Zou graag wat advies willen

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Siren84, 12 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Hallo dames!

Heel verhaal... komt het!

Ik ben nu 25,5 week zwanger. Ik werk fulltime (38uur). Ik werk als tandartsassistente. Tot een maand geleden ging het wel goed. Sinds 3 a 4 weken heb ik ongelooflijk last van mijn benen en onderrug.. lees gewoon heel veel pijn. Wordt elke nacht wel 6x wakker van de kramp. Daardoor heb ik overdag die pijn natuurlijk en die straalt ook uit naar mijn onderrug. Feit dat mijn baarmoedermond erg ver achterover gekanteld zit helpt ook niet mee. Mijn VK zegt dat ik mezelf teveel belast. Zou goed kunnen, het werk is heel hectisch en extra pauze zit er niet in. Als ik er niet ben heeft de tandarts geen assistente. Ik kan niet alles overlaten aan de andere fulltimer, we zijn maar met zijn 2 als fulltimers. En nog 1 parttimer, maar ze vinden het vervelend om haar vaak te laten invallen voor mij.

Vanmorgen heb ik me ziek gemeld. Dit ivm de pijn die ik heb maar ook mijn bronchitis speelt op. Heb het ontzettend benauwd en heel weinig zuurstof. Morgen moet ik de HA even bellen voor een puffertje dat tijdens de zwangerschap wel zou mogen. Hoop dat die er zijn!

Heb net mijn baas gebeld, om te zeggen dat ik morgen wel kom werken. Heb morgen BHV, zodat het weer een jaar verlengd kan worden. Ik doe dit maar want zou het jammer vinden dat mijn certificaat verloopt. En die 4uurtjes van 8:00 tot 12:00 moet wel lukken denk ik.

Gelijk heb ik net tegen haar gemeld het advies dat mijn VK me net gaf aan de telefoon. (telefonisch spreekuur). Dat ik het beter wat rustiger aan kan doen. Ze zegt, nog een paar weken zo volhouden dan begint de nieuwe assistente. Dan wordt het wat rustiger voor je. Ik denk zelf van niet, moet haar toch ook inwerken! Kost volgens mij nog meer tijd en moeite. En ze zei, dan doe je het maar rustiger aan als je 's avonds thuis bent! Dus.. ik denk gewoon dat ze mij niet tegemoet willen komen. Ik zat eigenlijk gewoon te denken aan inkorting van de werktijden. Volgens mij moeten ze een zwangere wel tegemoet komen toch?? Nou ken ik mijn baas al 7 jaar en erg toeschietelijk is hij nooit geweest!!!! Er wordt ook nooit aan mij gevraagd hoe ik me voel, of het nog wel gaat enzo. Liep me toch een potje te hijgen van de week, krijg gewoon veel te weinig adem nu en ik loop mank... (die pijn alweer) Maar er is niemand die interesse toont. Voel me alleen op het werk en niet begrepen.

Wat zouden jullie doen?

XxX

2. Jes85

Jes85 Lid

30 mrt 2011
    57
    0
    0
    Hey Siren

je moet echt naar je lichaam luisteren. Het geeft hele duidelijk signalen aan die je niet in de wind moet slaan. Ik snap dat je je bezwaart voelt om je collega's op te zadelen met je werk maar het kleintje in je buik verdient alle prioriteit.
    En natuurlijk zal het even lastig zijn voor je werkgever maar daar draait de wereld wel door. Ik denk voor mezelf altijd maar zo, als je morgen in het ziekenhuis terecht komt redden ze het ook en kunnen ze ook iets regelen. Dit is misschien een beetje cru gezegd maar het is maar om aan te geven dat je niet jezelf moet laten wegcijfferen!
    Het lijkt me sowiezo erg vervelend dat ze zo weinig intresse tonen:(.

Dus kop op, en sla met j vuist op tafel;), jij en je kleintje verdienen dat...!

3. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    That's te spirit! :D Hihi!

Nu lees ik hier net dat die pijn in mijn bovenbenen zwangerschapsischias kan zijn... zou het? Ik dacht dat het door de kramp kwam.

4. Jes85

Jes85 Lid

30 mrt 2011
    57
    0
    0
    Het zou kunnen gezien je symptomen. Ik zou het voor de zekerheid even aan je VK vragen!! In ieder geval rustig aan dus...;)

5. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik denk dat je ergens een verklaring vandaan moet toveren waarin staat wat jouw toestand is en hoeveel je mag werken, of dat je dan misschien wel voor een gedeelte de ziektewet in moet. Heb je een bedrijfsarts waarbij je terecht kan, of anders een huisarts of fysiotherapeut? Een verloskundige heeft helaas niet zo veel autoriteit.

Een werkgever is niet verplicht om je verzoek tot minder werken in te willigen, en jouw baas komt bij mij niet over als een sympathieke man. Enige wat dan helpt, zijn dus verklaringen van medici, en eventueel het UWV. Trouwens, als jij je ziek meldt met klachten gerelateerd aan je zwangerschap, krijgt een werkgever een vergoeding van 100% van het UWV. Financieel gezien gaan jij en je baas er dus niet op achteruit, let daar ook op als je ziet dat je opeens minder salaris krijgt uitbetaald.

6. Devero

Devero Actief lid

5 dec 2010
    250
    0
    0
    Zuid Holland
    Luisteren naar je lichaam en afgaan op wat JIJ aankan! Dat je baas het vervelend vindt om een invalster voor jou te laten werken, is niet jouw probleem. Vervelender is het voor jou hoe jij je voelt.

Je hebt recht op aangepast werk als je het huidige ritme niet volhoudt i.v.m. zwangerschapsklachten. Hoe moeilijk me dat in jouw geval (lees: bij jouw baas) ook lijkt, ik zou toch in gesprek gaan. Maak het probleem bespreekbaar, maar geef vooral ook de oplossingen aan. Wat heb jij nodig om de komende tijd door te komen zonder ziekmelding? Je noemde het al: inkorting van werktijden en/of meer pauze (waar je volgens mij ook recht op hebt). Op deze manier laat jij zien je verantwoordelijkheid wel te nemen én te zoeken naar oplossingen.

Dan is de volgende stap aan je baas. Als de oplossing kant en klaar wordt aangereikt, wat heeft hij dan nog voor argument om niet mee te willen werken? Blijkbaar heeft hij dan liever een ziekmelding?
    In mijn ogen is jouw baas mede-verantwoordelijk wanneer jij je ziek moet melden als het gewoon niet meer gaat omdat HIJ weigert mee te denken. Ben ook benieuwd wat een ARBO arts daarover zou zeggen...

Maar los daarvan: denk aan jezelf en aan je kleintje!
    Niemand anders doet dat voor je. Suc6!

7. angel229

angel229 Niet meer actief

Luisteren naar je eigen lichaam!
    Ik werk zelf ook in de artsenwereld, huisarts, en heb soms het idee dat het daar nog moeilijker ligt als op andere werkplekken. Ze zien niet aan je dat het niet goed gaat, waarschijnlijk zie je er goed uit in je gezicht (blosjes), dus waarom ziek melden.... Ik herken dit heel erg. Verschil bij mij was op het moment dat ik me ziek meldde ik lichamelijk ziek was.

Denk aan je jezelf en je kindje, dat is nu even het belangrijkste. Kan die vervangster niet al eerder beginnen met werken of komt ze net van de opleiding af (overigens is bij ons met de opleiding DA altijd wat te regelen in zulke gevallen).

Succes!

8. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    je hebt zowieso recht op een uur extra pauze tussendoor.. misschien kan je die even nemen tussen de patienten door.. dan maar een patient minder per dag.. en de invaller eerder laten komen.. als jij het niet meer aankan fysiek dan doe aub rustig aan en meld je desnoods ziek.. je lichaam geeft het niet voor niets aan..

9. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ga naar de bedrijfsarts. Dan gedeeltelijk in de ziektewet, voor een paar uur per week. Wil je werkgever niet meewerken, dan meld je je ziek en vraag je info bij het UWV.

Denk alsjeblieft aan jezelf! Ik heb dat te lang niet gedaan, kreeg veel harde buiken tot mn vk tegen me zei dat ik echt een stap terug moest doen omdat ik anders het leven van mn zoon in gevaar zou brengen. Toen ben ik met 30 weken voor 8 uur per week in de ziektewet gegaan. Niet heel veel, maar voor mij was dat net de ademruimte die ik nodig had om het tot mn verlof uit te kunnen zingen. In plaats van 4x9 werkte ik toen nog 4x7.

Vervelend dat je werkgever zo moeilijk doet, maar zoals hierboven ook gezegd is: je lichaam geeft het niet voor niets aan!

10. Siren84

Siren84 VIP lid

8 jul 2010
    5.115
    1
    0
    Groot rijkdom! 2 meiden!
    Breda, Noord-Brabant
    Dank je wel iedereen voor jullie reacties!!!! Ik blijk gewoon wat overbelaste spieren in mijn bovenbenen te hebben maar dat mag natuurlijk ook niet blijven. Vandaag voel ik me wat beter, gelukkig!!! Ik wacht het af, anders ga ik toch een gesprek aan met de baas.

Deel Deze Pagina