Hallo, wat vinden jullie hiervan: Ik werk in de zorg, ben 11 weken zwanger en moest vorige week zaterdag werken. Echter ik had al 2 nachten niet geslapen en de nachten daarvoor ook maar half. Voelde me hierdoor hondsberoerd, kan normaal goed zonder slaap, maar deze keer dus helemaal niet, voelde me hondsberoerd en had hoofdpijn en heb me dus maar ziekgemeld en meteen gezegd dat ik de volgende dag wel zou werken want ik had toen avonddienst en die zijn moeilijk op te vullen. Nou krijg ik vandaag een brief van het uwv dat ik ziek was door mijn zwangerschap en dat ik omdat ik maar 1 dag ziek geweest ben geen recht heb op een uitkering. Nou vind ik het eigenlijk heel flauw dat mijn werkgever meteen als ik mij 1 dagdeel heb ziekgemeld (het ging om een dienst van 4 uurtjes) me meteen aanmeld bij het uwv. Wat vinden jullie hiervan?
Wanneer de ziekmeldingen op jouw werk afgehandeld worden door het UWV (heb ik ook eens gehad bij een bijbaantje) dan is het logisch dat je officieel ziekgemeld wordt en dat jij daar een brief van ontvangt. Zouden de ziekmeldingen door een andere instantie geregeld worden, dan zou je daar ook een brief van krijgen. Afhankelijk van je sector/CAO krijg je wel of geen geld bij de eerste dagen van een ziekmelding (dit om te voorkomen dat mensen regelmatig een dagje ziek zijn). Volgens mij is het ook zo dat, omdat je ziek gemeld wordt ivm ziekte door zwangerschap, je werkgever dit niet hoeft te betalen, helemaal logisch dus dat ze dit gelijk melden. Lijkt me dus niet flauw, maar gewoon 'normaal'.
Ziekmeldingen worden toch altijd doorgegeven aan de betreffende instantie? En ze kunnen toch ook niet weten dat je maar 4 uurtjes ziek zou zijn, het had ook langer kunnen duren. Ik vind het een normale gang van zaken.
Normaal worden de ziekmeldingen niet gedaan door het uwv, alleen als je zwanger bent, zij keren ook je zwangerschapsverlof uit. Ben wel eens vaker 1 dag ziek geweest en kreeg gewoon uitgekeerd, maar nu omdat de reden mijn zwangerschap is loopt het zo, en sturen ze me door naar het uwv. Mijn werkgever heeft dan geen kosten als het gaat om zwangerschap. Als je langdurig ziek bent of gewoon minder moet gaan werken vind ik dat ook normaal, maar 1 ochtendje vind ik een beetje flauw.
Dat kun je vinden, 't lijkt mij gewoon normaal. Wanneer je wel een uitkering zou krijgen had je er waarschijnlijk geen punt van gemaakt. Je krijgt toch geen strafpunten ofzo, dus 't valt allemaal wel mee. Wees blij dat je werkgever de regels volgt, hoor ook genoeg verhalen van werkgevers die aan alle kanten de regels ontduiken.
is normaal hoor, ook al vind je het niet leuk zo te lezen... Ik heb een brief gehad van mijn werkgever, daarin staat o.a de datum dat mijn zwangerschapsverlof in staat, maar er stond ook bij dat iedere ziekmelding tgv de zwangerschap door hen worden uitgevoerd. Ik kan me indenken dat je dit dus niet leuk vind, maar je wergever staat prima in zijn recht, en volgt de regels in dit geval. Jij meld je ziek tgv je zwangerschap dus moet je baas dit melden aan het uwv
heey ik zit al vanaf een 6 weken zwangerschap in de ziektewet. uwv betaald mijn salaris dus. ik denk dat je niet kunt zeggen dat het flauw van je baas is, want zo is de procedure, je bent ziek vanwege zwangerschap en de uwv vangt dit op. Je baas moet dit gewoon zo doe. ik vind het persoonlijk eerder flauw dat uwv die ziektedag niet betaald, want als je regulier ziek zou zijn dan krijg je wel ziektegeld van je werkgever. het komt er dan eigenlijk op neer dat je beter een week ziek kan zijn. groetjes
Ok , ik ben overtuigd en neem het wrs iets te persoonlijk op! Vast mijn hormonen Inderdaad wel een beetje flauw van het uwv, maar het zij zo! Bedankt voor jullie reacties!
Er zijn genoeg werkgevers die ook één of twee wachtdagen rekenen en dan krijg je dus ook niet betaald. Dit doen ze om te voorkomen dat werknemers regelmatig (kater, 'hoofdpijn') een dagje thuisblijven.
In principe is je werkgever verplicht ziekte tijdens zwangerschap METEEN te melden bij het UWV. Dat de meeste werkgevers wachten is hun eigen keuze. Op het moment dat een employee zich bij mij ziek meldt tijdens de zwangerschap met het verhaal dat zij al 2 nachten niet geslapen heeft en zich echt hondsberoerd voelt zal ik diegene echt onmiddelijk ziek melden bij het UWV. Gewoon geen risico lopen. Niks ten nadele van de zieke, als is het haar eerste ziekmelding ooit, dit zijn dingen die echt heel normaal zijn..
1 of 2 wachtdagen is heel normaal bij ziekte bij veel werkgevers. als jouw werkgever je niet direct ziekgemeld had en je was langer ziek geweest dat had je geen recht gehad op een uitkering na jouw wachtdagen. je werkgever heeft zich volledig terecht geheel aan de wet gehouden. als je tegen het wachtdagen systeem bent is dat iets om aan te kaarten bij bijvoorbeeld een vakbond om mee te nemen in een volgende cao onderhandeling.
Normaal hoor. Bij mij (België) wordt een eerste ziektedag nooit betaald, inderdaad omdat je dan wel vaak eens een dagje ziek kan zijn. Voor 1 dag hebben we ook geen ziektebriefje nodig, maar wordt dus niet betaald. Of het nu om zwangerschap gaat of niet.