Zwanger en erg zenuwachtig...

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by simoontje1985, Apr 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. simoontje1985

simoontje1985 Actief lid

Mar 3, 2013
    236
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hallo,

ik ben vandaag 5 weken en 5 dagen zwanger.
    Mijn man en ik zijn super blij :D
    Maar ooooo wat ben ik zenuwachtig.
    Ik zal het eens toelichten...

Donderdag 18 april heb ik een afspraak bij de verloskundige, want dan ben ik 8 weken (als alles goed gaat en dat hopen wij zoooooo ;))
    Als ik op de website lees gebeurt er deze dag alleen dit:

De eerste afspraak vindt plaats rond 8 weken. Zodra je weet dat je zwanger bent mag je ons op spreekuurdagen bellen om een afspraak te maken.
    Tijdens de eerste controle, die ongeveer een half uur duurt, kun jij en eventueel je partner kennis met ons maken. Tevens willen wij graag je naam, adres en verzekeringsgegevens noteren. Neem daarom ook je zorgpas en legitimatiebewijs mee naar de eerste controle. Verder worden er vragen gesteld over je medische voorgeschiedenis, menstruatiecyclus, leefgewoontes, de gezondheid van je partner, erfelijke aandoeningen in beide families en eventuele vorige zwangerschappen. Mochten er bijzondere sociale omstandigheden zijn dan willen wij dit graag weten, zodat we daar rekening mee kunnen houden.
    Wij zullen tijdens deze eerste afspraak ook een aantal controles doen, zoals het gewicht bepalen en de bloeddruk meten. Het hartje kunnen we helaas nog niet horen, dit kan pas vanaf een zwangerschapsduur van 12 weken.

Je krijgt ook informatie over mogelijke onderzoeken in de zwangerschap en papieren mee voor een termijnecho en bloedonderzoek.
    Ook geven we je informatie mee over het aanvragen van kraamzorg, wat zo snel mogelijk (voor 16 weken zwangerschap) moet gebeuren.

Vanaf de eerste controle zijn wij verantwoordelijk voor het begeleiden van je zwangerschap en is het de bedoeling dat je bij problemen, die met de zwangerschap te maken kunnen hebben, ons belt en niet de huisarts. Voor dringende gevallen zijn wij 24 uur per dag bereikbaar.

Verder lees ik op hun website dat de echo niet bij hun in de praktijk wordt gedaan maar in een echopraktijk...:(

Nu is mijn probleem (misschien zie ik het alleen als probleem en is het geen echt probleem) dat wij zondag 28 april met vakantie naar New York gaan...
    Dan ben ik 9 weken en 3 dagen...
    Maar ik vind het zo eng om op vakantie te gaan zonder dat ik weet of alles goed gaat met de kleine...
    Wij komen 7 mei terug en dan ben ik 10 weken en 5 dagen....
    Hoe maak ik mijn onrust bespreekbaar?
    Wordt er zo onzeker van..
    Ook omdat we het graag voor onze vakantie aan mijn ouders en mijn schoonmoeder willen vertellen....
    Mijn schoonmoeder gaat namelijk mee naar New York en als ik niet door de metaaldetector en door de bodyscan ga zal ze het uiteraard door hebben :D

Graag jullie advies..

Alvast bedankt voor jullie reactie :)

2. Evelien

Evelien Fanatiek lid

Jul 23, 2012
    1,874
    0
    0
    Hoi,

De zwangerschapstermijn wordt bepaald tussen de 10 en 13 weken zwangerschap. De echo is dan ook het beste om te doen. In deze periode kan ook de combinatietang gedaan worden. Als je dit niet red ivm vakantie zou ik even de praktijk bellen en vragen wat je het beste kan doen. Misschien kan je eerder een vitaliteitsecho krijgen en na je vakantie de termijnbetaling.

Groeten Evelien

3. simoontje1985

simoontje1985 Actief lid

Mar 3, 2013
    236
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi Evelien,

bedankt voor je reactie.
    Ik heb mijn verloskundige gebeld en mijn situatie uitgelegd.
    Ik mag nu met 9 weken en 1 dag een echo vóór onze vakantie. Bij het echocentrum.
    Dat was uiteraard niet gebruikelijk, maar ze wilden graag deze uitzondering voor mij doen ;) Wat was ik happy met dit bericht. :D:D:D
    Met 12 weken mocht ik dan nog een "echte" termijnecho.
    Het echocentrum (zit niet bij de verloskundig praktijk bij in) gebeld en ik was natuurlijk super blij.
    Maar die vrouw die ik belde was erg chagrijnig. :x
    Erg jammer.
    Ze vond het volgens mij belachelijk dat ik nu al een afspraak kreeg, maar ik heb haar gewoon doorverwezen naar mijn verloskundige bij vragen…
    Heel vreemd allemaal.
    Ze vond ook 1 echo genoeg, maar mijn verloskundige zei dat ik gewoon 2 krijg….
    Beetje vreemd hoe het ging, maar toch blij met mijn afspraak vóór onze vakantie New York!
    Kan ik met gerust hart op vakantie gaan!!!

Wat voelt dat lekker.
    Nu hopen dat alles goed gaat tit die tijd.....:) SPANNEND!

Share This Page