Zwanger en neusspray met xylometazoline?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Lalah, 8 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lalah

Lalah Actief lid

30 jan 2017
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oh my... het was otrivin duo en nu lees ik op internet dat dat dus echt niet mag onder de neussprays en nu alweer in de stress. Pffff

2. Lalah

Lalah Actief lid

30 jan 2017
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    Aangezien ik er nu toch niet meer veel aan kan doen en nooit meer otrivin duo ga gebruiken. Hoop ik dat t geen effect heeft op mn kindje en probeer ok nu maar nog n paar uurtjes te slapen.

3. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Ik word helemaal gek als mijn neusgat zo dicht zit. Dus ik zou ook gewoon een spraytje nemen. Sterker nog, ik gebruik het zeer regelmatig. Wist eigenlijk ook niet dat het niet mocht. Juist de vk en de huisarts hebben me gevraagd of ik al neusspray gebruikte voor mijn klachten.

4. Ninge

Ninge Bekend lid

27 jan 2016
    900
    123
    43
    Vrouw
    Het mag eigenlijk niet. Met name wanneer je risico op hoge bloeddruk hebt... Het doet iets met je vaten. Volgens mij vernauwd het je bloedvaten.
    Ik nam ook kinderneusspray en dan alleen 1 spray voorhet slapengaan in 1 neusgat. Telkens hetzelfde, zodat het andere geen geïrriteerde slijmvliezen kreeg en ik er dus ook sneller weer mee kon stoppen.
    De meningen zijn heel erg verdeeld. Volgens mij is er gewoon nog erg weinig over bekend...

5. Roderoosjes

Roderoosjes Fanatiek lid

13 apr 2012
    1.119
    111
    63
    Ik durf de neusspray ook niet te gebruiken. Je hoort zoveel verhalen. Ik stoom nu onder de douche met Kneipp eucalyptus badolie. Een klein beetje in de hoeken van de douche en lekker stomen. Mijn neus is dan zo weer open. Sterkte, verkoudheid is niet fijn.

6. Lizzie93

Lizzie93 Actief lid

8 aug 2012
    277
    163
    43
    NULL
    NULL
    Ik heb momenteel een neusspray van de huisarts gehad met een sterke ontstekingsremmer en die mag wel. ff de bijsluiters lezen :)

7. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.341
    8.344
    113
    Amsterdam
    Lees hieronder het mag dus mits je geen hogebloeddruk of wanneer er bekend is dat je een verminderde doorbloeding van de placenta hebt. En dus niet herhaaldelijk gebruiken en je mag de gewone dosering gebruiken voor max 7 dagen.

Teratogenese: Ruime ervaring bij de mens heeft geen aanwijzingen voor meer kans op aangeboren afwijkingen laten zien.
    Farmacologisch effect: Systemische resorptie kan optreden. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen kan vermindering van de doorbloeding van de placenta niet worden uitgesloten.
    Advies: Kan mits kortdurend (maximaal 5–7 dagen) en in de voorgeschreven dosering, worden gebruikt. Herhaalde behandeling tijdens zwangerschap vermijden. Bij hypertensie of verminderde doorbloeding van de placenta het gebruik afwegen.

8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.341
    8.344
    113
    Amsterdam
    Als je het chronisch gebruikt zou ik een afspraak bij de huisarts maken en je laten verwijzen naar de kno, dit is namelijk precies de reden dat het maar maximaal 7 dagen gebruikt mag worden. Je neusslijmvlies went er anders aan en dan wordt je neus 'verslaafd'.

9. Meissie1001

Meissie1001 Fanatiek lid

6 aug 2013
    1.880
    358
    83
    Vrouw
    Reizen, fotografie
    Breda
    Precies.
    En aangezien ik chronisch zeg, zullen er al wel onderzoeken zijn geweest hé;)

Maar bedankt voor de tip haha.

Meid een neusspray is echt minder erg dan roken en alcoholmisbruik. Beter van niet natuurlijk maar mijn artsen hebben ook gezegd dat ik beter een neusspray kan gebruiken dan dat andere dames sigaretten roken.

En zelfs daar komen gezonde kindjes van...

Niet TE druk maken... goed aan alles houden maar niet bang zijn dat je kindje meteen overlijdt van 1x paté, of neusspray etc 😗

10. Loetje85

Loetje85 Bekend lid

17 jun 2016
    814
    200
    43
    Ik gebruikte tijdens mijn eerste zwangerschap ook neusspray aangezien mijn neus direct potdicht gaat zitten wanneer ik ga liggen (iets met die horrormonen ofzo) en een gezonde boy gekregen. Nu 33 weken zwanger en ik gebruik het weer als mn neus dicht zit. Ik kan anders echt helemaal lijp worden omdat ik een dichte neus zoooo irritant vind :O Zou me er echt niet te druk over maken hoor en slapen is ook belangrijk

11. Lalah

Lalah Actief lid

30 jan 2017
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    Fijn jullie reacties!
    Heb net huisartsassistente gebeld want mijn VK was alleen bereikbaar op t spoednr en wil haar er dan nu niet mee storen.
    Volgens HA mag het alleen voor de nacht max 5 dagen. Dus ik ga (stiekem voor mijn man) een flesje halen haha.
    Heb ook bij de HA aangegeven dat ik las dat otrivin duo schadelijk is en ik dat iig niet meer gebruik, gewoon alleen huismerk met dat xylo stofje erin. Wat een opluchting. Overdag dus afzien maar s nachts zo hopelijk weer lekker slapen (zonder enorm te snurken..heeft mijn man ook profijt van zou je denken haha)

12. Angel2005

Angel2005 Bekend lid

25 jun 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Ik zeg niet dat het goed is maar ik heb mijn hele zwangerschap neusspray gebruikt. Mijn slijmvliezen waren helemaal opgezwollen door de hormonen en zonder neusspray kon ik gewoon niet genoeg adem halen.
    Nogmaals ik zeg niet dat het goed is maar de baby heeft er iig niets aan over gehouden in mijn geval....

13. Sado

Sado VIP lid

16 mei 2016
    19.103
    17.095
    113
    Volgens mijn gynaecoloog is het achterhaalde info dat het gebruik van neusspray met xylometazoline absoluut niet mag. Bij gewoon gebruik (max een week) is er niets aan de hand. Otrivin wordt wel afgeraden wegens andere bestanddelen die het bevat.
    Mijn gyn, de apotheker en de bijsluiter van de neusspray zeiden allen dat het gewoon kon en heb het dus ook gebruikt tijdens de zwangerschap. Hier een kerngezonde dochter :)

Overigens lees ik hier boven dat het bij een hoge bloeddruk niet mag? Ik liep juist wegens mijn hoge bloeddruk bij de gyn en die gaf dus aan dat er niets aan de hand was :p

14. Lalah

Lalah Actief lid

30 jan 2017
    114
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk als ik dit zo allemaal lees en hoor dat de gevaren idd zitten bij langgebruik. Dit deed ik eerst wel (bijna elke nacht voor slapen) maar toen ik zwanger wilde worden ermee gestopt. En nu ben ik echt heel verkouden 😅 dus gebruik het echt max 5dagen...

15. kuikentjepiep

kuikentjepiep Bekend lid

30 aug 2014
    575
    2
    16
    Veel mensen raken daar snel verslaafd aan! O.a. ik! Het is echt onwijs zwaar als je niet kunt ademen en je hoofd implodeert voor je gevoel terwijl je niet eens verkouden bent. Met 1 spuitje is alles weer open! Wat een rotspul het maakt je echt afhankelijk als ik het een paar keer gebruik raakt mijn lichaam al verslaafd!
    Tijdens de zwangerschap ook gebruikt aan het einde. Bij een verkoudheid dacht ik het kan wel 1 of 2 daagjes dan kan ik tenminste slapen want hoe kan ik bevallen als ik al uitgeput ben. Helaas wilde mijn lichaam meer meer meer met steeds kortere tussenpozen. Echt een klote spul en gevaarlijk! Niet aankomen is mijn advies!
    Veel mensen lachen erom als ze horen dat je verslaafd kunt raken aan neusspray. Het klinkt ook grappig maar het is serieus niet tof!!

16. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    ooh even nog een toevoeging op mijn vorige het is wel de kinder variant

17. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    Ik heb het bij al mijn zwangerschappen dagelijks gebruikt.yep ben er aan verslaafd,denk dat ik dagelijks 2 tot 3 x spray en tijdens ziekte zeker 8x.mijn huisarts vond het een beetje onzin allemaal.

18. 81kaatje

81kaatje Actief lid

26 mei 2015
    391
    43
    28
    en inderdaad ...probeer het wel te vermijden want zoals hierboven staat,het is inderdaad niet leuk om verslaafd te zijn.voor een enkele keer tijdens ziekte zou ik me geen zorgen maken

Deel Deze Pagina