Te hoge gal zurezouten in bloed. Wie ook?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Colinn, 4 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Colinn

Colinn VIP lid

8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Hoi lieve meiden!

Mn VK viel het op dat ik veel aan het krabben was. Ging er vanuit dat dit kwam doordat mn huid uitrekt. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan dat het iets gevaarlijks kan zijn maar mn VK vond het nodig me door te sturen naar de gyn. Bloedonderzoek gedaan en nu blijkt dat mn gal zurezouten waarde iets verhoogd is. 9 is maximaal toegestaan en ik had een waarde van 12. Boven de 40 kan het gevaarlijk worden voor de baby. Gyn wilde me medicijnen voor schrijven voor de jeuk maar heb dit in eerste instantie geweigerd. Ik ben absoluut geen fan van pillen slikken en de jeuk die ik had was nog goed te doen. Echter is de jeuk steeds meer aanwezig en inmiddels niet alleen meer mn buik, handen en voeten maar heel mn lichaam. As maandag moet ik weer bloed prikken om de waarden te checken. Wie heeft dit ook gehad?

2. Lala2

Lala2 Niet meer actief

Hey!

Ik heb het niet gehad maar heb wel galstenen door de zwangerschap dus ze hebben mijn galzout ook in de gaten gehouden. Je bent nu 36 weken zie ik dus fijn termijn!
    Als de waardes te hoog zijn kunnen ze eventueel inleiding met je bespreken. Ik weet dat het niet leuk is om te horen maar het gaat echt goedkomen!

Hou ook je plasje in de gaten. Als je urine oranje e/o donkerder word moet je echt acuut gaan bellen hoor.
    En hou de bewegingen van je kindje bij, als het naar je zin minder word ook even bij de vk aangeven. Maar dat hebben ze je vast al verteld.

Succes🍀🍀🍀

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik heb bij alle vier cholestase gehad,

Vanaf 40 is het inderdaad gevaarlijk, zodra je de 40 bereikt hebt is het protocol ook dat je met 37 weken ingeleid moet worden, ookal is het bijv met medictie terug gezakt naar 15
    ik had bij mijn vierde een waarde van 162 ondanks medicatie ( deze kunnen trouwens echt geen kwaad en de waarde zakt er echt van, het helpt niet altijd voor de jeuk maar ik raad je aan deze toch te nemen als je waarden gaan stijgen, teveel galzouten die bij je kindje komen kunnen ervoor zorgen dat het teveel is voor de hartspier van je kleintje met grote gevolgen.)

De jeuk is echt onmenselijk, ik had zo een jeuk dat ik mijn complete teennagels eraf heb geknipt omdat ik onder de nagels zo'n jeuk had, krabben met vorken tot bloedens toe, de medicatie hielp echt om dat onder controle te houden ( het helpt niet altijd voor de jeuk hoor )

Sterkte ! Ik hoop voor jou dat de waarden niet al te hoog gaan oplopen en dat je niet super veel last gaat krijgen van de jeuk.

4. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Ik ben bij mijn 2e zwangerschap ingeleid ivm het vermoeden van cholestase (jeuk en verhoogde leverwaarden/galzurenzouten).
    Kreeg klachten bij 38 weken dus vanuit het ziekenhuis werd er geen risico genomen (toen de eerste bloeduitslagen) binnen waren en ik ben ingeleid.
    Nu 18 weken zwanger van de derde en vorige weekuitslag gehad: mijn galzurenzouten zijn alweer verhoogd. Niet zorgwekkend nog, maar ze gaan het wel in de gaten houden.
    Ik heb nog geen medicatie, maar mocht het zoover komen dan vind ik het geen probleem om ze te nemen. De jeuk wordt namelijk echt onmenselijk...

5. Colinn

Colinn VIP lid

8 jul 2014
    5.836
    1.241
    113
    Dankje voor de reacties dames! Heb vandaag contact gehad met mn VK. Ze heeft overlegd met de gyn. Ik moet morgen sowieso bloed prikken. Als blijkt dat de waarde verhoogd is willen ze geen risico lopen en word ik met 38 weken ingeleid. Nog een weekje dus.
    @hippo89 zo erg heb ik het nog niet zoals jij het omschrijft. Lijkt me echt te erg!:(

6. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook cholestase gehad, bij de eerste controle zat ik op een waarde van 22 en een week later was het al 98. Ik ben toen meteen opgenomen en een ruime week later - met 36wkn - ben ik ingeleid.
    Ik was overigens dolblij met de Ursochol want ik werd echt helemaal gek van de jeuk.

Deel Deze Pagina