Vragen omtrent werkgever en werktijden na bevalling

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Beertje09, 20 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Hallo allen,

Mag een werkgever voor je bepalen op welke dagen je gaat werken en hoeveel uur per weer, als je besluit na je bevalling minder te gaan werken.
    Ik werk nu 32 uur (4 dagen) na de bevalling wil ik 3 dagen gaan werken, dus 24 uur. Het kinderdagverblijf kan oppassen op de maandag, dinsdag en de woensdag. Maar mijn werkgever doet moeilijk ze willen me op de donderdag hebben dus ma/di en do, maar dit kan dus NIET!

Kunnen ze dit voor mij bepalen, ik neem aan dat dit niet kan..

2. Bri

Bri Niet meer actief

Of het formeel kan of niet weet ik niet. Ik denk eigenlijk van wel. Maar het belangrijkste is dat je met elkaar in overleg gaat en er samen uit probeert te komen.

Zo heb ik een collega in mijn team die nu ook de do als vaste vrije dag wil ivm kinderopvang. Ik ben daarmee akkoord gegaan, op voorwaarde dat zij die dag omruilt voor een andere zodra dat met de opvang mogelijk is. Ik kan dat natuurlijk niet controleren, maar ik ga er van uit dat ze het zo gaat regelen. Donderdag is op ons werk namelijk een echte rampendag om vrij te zijn, omdat er dan ook het meeste werk is.

3. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Als je baas kan aantonen dat het voor je werkzaamheden noodzakelijk is dat je er op bepaalde dagen bent, of dat er een bepaalde spreiding in zit, kan dat volgens mij wel. Bedrijfseconomische dingen enzo, ben geen jurist dus weet niet wat je precieze rechten/plichten zijn, maar kan me zo maar voorstellen dat je baas ook een bepaalde invulling van een functie voor ogen heeft. Meestal kom je er in overleg wel uit. Misschien een compromis: je op de wachtlijst laten zetten voor de donderdag en tot die tijd vragen of je op de woensdag kan blijven werken?

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Bij mijn werk was het wenselijk dat ik op een andere dag ging werken, dus heb mijn dag op het kdv omgezet, net als de collega van Bri.

5. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83

Ik sluit me hier bij aan. Bij mijn vorige werkgever werkte ik eerst 40 uur maar wou terug naar 24 uur. Dit was geen probleem, echter moest ik dan wel de woensdag en de vrijdag blijven werken. Die dagen waren het erg druk en hadden ze echt mensen nodig. De 3e dag mocht ik dan zelf inplannen. Dus ik denk persoonlijk wel dat je baas dat voor je kan beslissen. Mijn manager had wel aangegeven dat het anders vanaf hogere hand uitgezocht moest worden.

6. Minke24

Minke24 Fanatiek lid

18 aug 2007
    1.383
    24
    38
    Bij mij doen ze het ook, werk in het voortgezet onderwijs en elk jaar wisselt het rooster dus. De dinsdag is voor iedereen verplicht om te werken i.v.m. vergaderingen en voor de andere dagen die je werkt mag je een voorkeur aangeven net voor de zomervakantie. Maar wanneer blijkt dat die dagen niet uitkomen, dan mogen ze dat zo aanpassen en kan het dus zijn dat ik twee weken voor het begin van het nieuwe schooljaar hoor dat ik het kdv voor een andere dag vast moet leggen.

Ik begrijp dat het op veel VO scholen makkelijker gaat, maar bij ons is het roosteren altijd erg lastig. Het is tot nu toe goed gegaan, maar zodra het roosteren weer in zicht komt krijg ik al weer een knoop in m'n maag.

Ik heb het nooit echt uitgezocht, maar kan me voorstellen dat het in het belang van 'de zaak' gewoon mag. Hopelijk gaat het meestal in overleg.

7. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
  8. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik kan me goed voorstellen dat een werkgever je graag wilt hebben op een bepaalde dag dat het erg druk is.
    Maar kom op ik heb dit 8 maanden geleden al aangevraagd en toen was het oke. Ik heb hier gelukkig nog een brief van in huis liggen, nu komt er een nieuwe leidinggevende en kan het volgens haar niet. Tja zo werkt het volgens mij toch niet, eerst toezegging doen en dan vervolgens afwijzen!

Deel Deze Pagina