Hi meiden, Bij mijn vorige zwangerschap waren mijn bloedwaarden niet goed, nekplooi wel goed 1,9, wat resulteerde in een uitslag van 1:480. Ik was pas 28 en het viel ons erg tegen. Wat er dus mis was aan mijn bloed is mij nog steeds een raadsel (wel 2 miskramen gehad voor die zwangerschap), maar het heeft wel stress gegeven. Nu ben ik bij deze zwangerschap erg bang om weer zo'n uitslag in het "grijze gebied" te krijgen. Dus niet zo slecht dta je een vp laat doen, maar ook niet geruststellend. Als mijn bloedwaarden tijdens die zwangerschap niet goed waren, zal dat bij deze zwangerschap ook wel zo zijn. Of werkkt dat niet zo? Anyway: wie heeft ervaring met meerdere combinatietesten en verschillende uitslagen? Thanks!
Hoi mamalot, Bij mijn dochter was de uitslag 1:5000, bij deze zwangerschap 1:110. Het kan dus heel goed zijn dat je nu een prima uitslag krijgt.
Volgens mij verschilt het echt bij elke zwangerschap. Natuurlijk speelt je leeftijd mee met de combinatietest, maar je bloedwaarden kunnen echt compleet anders zijn bij iedere zwangerschap. Bij mijn 1e 2 zwangerschappen had ik een prima combinatietest, bij deze zwangerschap waren mijn bloedwaarden nogal afwijkend.
vorige zwangerschap kans 1:23.000 en nu 3 jaar later kans 1:100.000 deze keer dikkere nekplooi (1.6) als bij de 1e zwangerschap (1.3) maar mijn bloed is schijnbaar ''beter'' geworden het kan dus ook beter worden ipv slechter.
Hoi, ik snap jouw zorg wel, ik heb om die reden deze zwangerschap geen combinatietest gedaan. Bij mijn eerste zwangerschap, 3 jaar geleden, was ik 31. De nekplooimeting was goed (weet niet meer hoeveel) en de uitslag van de combinatietest 1:1800. Nog een goede uitslag, maar weet nog dat een vriendin van mij die even oud was een uitslag had van 1:20.000 of iets dergelijks, snapte dat verschil al niet. Bij mijn tweede zwangerschap vorig jaar, 33 jaar, had ik weer een goede nekplooimeting, en na de bloedtest een uitslag van 1:350 kans op Down, en daarbij een verhoogde kans op andere afwijkingen (weet even niet meer wat) waarvoor ik extra onderzoek (echo) moest waar uiteindelijk niks uitkwam, stress voor niks. Ik had 5x zo hoge hormoonwaarden in mijn bloed, wat blijkbaar ook kan voorkomen bij die chromosomale afwijkingen, maar ook gewoon toevallig hoge hormoonwaarden kan zijn. Die zwangerschap is uiteindelijk helaas misgegaan,ik kreeg weeen met 19 weken, maar dat had daar niks mee te maken. Uit de obductie op het kindje bleken ook geen afwijkingen. Nu ben ik weer zwanger, 20 weken, en weer een jaartje ouder dus en heb besloten geen combinatietest meer te doen omdat ik het idee heb dat die bloedwaarden niet zoveel zeggen bij mij. Het zorgt bij mij telkens voor een 'verhoogde' kans, en nu ik weer een jaar ouder ben denk ik eigenlijk dat ik dan nu wel een kans binnen die 1:200 kan krijgen. Ik heb wel gevraagd of ze even stiekem naar de nekplooi wilden kijken en die zag er goed uit dus heb het daar bij gelaten. Ook omdat ik vw mijn voorgeschiedenis nu extra controle en echo's krijg. Vind het wel een beetje eng soms, zal je net zien dat het kindje toch een afwijking heeft, maarja, dat kan natuurlijk altijd... Succes met beslissen!
Bij mijn weten is het inderdaad per zwangerschap verschillend. Vorige zwangerschap had ik een kans van 1:5 en bleek ik ook in verwachting van een meisje met syndroom van down. Nu ik weer zwanger ben zou ik altijd in de risicogroep zitten was mij verteld maar nu was het zelfs 1:5000 dus het kan echt alle kanten op. Maar dat het spannend is snap ik wel.
De papp-a en de b-hcg (de waarden die ze testen in bloed) worden gemaakt door de placenta van je kindje. Het is dus echt elke zwangerschap anders. Echt waar!
Hoi meiden, wat fijn dat jullie reageren! Maar me er erg druk om, omdat ik me als de dag van gister die spanning kan herinneren. @Jonneke: wat heftig om deze beslissing te moeten nemen! @Merah: weet jij ook wat andere migelijke oorzaken kunnen zijn can die afwijkende hormoonwaarden? @jomay: die beslissing begrijp ik heel goed!
Er is is bekend dat afwijkende waarden ook kunnen passen bij een minder werkende placenta. Daardoor kan (ik zeg 'kan'!) Je kans hebben op bv vroeggeboorte. Bij mij bleek de oorzaak een erg kleine placenta. Ze noemden het een 'tweeling-placenta'. Maar verder geen genetische afwijkingen en tijdens de zwangerschap ook geen problemen gehad...
Thanks! Ik vind het altijd zo onduidelijk wat een andere verklaring kan zijn geweest voor minn afwijkende bloedwaarden!
Ik snap je stress. Echter, je moet de test niet willen doen om een goed resultaat te horen, maar om de kans op Down (en andere chromosomale 'afwijkingen') te laten voorspellen. Als je dat graag wil weten is de combitest de enoge manier, als je het net zo lief niet weet voorkom de stress dan voor jezelf en doe hem niet..Sterkte, is moeilijke beslissing.
Foxter, wist je dat ik laatst gelezen heb dat afwijkende bloedwaarden ook iets anders kunnen betekenen zoals Helpp....waren het bij jou ook die bloedwaarden die je kans zo maakten?
Ja, van te voren wist ik al dat de kans op hoge bloeddruk en vroeggeboorte heel groot waren, door de bloedwaarden. Helaas kwam dat uit. Maar gelukkig is mijn dochter helemaal gezond!