Beste verloskundigen, Vanmorgen heel vroeg ben ik best geschrokken, aangezien ik nog maar 36 weken zwanger ben (ruim). Ik stond op omdat ik wakker werd van het gevoel dat ik moest spugen. Ik ben naar beneden gelopen daarvoor, want ik wou vriend en zoon met mijn bijgeluiden niet wakker maken. Na het spugen voelde ik dat mijn pyamabroek zeiknat was. Nu weet ik dat slijmverlies rond dit termijn normaal is. Maar dit was echt geen slijm geweest! Urineverlies heb ik wel eens last van als ik nies of iets. Maar zoveel ken ik niet. Ik weet niet hoelang het al uit mijn lichaam was zeg maar. Voelde ook niks stromen tijdens spugen. Het rook niet naar urine. Althans ik herken het niet als urine zeg maar. En als het wel urine was, dan had het toch sterk moeten ruiken? Het was namelijk eerste urine na de nacht. Vannacht om 05:39 uur, direct nadat ik de constatering heb gedaan mijn vk (wakker) gebeld (arme man!) en hij zei dat ik kraamverband in moest doen en afgesproken dat ik 2 uur later terug bel en ondertussen aan de wandel moest. Zo gezegd zo gedaan. Rond 7 uur moest ik weer spugen. Er kwam duidelijk vocht uit. Was ook nat het kraamverband. Ook kwam er wel diarree mee (sorry voor detail), dus besloot uit hygienisch oogpunt wel nieuw verband in te doen, maar andere wel te bewaren. 07:56 heb ik vk gebeld. Hij zou in de loop van de ochtend langs komen. Rond 11 uur was hij hier. Via de provocatietest is na veel hoesten een negatief resultaat op vruchtwater gebleken. Wel zag hij veel slijm, maar dat wist ik dat dat er zat zo aan einde zwangerschap. Vk zei wel dat hij "in het grijze vlak tast". Het verband had een typische geur, geen urinelucht zei vk. Hij vond het ook maar raar na aanleiding wat ik beschreef. Nu moet ik van hem mijn temp in de gaten houden en bij twijfel direct bellen! Hartje van kleine klopt nog altijd stevig en regelmatig. Ik ben niet doorgestuurd voor echo. Ik krijg woensdag een groeiecho. Maar na wat google-en ben ik er niet echt gerust op eigenlijk. Kan ik echt in een keer zoveel slijm zijn verloren? Het was echt heel veel voor enkel slijm. Maar waarom is die provocatietest dan negatief? Vk vond ook niet dat het naar urine rook en ga er dus vanuit dat het ook echt geen urine is. Wat moet ik hier nou mee? Alvast bedankt? Groet, Marijke
Hallo, Bij twijfel altijd overleggen met je verloskundige. Provocatietest negatief betekend geen vruchtwater. Ja je kan in een keer veel slijm verliezen. Is het vruchtwater dan blijft dit vaak lopen dus dat kan in grote hoeveelheden zijn maar ook elke keer kleine beetjes. Maar ik merk dat je twijfelt dus overleg met je verloskundige wat te doen. Groetjes Ineke