Ik ben nu 5 weken zwanger en ik vroeg me af of ik dit bij de sportschool moet melden? Vind het nog wat vroeg, maar ik wil ook geen oefeningen doen die niet goed zijn voor mijn kindje.
Gefeliciteerd!!! Misschien kun je zelf (via internet of zo) uitzoeken wat je wel en niet mag doen en er dan zelf op letten welke oefeningen je doet?!
ik denk dat het beter is om het toch te melden anders ga je misschien oefeningen doen die inderdaad niet goed voor t kindje zijn ik zou het voor de zekerheid zeggen veel succes met de zwangerschap
Loeki, Als je het niet wilt melden hoeft nog niet persé. Inderdaad op internet staan veel tips. Eigenlijk hoef je in het begin niet veel te laten. Je kunt hupsen en springen wat je wilt, luister alleen goed naar je lichaam. Wat je beter kunt laten, nu al, zijn de rechte buikspieren. Straks als je buik groter wordt gaan je rechter buikspieren ook uit elkaar staan. Er komt dan een soort van kuil in. Als je deze rechte buikspieren blijft trainen kan dit voor problemen zorgen , ook na de zwangerschap. Je schuine buikspieren kan je nog wel blijven trainen als je dat wilt. Die helpen je namelijk weer bij de bevalling. Dit geldt ook voor je rugspieren. Eigenlijk is het dus heel goed om t blijven sporten. ten eerste blijf je in conditie en ten tweede kan je juist die spieren blijven trainen die je de bevalling wat makkelijker te maken. Verder raad ik je af om je binnenbeenspieren te trainen, hiermee belast je je liezen en dat is ook niet goed voor tijdens de bevalling, maar weet je dat kan je altijd nog vragen aan je sportlerares. Voor nu is het vooral luister naar je lichaam en let op die rechte buikspieren (liever niet meer trainen). Als je wat zekerder van je zwangerschap bent en je wilt het vertellen dan kan hij/ zij je natuurlijk uitgebreid advies geven wat je wel en niet kunt doen. Ik ben sportinstructrice, nu dus even niet natuurlijk en ik sport nu nog een keer in de week. Een beetje fietsen en wat spieroefeningen. Gewoon naar je lichaam luisteren. Wel een tipje is het steppen (k weet niet of je dat doet). Als je daarbij last krijgt van je bekken dan moet je stoppen hoor!!! Is namelijk super belastend en je kunt het best heel vroeg in je zwangerschap gaan merken. Maar hoeft natuurlijk niet.. Nou heel verhaal, maar verstandig om straks als je het wilt vertellen nog even persoonlijk advies te vragen ... hopelijk kan je erwat mee... x
Hoi Loeki2, Ik werkte voordat ik hoogzwanger was zelf op een sportschool en ik kan het volgende adviseren: maak in elk geval vanaf nu geen gebruik meer van de powerplate (is in het begin van de zwangerschap een groot risico). Geef bij de instructeurs aan dat je zwanger bent , dan kunnen zij vanaf nu een aangepast programma voor je maken voor de periode tot je gaat stoppen met sporten. Je kunt nu in elk geval de buikspieren nog gewoon trainen (na zes maanden mogen de rechte buikspieren in elk geval niet meer, maar dat moet je een beetje zelf aanvoelen, wanneer dat niet meer gaat). Groetjes
Ik krijg op mijn sportschool ook een aangepast (fitness) programma voor zwangere vrouwen. Ik zou het ook melden als ik jou was, dan kun je een aangepast programma krijgen. Tenzij je nog liever even wilt wachten, je bent pas 5 weken natuurlijk. Maar ik zou ook weer niet te lang wachten
Hallo Loeki, Ik heb inderdaad hetzelfde. ik sport 2 x per week en doe dan aan BBBB en Body jam. Je weet dat het gewoon wel kan omdat het nog maar zo pril is maar aan de andere kant heb je zo iets van is het wel goed...kan het geen kwaad etc. Van de week was ik een beetje duizelig toen ik naar huis reed in de auto en ik dacht ik eet wat dan komt het wel goed. Daarna sporten en toen werd ik weer duizelig. Toen ben ik toch maar gestopt tijdens de les. De instructrice vroeg of ik wel gegeten had en ik zei dat ik gewoon niet zo lekker was maar tja...ik weet natuurlijk wel beter. Ik vertel het denk ik nog niet maar kijk gewoon per keer aan of het wel of niet gaat. Misschien als ik toch twijfel ga ik wel melden. Loeki, ik heb ook het idee dat je lichaam het ook wel aangeeft als je te ver gaat. nou goed je moet voorjezelf kijken hoe het gaat en anders gewoon toch maar vertellen! succes!
Hoe lang je precies kunt doorgaan met sporten, daar zijn geen regels voor. Richtlijn is: zolang je zwangerschap probleemloos verloopt en jij je er goed bij voelt en er plezier aan beleeft, blijf lekker sporten.