Zwanger en kattenbak

Discussion in 'Zwangerschap' started by sadieraven, May 2, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frmama2013

Apr 29, 2013
    18
    0
    0
    Huishoudhulp
    Of je de "kattenziekte" al gehad hebt kan men trouwens zien in je bloed hoor. Bij het begin van mijn zwangerschap ben ik erop getest geweest en ik ben niet immuun voor toxoplasmose, dus geen rauw vlees e.d. en oppassen met de kat. Tijdens mijn zwangerschap ben ik er nogmaals op getest geweest.
    Met handschoenen en goed wassen van de handen mag het geen probleem zijn, ik heb ook altijd een flesje desinfecterende gel bij me staan en telkens ik de kat aai ontsmet ik daarna gelijk mn handen, verder let ik er ook op dat ze zeker niet op tafel gaat (mag ze eig niet, maarja ook katten hebben wel eens een eigen willetje) zodat ze mn bord, bestek, glas,... niet aanraakt. Uiteindelijk kan de kat overal bacterieën op zich hebben, ze wast haar hele lijf met hetzelfde "washandje". Dus zowel haar achterste als haar kopje.
    Als je je zorgen maakt dan kan je volgens mij ook wel vragen om nog eens je bloed te laten controleren, dan ben je helemaal zeker.

2. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

Dec 7, 2011
    3,002
    1,139
    113
    Female
    Canada
    Ik zou er niet vanuit gaan dat je al eens toxoplasmose gehad hebt, hoor. Ik heb jaren zwerfkatten en zwerfkittens opgevangen en wij hebben 4 katten. Ik ben getest en heb geen antistoffen voor toxo in mijn bloed, dus heb ik het niet gehad! En ik heb heus niet met handschoenen en mondkapje kattenbakken lopen verschonen in het verleden. Daarmee is echter niet gezegd dat je dus niet voorzichtig hoeft te zijn als je zwanger bent. Je bent namelijk wel wat extra kwetsbaar en mocht je het toch krijgen, dan ben je goed jarig! Extra voorzichtigheid is dus wel op zijn plaats.

Toxoplasmose verspreidt zich niet door de lucht. Je krijgt het in feite door het op te eten, bijvoorbeeld zou je het kunnen krijgen door je hand naar je mond te brengen als je de kattenbak hebt verschoond of in de tuin hebt gewerkt, en daarna je handen niet (goed) hebt gewassen.

Let op: als je kat buiten komt, is het mogelijk dat hij/zij besmet is. Het is niet alleen een kittenziekte! Toxoplasmose zit in kattenpoep van een besmette kat, maar heeft tijd nodig zich te ontwikkelen. Verse drollen uit de bak halen, zoals jij dus doet, geeft dan weinig risico.
    Voor de veiligheid zou ik handschoenen dragen en na het verschonen van de bak de handen goed wassen met warm water en zeep.
    Ook zou ik een test aanvragen, dan kijken ze of je antistoffen in je bloed hebt. Als je ze hebt, ben je namelijk al besmet geweest.

3. zonnetje1980

zonnetje1980 Fanatiek lid

Feb 9, 2009
    4,405
    11
    38
    in mijn huisje
    Hier ook gewoon latex handschoenen aan en daarna handen wassen.
    Met de handschoenen uittrekken alleen het randje vastpakken.
    En ervoor zorgen dat je niks aan je handen krijgt.

Hier al 6 jaar een kat, vanaf dat ze 8 weken was. Is hier standaard geprikt op taxoplasmose, maar heb mooi geen anti-stoffen.
    Maar je kan je er inderdaad op laten prikken

Share This Page