Waneer een 2e kindje?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door trotsemama27, 12 dec 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. trotsemama27

trotsemama27 Actief lid

12 dec 2007
    151
    0
    0
    Hoi Meiden...

Ik weet niet of ik hier goed zit met mijn vraag maar wat ik me nou afvroeg is hoeveel tijd zat er bij jullie tussen je 1e en tweede kindje(voor degene die natuurlijk meerder kindjes hebben) Zat er juist heel weinig tijd tussen of juist een paar jaar? En ik vroeg me af wat jullie bevindingen daar van waren. Bijv. Als ze heel kort op elkaar waren gekomen of dat niet pittig is enzo. Wij hebben een zoontje van bijna een jaar en zijn een beetje aan het dubben wat we gaan doen, we hopen in de toekomst nog een kindje te kunnen krijgen maar wanneer we daar aan gaan beginnen dat weten we nog niet en ik vroeg me af wat jullie voor en nadelen zijn van kort op elkaar of juist lang uit elkaar. Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Alvast bedankt!
    Groetjes een Trotse mama

2. Elmo

Elmo Niet meer actief

Ik denk dat alles voor- en nadelen heeft....
    Had je het maar voor het kiezen he, hoe kort of lang op elkaar. Succes met jullie beslissing.
    Elmo

3. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Mijn oudste is nu tweeënhalf. Volop aan het peuteren dus en dat is als niet zwangere moeder soms al een hele opgave, laat staan als je wél zwanger bent en je dus een vrachtje mee moet torsen en je de nodige hormoonschommelingen hebt. En toch vind ik het ook ontzettend leuk. Gewoon om te zien hoe mijn oudste ermee omgaat, hem foefjes te leren om zelf op het commode te klimmen zonder dat ik hem hoef te tillen. Hij is best voor rede vatbaar en nu ik zwanger ben is het ook wel heel leuk om saampjes in bed een boekje te lezen, samen te douchen en hem de beebie (mijn buik) te laten wassen en leuke zwangerschapsdingetjes te doen. Ik denk dat het -zoals Elmo ook al zegt- zijn leuke en minder leuke dingen heeft. Ik probeer er maar zoveel mogelijk van te genieten, want dit is volgens mij zo'n tijd waar ik over een paar jaartjes met weemoed op terug kijk...

Flientje

4. trotsemama27

trotsemama27 Actief lid

12 dec 2007
    151
    0
    0
    Het lijkt mij opzich wel leuk 2 kindjes met niet zoveel tijd er tussen maar dat heb je naturlijk ook niet altijd voor het zeggen, het kan natuurlijk snel raak zijn maar het wil natuurlijk niet altijd zeggen dat het dat ook is! Ik vroeg me gewoon af wat jullie meningen daarover waren/zijn.
    Fientje...Snapt je zoontje van 2.5 al wel goed dat hij een broertje of zusje krijgt? Hoe betrek je hem daarin vraag ik me dan af? En hoe leg je dat uit het is natuurlijk voor een kind heel ver weg toch?

5. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Snappen is een groot woord. Met boekjes en gewoon praten kom je best een eind hoor! En hij ziet denk ik ook de veranderingen wel. Dikkere buik, andere bewegingen etc. Af en toe begint hij uit het niets over de biebie. Wil hij de beebie (buik)een kusje geven of iets dergelijks, maar of hij doorheeft dat er over een paar weekjes een broertje aan komt? Ik weet het niet. Ik betrek hem gewoon bij de zwangerschap en hij vindt dat ook wel erg gezellig ook al heeft hij niet helemaal door hoe de vork nou in de steel zit... Ik push hem verder niet. Begint hij over de beebie prima, maar ik ga niet dagelijks met hem aan mijn buik zitten friemelen eindeloos babyboekjes lezen enzenz

Flientje

6. Kiz

Kiz Bekend lid

21 nov 2005
    973
    0
    0
    Onze oudste is nu 17 maanden, en ik ben bijna 31 weken zwanger van de 2e. Het heeft bij de eerste een poosje geduurd voor ik daadwerkelijk zwanger was, dus dat het bij de 2e zo snel ging was een waar kadootje. Ik ben nu 31 jaar, en wilde niet te lang wachten voor nog een kindje, als het tenminste wilde lukken.
    Helaas is bij ons 2e kindje een hartafwijking geconstateerd. Deze afwijking is niet mild, en brengt de nodige consequenties met zich mee, ook omtrent de geboorte en de kraamtijd. Net na de diagnose heb ik wel eens gedacht of het niet beter was geweest wanneer we nog een poosje hadden gewacht. Onze oudste is nog zo klein nu en ik ben bang dat ik haar straks te kort doe, als de tweede in het ziekenhuis ligt. Maar dat gevoel had ik waarschijnlijk ook gehad als ze 1 of 2 jaar ouder was geweest. Een kindje krijgen wat extra zorg nodig heeft, brengt nu eenmaal bepaalde consequenties met zich mee. Ik denk dat voor een kleine uk, als onze dochter, het krijgen van een broertje of zusje zo ie zo een ingrijpende ervaring is. Dat het in ons geval dan een beetje anders zal lopen, dan in de meeste gevallen, zal zij niet beseffen. Ik kan nu in elk geval regelen dat ze in de tijd die ik zal doorbrengen in het ziekenhuis, goed opgevangen wordt en zo veel mogelijk in haar eigen omgeving en ritme blijft.

Onze dochter weet dat er een baby in mijn buik zit, en naar eigen zeggen heeft ze zelf ook een baby in de buik! En zij niet alleen, iedereen in de omgeving wordt gecheckt op baby-in-buik! Ze is nu net verhuisd van de babykamer naar een nieuwe kamer, en dat vind ze helemaal geweldig. Ik ben ook bezig om het plekje voor haar toekomstige broertje te creeeren, en ze zegt vol overgave dat bepaalde knuffels, slofjes of kleertjes van haar broertje zijn. Volgende week gaan we op kraamvisite en dan zal ze voor het eerst sinds een paar maanden een hele kleine baby zien. Ik ben benieuwd wat ze daar van vindt!
    Wanneer ik straks bevallen ben, krijgt onze dochter ook een baby (pop), compleet met toebehoren zodat ze mama goed kan imiteren.

7. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Tussen onze eerste en tweede zat 2 jaar en 3 maand. Is helemaal geen probleem geweest, de oudste werd niet jaloers. Daarna wilden we wel weer met ongeveer zo'n leeftijdsverschil onze derde. Helaas hebben we daar maar liefst 20 jaar over moeten doen. :confused:
    Dus een beetje heel erg verlaat, maar zo leuk! Onze zoons zijn dus nu 23 en 21 en ze zijn superenthousiast.
    Toch hoop ik voor jullie dat het niet zolang zal duren. Zo'n kleintje als bij ons straks zal zijn oudste broer (die al jaren op kamers woont) niet echt zien als z'n broer, en ook de jongste zal niet echt veel jaar meer thuis wonen.
    En of we op een vierde zullen wachten.......................... :rolleyes: ;)

8. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    youame is 14 maand en ben nu zwanger van de 2e

9. bouchere

bouchere Niet meer actief

hoi hoi,
    tussen mijn zoon en mijn dochter zit 16 maanden leeftijdsverschil.
    ze zijn dan ook ontzettend dik met elkaar.
    ze doen echt (bijna) alles samen.
    ik moet je er wel bij zeggen dat ik mijn 2 oudste via iui heb gekregen.
    en dat is al een tijdje terug,mijn zoon is 11 en mijn dochter 10.
    nu ben ik zwanger van een nakomertje,nooit verwacht dat ik op de(normale)manier zwanger zou worden.
    dat was al een verrassing op zich,en ach ik ben met zussen opgegroeid ,die 14 en 16 jaar ouder waren dan ik.
    en mijn 2 oudste?die kunnen niet wachten tot ze de baby kunnen verwelkomen.
    ze tekenen de kaartjes en maken het gedichtje,wij hebben nergens omkijken na.
    ik vind het heerlijk dat die 2 zo dicht op elkaar zitten,en zoals ze zelf zeggen,we hebben altijd iemand in de buurt om mee te spelen.
    groetjes
    diana

10. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Eliza zit rond de 16 maanden als haar broertje het levenslicht zal zien!

11. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    ons dochtertje is nu 5 jaar en ben nu zwanger van de 2e!

12. girlpower mama

girlpower mama Actief lid

6 dec 2006
    258
    0
    0
    Assistent filiaal manager
    Amersfoort
    melvin wordt in februari 3 jaar.
    En ik ben nu zwanger van de 2de.

13. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Hee wat leuk, nog iemand die nogal een 'groot gat' heeft zitten tussen de kindertjes. Hoewel ons gat nog wel weer een heel stuk groter is dat die van jullie.
    Blij verrast ook zeker, net als wij?

14. bouchere

bouchere Niet meer actief

hoi kisbaba,
    niet alleen blij verrast ,maar ook dolgelukkig.
    ik kom zzelf uit een gezin van 5 en dat mijn oudste zus trouwde was mijn jongste broer net 2.
    en ik heb er zelf nooit problemen meegehad.
    het was/en is juist heel erg leuk.
    ik kan niet wachten tot de uitgerekende datum inzicht komt.
    maakt niet uit hoe veel tijd er tussen zit,zolang het maar meer dan welkom is,dan zit het toch goed?
    groetjes
    diana

15. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

Ons zoontje is nu 2 maanden en we willen vanaf februari/maart voor een tweede gaan, want we willen eigenlijk maximaal 2 jaar leeftijdsverschil hebben.

Voordelen weinig leeftijdsverschil: je kids zitten ongeveer in dezelfde fase, je zit al in het ritme van luiers en nachtvoedingen.
    Nadelen weinig leeftijdsverschil: je moet je aandacht verdelen over 2 kids die ontwikkelen en ontdekken, dat kan erg zwaar zijn

Voordelen groot leeftijdsverschil: als je oudste naar school gaat, heb je meer aandacht voor de jongste en de oudste is al minder afhankelijk van je.
    Nadelen groot leeftijdsverschil: heb je eindelijk weer meer tijd voor jezelf, moet je weer in het ritme komen van gebroken nachten.

Groetjes Saskia

16. Niet meer actief

Wij hebben zelf gekozen om veel tijd tussen te laten dit keer , maar ook geen 6 jaar ofzo. Dus onze meid zal 3,5 jaar ongeveer zijn als de 2de komt. Ze gaat al flink naar school, op het toilet en ze kan al best een aantal dingen zelf zoals haar jasje uitdoen, iets in de vuilbak gooien,...

De hoofdreden dat we gingen wachten was toen ook dat ik 2 koppels zag die ze heel kort opeen kregen. Het ene koppel had enorm veel stress daardoor en ruzies en het andere koppel moest de vrouw tijdens de 2de zwangerschap platliggen omdat haar baarmoeder nog niet volledig herstelt was en ze anders te vroeg zou bevallen.

Dus kijk en vergelijk, en bedenk wat voor jou persoonlijk het beste is.

17. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.363
    268
    83
    Noord-Brabant
    Wij willen ze kort op elkaar. Dan hebben ze ook veel aan elkaar als ze opgroeien. M'n zusje en ik schelen ook maar 13 maanden en onze ouders zouden het zo weer over doen.

18. MamaDenise

MamaDenise Fanatiek lid

21 jan 2006
    3.478
    1
    0
    Oosterhout(nb)
    Wij zelf gan in februari weer klussen voor een 2e kindje.
    Dit omdat we het een mooi leeftijdsverschil vinden.
    Wij hebben ook lang zitten wikken en wegen wanneer we aan een 2e zouden gaan beginnen.
    Bij mij kriebelt het al eventjes voor een 2e maar zou nu nog niet zwanger willen worden.
    Puur omdat het anders een Oktober kindje kan worden,net als Lieve.
    Mocht het weer in 1x raak zijn dan is Lieve 17 maanden als ik positief zou testen en 2 zijn als het 2e kindje geboren zal worden.

19. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    wij wilden ook ongeveer twee jaar ertussen maar het was ons niet gegeven. we hebben er heel lang over gedaan. Als de tweede er is is onze oudste al 4.5 jaar. elke leeftijd heeft zijn charme, de oudste kan natuurlijk dan al veel meer en gaat dan naar school, nadeel is dat je weer helemaal opnieuw in de luiers zit.

20. charissa1979

charissa1979 Fanatiek lid

19 dec 2005
    1.827
    0
    0
    Ziekenverzorgende
    Overijssel
    Jayden is nu 13 maanden, er zit straks dus net 1 jaar en 9 maanden tussen.
    Ik vind dit persoonlijk erg mooi en we wilden dit ook erg graag.

Deel Deze Pagina