zwanger en mijn werk

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door sassie1980, 30 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

Ik ga nu mijn 7e week in en heb gisteren tegen mijn teamleidster verteld dat ik zwanger ben. Ik kreeg wel een felicitatie, maar ik had het idee dat dit niet erg enthousiast was.

Nu zijn er een aantal werkzaamheden op werk die ik naar mijn mening niet meer kan uitvoeren, sommige vanaf nu, andere over een tijdje:
    * Vriescel -> Ik moet soms producten pakken uit een vriescel, ongeveer -20 graden en dit duurt meestal een paar minuten. Naar mijn idee is dit niet meer verstandig?
    * Vrieskast -> Ik moet ook wel eens producten pakken uit een vriezkast, dit is meestal een kwestie van deur open, producten pakken en deur weer dicht. Dit lijkt me geen probleem toch?
    * Tillen -> Ik moet regelmatig de voorraad verwerken, dit houdt in dat ik boxen van ongeveer 15 a 20 kilo moet tillen, meestal 10 a 15 op een avond. Ook moet ik wel een bestellingen afhandelen, dit weegt meestal 10 a 15 kilo. Nu heb ik begrepen dat ik maximaal 10 kilo mag tillen? En als ik over de helft ben, zelfs maximaal 5 kilo?
    * Slaapdiensten -> Nu heb ik gelezen dat je niet verplicht bent om nachtdiensten te draaien, maar hoe geldt dit voor slaapdiensten? Ik werk dan van 15.30 tot 08.00 uur (16-uursdienst), maar heb dan de mogelijkheid om te slapen op werk als het rustig is. Soms kun je 6 uurtjes slapen, maar soms kom je nogeens aan 4 uurtjes slaap. Is het verstandig om deze diensten te blijven draaien?

Groetjes Saskia

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Saskia!

gefeliciteerd met je zwangerschap! Jammer dat je teamleidster niet zo enthousiast was, maar trek je er niet veel van aan. Meestal vinden werkgevers het lastig, omdat ze weten dat je straks een poos weg bent en daarna misschien minder of niet meer komt werken. Zeker als je een goed werknemer bent vinden ze dat jammer, dus eigenlijk is het ook wel een soort compliment dat ze niet zo enthousiast is. Soms als het eenmaal bezonken is, dan trekken ze wel bij die teamleiders!

wat betreft je werk:
    kijk eens op de site van het ministerie: http://home.szw.nl/index/dsp_index.cfm
    en dan zoeken op veilig werken en dan zwanger en werk.

Iets uit de vrieskist pakken is geen probleem, die vriescel lijkt me ook geen probleem als het een paar minuten is. Maar als jij het niet prettig vindt moet je dat anageven en via je Arbo-arts regelen dat je vervangend werk mag doen. Voor tillen zijn speciefieke richtlijnen:
    Tijdens de hele zwangerschap moet u bukken, hurken en knielen zoveel mogelijk voorkomen.
    Laatste drie maanden van de zwangerschap: bukken, hurken, knielen en staande voetpedalen bedienen dagelijks niet meer dan eenmaal per uur.
    Tijdens de zwangerschap en tot drie maanden na de bevalling: handmatig tillen van gewichten zoveel mogelijk beperken.
    Is tillen toch nodig, dan moet het in één handeling te tillen gewicht minder zijn dan tien kilo.
    Vanaf de twintigste week van de zwangerschap mag niet vaker dan tien keer per dag maximaal vijf kilo worden getild.
    Vanaf de dertigste zwangerschapsweek mag niet vaker dan vijf keer per dag maximaal vijf kilo worden getild.

Slaapdiensten mogen wel, maar als je dit niet meer wilt kun je dit ook regelen via je arbo-arts.

Mirjam

Deel Deze Pagina