Zwanger en neusspray met xylometazoline?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lalah, 8 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lalah

Lalah Actief lid

30 jan 2017
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ladies ik ben zoooooo verkouden.
    Mijn linker neusgat zit pot en potdicht en kan er absoluut niet van slapen. Zoutoplossing, stomen, het helpt me niks
    Nu heb ik een flinke discussie met mijn man over neusspray met xylometazoline. Dit zou mijn "probleem" oplossen en heerlijk kunnen slapen. Mijn man heeft volgens zelfonderzoek geconcludeerd dat het heel erg slecht is voor onze mini baby, en het een miskraam kan veroorzaken. Hij heeft zelfs de neussprays (2) in huis verstopt 😑
    Wat doen jullie als je zo vreselijk snotverkouden bent? Ik wil niks doen wat de baby beschadigd natuurlijk maar ik zit echt naar lucht te happen.

2. Ballon

Ballon Niet meer actief

Niet gebruiken indd.

Zoutoplossing en huis, tuin en keuken middeltjes. Rechtop slapen, ui onder je bed.. dat werk. Pff vreselijk! Beterschap!

3. pandavliegen

pandavliegen Fanatiek lid

17 jan 2014
    3.675
    80
    48
    Mars
    Ik mocht het gewoon gebruiken van de gyn en verloskundige. Alleen langdurig gebruik zou niet goed zijn, maar je mag het toch maar max 7 dagen gebruiken.

Heb wel de kinder variant gebruikt :) en maar 1x per dag (voor slapen gaan) en voor de rest zoutoplossing.

4. Belle22

Belle22 Bekend lid

22 jan 2015
    653
    210
    43
    Vrouw
    Ik had dit ook tijdens mijn eerste zwangerschap, verschrikkelijk !
    En ik mocht dus ook deze neusspray echt niet gebruiken terwijl allebei me neusgaten dicht zaten, was echt niet te doen. Zout oplossing, water met zout niks hielp. Het enige wat een beetje hielp wat een ui in stukjes gesneden naast me kastkastje, alleen dat hielp me nog een beetje. Succes meid hoop dat je er gauw vanaf bent!

5. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    ik heb gevraagd of ik het specefiek mocht gebruiken voor het slapen zodat ik kon slapen de rest van de dag maakte me niet uit,
    ik mocht het gewoon van de gyn was in de begin van de zwangerschap.

6. duxi

duxi Bekend lid

9 mei 2016
    776
    2
    18
    Ik mocht het van de verloskundige max. 7 dagen achter elkaar gebruiken. Zoutoplossing etc deed ook echt helemaal niks...

7. Barbara85

Barbara85 Actief lid

3 nov 2016
    281
    7
    18
    Fotograaf
    Den Haag
    Ik heb een kinderspray die ik nu 2 weken gebruik omdat ik anders echt geen licht krijg. Probeer het wel minimaal te gebruiken

8. xNadine

xNadine Actief lid

27 jul 2016
    383
    39
    28
    Mij is altijd verteld dat xylometazoline echt uit den boze is tijdens zwangerschap. Idd gewoon zoutoplossing en een uitje naast je bed, en wat hoger gaan liggen met je hoofd helpt soms ook wel. Het is echt heel vervelend, ik ken je strijd, Ik doe zelf ook geen oog dicht als mijn neus dicht zit. Ik hoop voor je dat je je snel beter voelt!

9. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Mag je gewoon gebruiken volgens voorschrift (maximaal een week) ik heb voorhoofdholteontsteking toen ik 10 welen zwanger was gehad en toen werd het juist voorgeschreven. Moest ook wel want ik kon ook niet slapen. Overigens gaf zowel de huisarts als de apotheker dat aan en heb ik ook een folder van de verloskundige waar dat in staat dat het volgens voorschrift en niet te vaak mag. Ik gebruikte de 0,5 variant en alleen voor het slapen. Gedaan dus en tot nu tie is onze baby in de buik gezond :)

Anders eens physiomer proberen werkte bij mij beter dan zoutoplossing. Soort van neussdouche

10. LM1984

LM1984 Lid

13 sep 2016
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het wordt inderdaad afgeraden omdat de xylometazoline vaatvernauwing in de placenta kan veroorzaken. De kans is klein en daarom is niet iedere arts er even streng op maar echt goed is het niet. Eventueel kun je via de huisarts de baby xylometazoline op recept vragen. Daar zit 1/10 vd dosis in maar helpt wellicht net genoeg en zal bij 1x daags gebruik echt geen schade opleveren.

11. teuntje83

teuntje83 Fanatiek lid

11 nov 2015
    1.891
    82
    48
    Heb het bij de eerste zwangerschap ook een week lang gebruikt (vrij in begin zwangerschap). Moest daarna inderdaad stoppen.
    Nu heb ik de kindervariant een paar keer voor het slapen gebruikt.

12. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heb dit ook voorgeschreven gekregen toen ik al 6 weken strontverkouden was. Ik mocht het max. 3 dagen achter elkaar gebruiken, maar was ook meteen voldoende.

Bel even met je vk. Succes!

13. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Ik heb de kindervariant gebruikt, alleen voor het slapengaan. Mocht gewoon van de verloskundige.

14. Lalah

Lalah Actief lid

30 jan 2017
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hmm ik lees wisselende berichten, zoals ook op internet . Als t maar ook een klein beetje kwaad kan, hap ik nog maar een paar dagen lucht maar word echt gekkk want een neusgat zit zo dicht dat er niet eens zoutoplossing doorheen kan. Goed, maar de vraag is, of dat het geen kwaad kan bij kort en weinig gebruik.... daar zijn vk/artsen het vaak over oneens. Aan de ene kant denk ik, dan kan ik even goed slapen wat gunstig is voor mijn herstel maar de andere kant. Stel dat ik een miskraam oid krijg, zal ik me altijd afvragen of ik dat dan daardoor had kunnen voorkomen...

15. Lovely123

Lovely123 Fanatiek lid

28 nov 2013
    1.249
    228
    63
    Leiden
    Ik heb bij beide zwangerschappen (vanaf 30 weken geloof ik) onwijs last gehad van verstopte neus.
    Zo erg dat ik gewoon echt geen lucht via mijn neus kreeg..
    Ik mocht van de gyn neuspray met 0,5 xylometazoline gebruiken (is kinder neuspray) hielp bij mij voldoende en volgens de gyn kon het geen kwaad.

16. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Het is natuurlijk maar één verhaal maar ik heb beide zwangerschappen frequent xylometazoline neusspray gebruikt omdat mijn slijmvlies gewoon opzwelt van de hormonen. Ik kon ook niet slapen. Ik bouwde weleens af tot babydosering maar met 1 verkoudheid zat ik weer op volwassen dosering. Beide kinderen kerngezond. Geen problemen. Mijn redenatie: dat spul werkt zo lokaal (als je het in één neusgat sprayt werkt het niet eens in het andere neusgat) dat het onmogelijk bij de baby kan komen. Overigens is maximaal 7 dagen wel aan te raden, anders kom je er niet meer vanaf en heb je een ander probleem (zoals ik dus telkens).

17. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Van een paar keer Xylo snuiven krijg je echt geen miskraam.
    Ze zijn terughoudend omdat het nooit is onderzocht en daarom zijn er onvoldoende gegevens.
    Ik heb het tijdens mijn derde zwangerschap ook gebruikt, de kindervariant van 0,5 mg/ml, alles zat zo enorm dicht dat ik er ronduit ziek van werd.
    Ik werk zelf in een dokters praktijk en heb het daar nagevraagd en ik mocht het gewoon gebruiken mits niet te vaak maar dat geldt ook voor een niet zwangere.
    Ik was een maand of 4 zwanger toen ik het gebruikte en een gezond kind gekregen.
    Ik zou je niet zo gek laten maken en het gewoon gebruiken voor de nacht.

18. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.176
    16.511
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Mee eens.
    Het is inderdaad zo lokaal en het meeste loopt er bij mij ook vaak gewoon weer uit haha

19. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Ik gebruik het chronisch.
    Geen problemen gehsd en nu ook niet.
    Er zijn echt ergere dingen. als je zonder kunt beter van niet. Als t echt niet anders kan: er komen echt geen spontane miskramen van.

20. Lalah

Lalah Actief lid

30 jan 2017
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    #20 Lalah, 8 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 8 mrt 2017
    Bedankt.
    Halleluja . Net even 1 spraytje genomen van een gevonden flesje . Nu kan ik slapen. Wat klinkt dat erg he maar ik was werkelijk zo benauwd. Morgen zal ik t niet meer gebruiken.

Deel Deze Pagina