Zwanger, beeindiging contract en kinderopvangtoeslag

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Anne2607, 6 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne2607

Anne2607 Lid

15 apr 2008
    59
    0
    0
    Wie kan mij aan een duidelijk antwoord helpen?
    Mijn huidige baan eindigt waarschijnlijk per 1 april 2012. Op dit moment ben ik 23 weken zwanger en zou ik per 19 april 2012 met verlof gaan. Als mijn baan daadwerkelijk ophoudt, kom ik in de wazo terecht en ontvang dan dus via het uwv mijn zwangerschapsverlof. Nu lees ik op de site van de belastingdienst dat bij zwangerschapsverlof je het recht op kinderopvangtoeslag behoudt, maar geldt dit ook als je via het uwv zwangerschapsverlof krijgt? Dit staat namelijk nergens vermeld. Men kan toch moeilijk van mij verwachten dat ik tijdens mijn verlof solliciteer waardoor ik de kinderopvangtoeslag voor mijn andere kinderen blijf ontvangen? Wie schept duidelijkheid????

2. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    misschien de belastingdienst bellen en je probleem voorleggen? kan je helaas niet verder helpen, heb hier gelukkig geen ervaring mee.

3. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Ik ben in november de ziektewet ingegaan, kreeg toen ziektewetuitkering. Per 1 januari is mijn contract verlopen en omdat ik in de ziektewet zat met zwangerschap gerelateerde klachten krijg ik 100% uitkering via het UWV. Helaas heb ik geen recht meer op kinderopvang toeslag, ook niet als straks mijn verlof ingaat want dat zit aan je contract vast. :(

4. Anne2607

Anne2607 Lid

15 apr 2008
    59
    0
    0
    Dankjewel voor je bericht. Wat een ellende: aan de ene kant willen ze moeders aan het werk houden, maar op deze manier werk je toch in de hand dat die moeders nooit meer aan het werk komen? Als ik de kinderopvang beeindig, duurt het zeker twee jaar voor ze weer een plek hebben en het volledig zelf betalen redden we niet. Het gaat goed met dit land.

5. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    Hoi Anne,

Mijn baan verloopt ook per 1 april en ben nu 22 weken zwanger. Ik ga 1 april in de ww voor 3 weken daarna verlof 16 weken en daarna weer de ww. Je behoudt de toeslag voor 3 maanden. Dus je hebt 3 maanden na je verlof tijd om iets te vinden met behoud van je toeslag voor de kinderopvang. Je krijgt namelijk altijd zwangerschapsverlof via het uwv ook als je wel een betaalde baan hebt. Voor mij geldt hetzelfde. Ik heb verlof tot eind augustus en wil zeker iets vinden voor eind oktober, anders vervalt mijn toeslag.

Succes.

6. Mamajuli2008

Mamajuli2008 Actief lid

11 okt 2011
    295
    4
    18
    NULL
    NULL
    Toen ik met de belastingdienst belde vertelden ze mij dat die 3 maanden regeling in 2012 niet meer geld?

7. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    #7 Kapedi, 9 feb 2012
    Laatst bewerkt: 9 feb 2012
    Juist wel de regeling is per 01-2012 ingegaan.

Werkloos

Werkt u in loondienst en stopt u met werken? Of stopt u uw onderneming en bent u niet meer ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Als uw kind nog naar de kinderopvang gaat, hebt u nog recht op 3 maanden kinderopvangtoeslag voor het aantal uren voorafgaand aan de maand van werkloosheid. Daarna moet u de toeslag stopzetten. Dit kunt u doen met Mijn toeslagen. U kunt pas weer kinderopvangtoeslag krijgen als u weer aan de slag gaat. Dit geldt ook voor uw toeslagpartner.
    Let op!
    Verandert uw inkomen doordat u geen werk meer hebt? Geef dat dan meteen aan ons door met Mijn toeslagen.

Binnen 3 maanden weer werken of een traject volgen

Gaat u binnen die 3 maanden weer werken? Of gaat u binnen 3 maanden een verplichte inburgeringcursus volgen, een re-integratietraject volgen via de gemeente of UWV, of studeren? Als uw kind nog naar de kinderopvang gaat, hoeft u de kinderopvangtoeslag niet stop te zetten.

Zwangerschapsverlof,ouderschapsverlof of de ziektewet heeft geen invloed op de toeslag, dat staat op een ander tabblad van de site van de belastingdienst.

8. Kapedi

Kapedi Fanatiek lid

18 aug 2009
    1.483
    94
    48
    Heb net ook nog even de belastingdienst gebeld, 3 maanden na einde contract heb je nog recht op ww maar daarna niet meer en aangezien ik dan ook nog met verlof ben moet ik ook mijnopvang annuleren.

Deel Deze Pagina