Zwanger en in het onderwijs

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Melovekane, 12 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluus

    Pluus Fanatiek lid

    20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Heej meiden,

    Ik heb ook even een vraagje.
    Ik heb gehoord (via via) dat je als leerkracht (basisonderwijs) meer recht hebt op pauzes...

    Ik heb een kleutergroep en merk dat het toch wel erg zwaar is! Ik heb van 8.30 tot 12.00 uur geen moment rust om even te zitten of iets dergelijks! Zelfs met fruit eten kan ik vaak niet even rustig zitten... Dan heb ik van 12.00 uur tot 13.00 uur echt nodig om weer bij te komen om dan weer van 13.00 uur tot 15.00 uur te rennen etc...

    Ik wil dus van de week even met mijn directeur rond de tafel maar is het zo dat de CAO zegt dat je meer recht op pauzes hebt... of is het een verzinsel?
    Ik kon zelf niets vinden in de CAO!
     
  2. marloes80

    marloes80 VIP lid

    6 aug 2006
    22.005
    894
    113
    staat ook niet in de cao, maar is op alle zwangeren van toepassing

    Werktijden
    Een zwangere werkneemster heeft het recht de arbeid af te wisselen met één of meer extra pauzes buiten de normale pauzes. Deze extra pauzes bedragen tezamen ten minste 15 minuten. Maximaal mogen de extra pauzes één achtste deel van de voor de vrouw geldende arbeidstijd per dienst bedragen. Verder heeft een zwangere werkneemster het recht arbeid te verrichten in een bestendig en regelmatig arbeids- en rusttijdenpatroon.
     
  3. Pluus

    Pluus Fanatiek lid

    20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Oke, super!! Dank je wel!

    Waar heb je dat vandaan?
     
  4. Pluus

    Pluus Fanatiek lid

    20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Dat ga ik even doorlezen!! Dank je!!
     
  5. Dotty

    Dotty Fanatiek lid

    25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb een groep 1. Wij hebben zelf 30 minuten pauze per dag (van 12.30 tot 13.00 uur). Mijn misselijkheid is nu weg, maar toen ik nog zo misselijk was, stortte is 's avonds steeds echt in. Het is gewoon lastig om even je rust te nemen als je je niet goed voelt. Die kinderen hebben daar geen boodschap aan. Nu voel ik me gelukkig weer goed. Hopelijk blijft dat zo. Bij ons heeft 1 zwangere om meer pauze gervaagd, maar dat werd haar niet in dank afgenomen!
     
  6. Pluus

    Pluus Fanatiek lid

    20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Tja, ik dank afnemen of niet... Ik denk nu eerst aan mezelf en me kindje... heb geen zin om (weer) ziek thuis te zitten omdat het te veel is!!
     
  7. Dotty

    Dotty Fanatiek lid

    25 jul 2011
    1.882
    0
    0
    Zuid-Holland
    Nee, zou ik ook niet doen. Zodra ik het niet meer vol houd ga ik het ook aangeven. Dan maar een boze directie. Ik vind een half uur pauze toch al kort. Voor je zit met je boterham kan je al weer terug (eerst lopen naar toilet, wachten want dan moet iedereen plassen, naar de koffiekamer, snel eten en weer terug).
     
  8. Pluus

    Pluus Fanatiek lid

    20 aug 2011
    2.530
    1
    0
    Ja heel herkenbaar inderdaad Dotty!!

    Heb gisteren met de directeur gesproken en die snapte dat ik voor mezelf koos... dat was wel fijn om te horen... Nu even kijken wat de mogelijkheden verder zijn!
     
  9. Melovekane

    Melovekane Fanatiek lid

    6 mrt 2011
    1.284
    0
    36
    Vrouw
    Lerares aardrijkskunde
    Zuid Holland
    ja daar heb ik wel aanzitten denken. maar ja hoe gaan ze dat aanpakken he?! Als ze natuurlijk gewoon 0.65 fte per week rekenen dan klopt dat niet helemaal. Want ik werk in die laatste weken niet zo veel uur. Dus ja denk dat ik maar gewoon aan de slag ga en kijk wel hoe het gaat.

    Mijn verlof is nu trouwens begonnen! Best een beetje een raar idee nog haha.. HOef morgen gewoon niet naar school haha. Heb maandag wel mijn vervangr gesproken. Ben erg benieuwd of ze alle klassen aan kan haha!

    IK ben ook niet gaan staken, idd ook omdat ik niet met mn zwangere lijf de trein in wilde enzo haha
     
  10. Feulen

    Feulen Nieuw lid

    9 feb 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal!

    Ook ik werk in het voortgezet onderwijs (speciaal, dus CAO PO).
    Vandaag heb ik het aan mijn leidinggevende verteld, hij reageerde heel enthousiast. Ik ben aan het einde van de zomervakantie uitgerekend en zal dus net iets voor de kerstvakantie weer aan het werk gaan na mijn verlof.
    Momenteel werk ik 0,9 fte.
    Ik twijfel of ik na de bevalling - en vooral na het ouderschapsverlof 4 of 3 dagen wil gaan werken. Dus 0,8 of 0,6 fte. Het liefst 0,6 natuurlijk, dan kan ik twee volledige dagen thuis zijn.
    Ik kan de financiele verschillen niet goed overzien, omdat je een deel betaald en een deel onbetaald kunt opnemen.

    Moet ik direct na het eindigen van zwangerschapsverlof mijn fte's aanpassen voor het ouderschapsverlof als ik uiteindelijk echt minder wil gaan werken?

    Heeft iemand een indicatie hoeveel het financieel scheelt als je 0,9 fte nu vergelijkt met 0,6 fte na het zwangerschapsverlof? Hoeveel van die 0,3 fte die het scheelt wordt betaald/onbetaald verlof en hoe lang is dat van toepassing?
     

Deel Deze Pagina