Vorige week bij de fysio geweest en die heeft mij geadviseerd max 3 uur te werken per dag ivm bekkenklachten. Ik gaf al aan dat dit niet gaat, ik heb een 0-uren contract dus plannen ze mij gewoon heel weinig in. Afgelopen week dus door gewerkt, maar woensdag was het zo druk, dat ik in bed lag te janken van de pijn. Ook geen tijd gehad om even te zitten of normaal te ete. Ik werk overigens in een zonnestudio waar ik alleen diensten draai. Mijn schoonzus gaf aan dat je dan voor een gedeelte de ziektewet in kan. Maar hoe pak ik dit aan? Als ik namelijk vertel op mijn werk wat de fysio gezegd heeft, dan zal hun reactie zijn we plannen je minder in en niet we melden je ziek. l
Als je en 0 uren contract heb dan kunnen ze je toch gewoon maar 3uur inzetten per dag. Lijkt me logisch dat ze je dan niet ziek gaan melden dat heb je met een 3 uren contract.
Oké, ik heb dit gevonden! Werk je al langer als 6 maanden daar? Want dan heb je gewoon recht op de gemiddelde gewerkte uren! Ik zou dus even langs het juridisch loket gaan. De eerste zes maanden kunt u de werknemer betalen naar het aantal gewerkte uren, maar daarna krijgt de werknemer meer rechten. De werknemer krijgt na zes maanden ook loon als hij niet kan komen werken om redenen die buiten zijn of haar macht liggen. Zo heeft de werknemer na zes maanden recht op uitbetaling van het gemiddeld aantal uren dat deze in de voorgaande drie maanden heeft gewerkt. Bovendien wordt na zes maanden aangenomen dat de werknemer een arbeidsovereenkomst heeft met een omvang die eveneens gelijk is aan het aantal gemiddeld gewerkte uren in de voorafgaande drie maanden.
Ik zou idd eerst contact opnemen met het uwv. Die kunnen je wel vertellen hoe het in zijn werk gaat. En als ik het zo lees heb je een werkgever die niet echt meewerkt, dus als je lid bent van een vakbond, zou ik die ook inlichten. Ik heb een contract met vaste uren en werk nu ook minder uren per dag. Het uwv betaalt de uren die ik ziekgemeldt ben uit aan mijn werkgever. Op internet is misschien ook nog wel iets te vinden over ziekte tijdens een 0 uren contract. Veel succes.
Werk je daar in je eentje en is het een zonnestudio van iemand alleen (klein bedrijf, eenmanszaak) of een grote keten? Want ik kan me voorstellen dat in het eerste geval, als jij gewoon doorbetaald moet worden en ze dus ander personeel moeten inzetten, dat wel eens het einde van het bedrijf kan zijn. Maar als het goed is hebben ze echt wel een verzuimverzekering, en kan je je dus gewoon ziekmelden zonder dat zij daar gelijk falliet van hoeven te gaan. (dit alles geld alleen als het een klein bedrijfje is dus, zo komt het een beetje over. Als het een groot geheel is zou ik me sowieso gewoon ziek melden...)
Je heb meer rechten dan je werkgever jou doet voorkomen, ik zou even juridische hulp zoeken bij vakbond of andere instantie. Ook UWV kan je voorlichten. Je werkgever krijgt de kosten van jouw ziekmelding, omdat het zwangerschapsgerelateerd is, terug van UWV. Dus dit verlies qua loonkosten komt niet voor zijn rekening.
Dank voor de reacties, ik ga maandag gelijk even bellen met het uwv. Het is trouwens een franchise van een grote keten en dit is hun derde zaak, we staan alleen om kosten te besparen, we werken totaal met 5 man per vestiging inclusief de 2 eigenaren.
Ik heb geen verstand van de regels wanneer je een 0 uren contract hebt etc maar je moet in ieder geval wel om jezelf denken. Mocht je dus niet minder kunnen gaan werken dan moet je misschien kijken naar iets anders. Jou gezondheid en dat van je kindje moet je goed in de gaten houden en is belangrijker dan wat dan ook. Is misschien makkelijker gezegd hoor, ken je situatie verder niet. Kortom, denk wel om jezelf, als fysio zegt dat je rustiger aan moet doen dan moet je dat advies wel aannemen. Heb je nu en na de bevalling alleen maar profijt van. Sterkte en succes
Dankjewel voor de reactie. En je hebt gelijk, afgelopen week ging het ook echt niet meer. Maar, ik ben dan toch zo dat ik het wil proberen, want als ik vaak begin met werken gaat het ook nog goed. Dus maandag ga ik gelijk bellen met het uwv hoe het nu verder moet.
Inmiddels contact gehad met het UWV. Zij vertelde mij dat ik mij ziek moet melden bij mijn werkgever en zij mij weer ziek moeten melden bij het UWV. Als ze dit niet doen, kan ik dit altijd nog zelf doen. Vanmorgen ook mijn werkgever gebeld (hij klonk not amused). Hij had nog niet eerder iemand gedeeltelijk ziek gemeld en wist niet of dit mogelijk was. Dus ik hem verteld dat ik in de ochtend al het UWV gebeld heb en dat dit geen probleem is. Hij zou het overleggen met zijn boekhouder en ik zou worden teruggebeld. Dus ben benieuwd.... Vandaag en morgen stond ik al 3 uur ingeroosterd en woensdag is de eerste dag dat ik 6 uur zou moeten werken, collega heeft al aangegeven dat zij de overige 3 uur van mij over kan nemen, dus dat is fijn.
Een Fysio mag je wel een "advies" geven trouwens maar is geen (bedrijfs)arts. Een werkgever heeft dus weinig aan het advies van een fysio maar dat ter zijde. Dit vond ik op internet bij de FNV. misschien kun je even contact opnemen. : Rechtsbescherming nul-urencontract Direct: Je hebt recht op loon over de gewerkte uren en minimaal 3 uur loon per oproep. Daarnaast heb je recht op het minimumloon , vakantiegeld en vakantiedagen en doorbetaling bij ziekte op de dagen waarop je bent ingeroosterd. Word je bijvoorbeeld ingeroosterd voor de woensdag tot en met vrijdag en je bent woensdagochtend ziek, dan heb je recht op doorbetaling over de dagen waarvoor je bent ingeroosterd. Let wel op dat er max. 2 wachtdagen opgenomen kunnen zijn in je arbeidsovereenkomst of cao waarover je dus geen loon krijgt bij ziekte. Na 6 maanden: Er volgt automatisch een contractaanpassing (hoeft niet altijd op papier te zijn) waardoor je werkgever je loon moet blijven betalen als er geen of minder werk is dan het halfjaar er voor. Hoeveel hij moet doorbetalen wordt berekend door te kijken naar het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste drie maanden. Heb je na zes maanden bijvoorbeeld de laatste drie maanden gemiddeld 12 uur per week gewerkt en de werkgever kan je maar voor 10 uur werk bieden, dan heb je recht op nog 2 uur doorbetaling van je loon. Het kan zijn dat jouw werkgever deze loondoorbetalingsplicht niet gelijk na 6 maanden heeft, dit moet dan wel zijn opgenomen in de cao. Hulp bij je contract? Weet je niet zeker of je eerlijk wordt behandeld door je werkgever? Stel je vraag hieronder of stuur een mail naar info@fnvjong.nl en we helpen je graag verder.
Bedankt Ukkie! Ik heb dit vanmorgen ook tegen het UWV gezegd, maar hier werd verder niet op ingegaan. Mocht ik er niet uitkomen met werkgever, ga ik zeker contact opnemen en anders met juridisch loket. En gefeliciteerd met je zwangerschap!
Sluit me aan bij ukkie. Voor zover ik weet is wat een fysio zegt "advies". Wil je iets hard maken zodat je baas er wat mee kan moet dit volgens mij toch echt door een arboarts vast worden gesteld althans zo werd het toen mij verteld bijna 3 jaar geleden. Hang me er niet aan op hoor
Dankje vlinder! Hopelijk komen jullie er samen uit en mag je uren blijven werken wat je lichamelijk aankunt!
Een fysio mag je niet vertellen hoe veel te werken maar behoort je te verwijzen naar een bedrijfsarts. Die alleen kan bepalen wat er moet veranderen in de werksituatie. De bedrijfsarts mag je wel verzoeken ocntact op te nemen met de fysio om de situatie te bespreken. voor je werkgever heel belangrijk om aan te geven dat het een zwangerschapsgerelateerde ziekmelding is, dan krijgen ze namelijk een uitbetaling van het UWV. Hoe het precies met een 0 uren contract gaat weet ik niet...ik vermoed dat je dan niet al te veel zal krijgen.
Een bedrijfsarts is er niet. Ik ben nu gedeeltelijk ziek gemeld bij het UWV en ik krijg een oproep om langs de arbo arts te komen. Tevens vandaag te horen gekregen dat mijn contract niet verlengt gaat worden, omdat ik niet meer flexibel in te zetten ben. Maar opzich zag ik die al een tijdje aankomen, ze hadden nu alleen een "goede" reden gevonden.