ik misschien normaal kunnen bevallen...

Share This Page