Zwanger en kattebak

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door pamie, 13 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. pamie

    pamie Nieuw lid

    13 aug 2007
    3
    0
    0
    hallo

    ik ben nu 5 weken zwanger.
    maar voor die tijd deed ik altijd de kattebak,
    loop ik nu gevaar,me vriend is het gaan doen sinds we weten dat we zwanger zijn.
    maar in hoevere mag ik in de buurt komen van de kattebak of moet ik afstand houden.
    we hebben ook sinds kort 2 jongen katertjes en doen het soms ook in huis .
    mag ik dat dan opruimen of niet. afz pam
     
  2. jettje

    jettje Fanatiek lid

    30 jan 2007
    1.541
    0
    0
    zv-er
    hoi Pam,

    Je kan wel in de buurt van de kattebak komen.
    Alleen moet je oppassen met het opruimen van de uitwerpselen
    van de kat.
    Mijn vriend en ik maken beide de kattebak schoon.
    Alleen trek ik handschoenen aan en was ik heel goed mijn handen.
    Mocht de kat iets in huis hebben gedaan en wil je het opruimen,
    doe dan handschoenen aan en goed je handen wassen.
    Als je echt helemaal safe wil zijn dan moet je je vriend het laten
    opruimen.
    Succes met je 2 jonge katjes , geniet ervan.

    Groetjes Jetje
     
  3. Dushi

    Dushi Niet meer actief

    Yep. Hetzelfde geldt voor tuinieren. Niet met je handen in de aarde/het zand, je weet nooit of er een kat gezeten heeft of een ander dier met vreemde ziekten.
     
  4. chantalk

    chantalk Fanatiek lid

    Ik heb ooit gehoord dat als je katten hebt, je waarschijnlijk die ziekte al ooit hebt gehad (alleen merk je dit niet). Je zou het geen 2de keer kunnen krijgen.
    Maar ik ben tijdens de zwangerschap toch ook extra voorzichtig geweest. Mijn man maakte toen de bak schoon.
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    hier hetzelfde antwoord, je hoeft het echt niet angstvallig te vermijden, maar zou het verschonen door je vriend laten doen en dan het liefste elke dag de bak helemaal, omdat toxoplasmose dan geen kans heeft om te ontwikkelen. Verder heb ik de kittens wel aangeraakt enz, maar wel daarna mijn handen gewassen elke keer. Niet echt handig en misschien niet eens nodig, maar voor de zekerheid.
     
  6. Judith75

    Judith75 VIP lid

    9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Handschoenen dragen dan kan het prima!
     
  7. Lexie74

    Lexie74 VIP lid

    14 sep 2006
    9.342
    189
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Manlief regelt hier alles omtrent de katten; de bak en evt ongelukjes op andere plaatsen.
    Ook in de tuin mag ik niets meer van em doen, vervelend joh ;)
     
  8. Niet meer actief

    Hier hetzelfde....
    Mijn vriendlief doet sinds ik zwanger ben de kattenbak, al heb ik het de eerste weken wel zelf gedaan omdat we het toen nog niet wisten.

    De listeria bacterie komt voornamelijk veel voor bij kleine katjes (niet om je bang te maken hoor) en duurt meestal zo'n 2 weken.
    Mocht er een ongelukje zijn en je wil het opruimen, gewoon even met handschoenen aan doen, en daarna je handen goed wassen voor de zekerheid.
    Dan is er niks aan de hand, maar dat zeiden er al meer hier.

    Liefs
     
  9. miranda22

    miranda22 Bekend lid

    5 jul 2007
    771
    0
    0
    mama
    heerhugowaard
    wij hebben 7 katten dus 3 bakken, voor heen deed ik het altijd maar zins ik zwanger ben doet mijn mannetje het.
     
  10. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Bij ons (in Belgiƫ dus) wordt je bij een zwangerschap standaard getest op toxoplasmose (@angel4life, listeria dat is de bacterie bij rauwe kaas en zo). Anders moet je dat laten doen, dan weet je meteen of je immuun bent of niet en of je al dan niet moet opletten? Ze gaan er van uit dat je immuun bent als je katten in huis hebt, maar ik heb al mijn hele leven lang katten en ben dus niet immuun. Hier is het mijn hubby die de kattenbak mag doen :)
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    vervelend joh! hier the same :)

    vroeger deden we altijd allebei 1 bak...
    maar job vindt het zo leuk om te doen dat ik er meestal 3 dagen om mocht zeuren en dan nog boze blikken kreeg onder het mom "als je zo zeurt doe ik het helemaal niet... "

    maar nu zonder gemopper staat er om de paar dagen een schone bak \o/
    (kleiner bakje nu we verhuisd zijn en er tegenwoordig nog maar 2 katten zijn ipv 3 ook.. dt scheelt want dat maakt een stuk makkelijker schoon)

    vrees dat ik the minute na het bevallen gewoon weer de klos ben tho
    maarja... het moet toch gebeuren he

    btw.. in .nl word er juist totaal niet getest of je immuun bent voor toxoplasmose of niet
    maar word je gewoon vertelt dat je er vanaf moet blijven.
    toch wel apart zo'n best wel groot verschil relatief dicht bij elkaar.

    heb overigens al sinds ik 12 ben een kat.. en ook nog een tijd in de vogelopvang gewerkt op de ziekenboeg
    dus kans is groot dat ik inmiddels er wel gewoon tegen kan
    maarja.. we gaan hetmaar niet uitproberen ten koste van een lief schattig babietje *grin*

    overigens.. als ze hebben overgegeven mag ik het alsnog zelf opruimen
    dat dan weer wel somehow
     
  12. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Hoi Saskia,

    Ja, ik weet dat het bij jullie niet getest wordt. Het scheelt nochtans veel in wat mag en niet mag hier. Indien immuun voor toxoplasmose: Geen probleem met kattenbak, mag in tuin werken, ... Niet immuun, ik dus: na elk contact met katten handen wassen, niet in tuin werken, geen kattenbak kuisen, rauwe groenten moeten zeer goed gewassen zijn (dus eet ze best enkel als je ze zelf wast), opletten met bepaalde dingen van vlees... Als je immuun bent, mag je veel meer :)

    Ik heb zeven jaar vrijwilligerswerk gedaan in een dierenasiel, heb al altijd katten, heb altijd veel buiten gespeeld en in onze tuin gewerkt,... Alle dingen waardoor je immuun wordt, heb ik gedaan, maar toch :(
     
  13. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @lilya: dat zegt wel weer hoeveel er daadwerkelijk met 100% zekerheid vast staat.

    hier kun je namelijk prima met je katten knuffelen.
    en van job moest ik in het begin wel mn handen wassen.. maar dat is eigenlijk gewoon geen doen met 2 van die slijmjurken als dit.

    bovendien zitten ze overal op zo ongeveer.. dus dan zou je dus elke keer dat je "iets" aanraakt je moeten wassen.

    de nieuwe zwarte bank bewijst dat wel weer trouwens
    want overal zitten kleine grijze pootjes :(
    en zou dit grit HET grit zijn dat niet afgeeft...

    vind het een beetje lastig eigenlijk.. want die pootjes bewijzen wel dat ALS het in je kattenbak zit.. het eigenlijk gewoon in je hele huis zit
     
  14. Claartje79

    Claartje79 Fanatiek lid

    17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    mijn man doet het meestal, anders doe ik het met handschoenen aan. kan er niks gebeuren! maar dat mijn man het doet vind iki niet erg hoor ;)
     
  15. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Mijn dokter zei wel, als ik het nu nog niet gehad heb, dat de kans klein is dat ik het de komende maanden zou krijgen. Maar het toeval wil dat ik iemand ken die door besmetting met toxoplasmose tijdens de zwangerschap wel een doof kindje heeft... Dus ik let liever even op...
     
  16. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    lilya: maar je merkt het toch niet als je het zelf hebt?
    i mean.. voor jezelf is het niet schadelijk

    dus je weet het ook niet echt....
     
  17. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Bij ons blijven ze je bloed testen als je niet immuun bent, zodat ze weten wanneer je wel besmet bent.
     
  18. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    @lilya: dat is wel een geruststellend idee dan
     
  19. Lilya

    Lilya Fanatiek lid

    13 jul 2007
    1.135
    0
    0
    Is geruststellend inderdaad, maar ik denk nu toch ook niet dat de kans groot is dat ik het krijg. Ik probeer wel na contact met mijn katten mijn handen te wassen (voor het eten vooral) en zo, maar ik ga ze niet buiten steken :)
     
  20. hope43

    hope43 Fanatiek lid

    14 jul 2006
    2.255
    0
    0
    het klopt idd , dat als je het eenmaal hebt gehad dat het niet meer zou terugkomen, maar ondanks dit, gaf mijn vk het advies het met handschoenen te doen,...
     

Deel Deze Pagina