Zwanger en NIET in laten enten tegen de mex. griep

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Mijkeltje, 15 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mommy1979

mommy1979 Bekend lid

3 aug 2009
    637
    0
    0
    niet relevant!
    Neverland

En de crisis, hoewel dit nu weer wat bijtrekt! :p

2. Gerritsen

Gerritsen Niet meer actief

hallo allemaal,

Zelf twijfel ik enorm.
    Graag wil ik mijn verhaal even doen zoals ik het nu zie:
    Ben morgen 17 weken zwanger, als ik dus nu de mexicaanse griep krijg dan kan het twee kanten opgaan.

1
    bent ziek en je lichaam herstelt zich zelf weer

2
    bent ziek en wordt zo ziek dat je medicijnen nodig hebt. Bijvoorbeeld longontsteking waar je de meeste antibiotica niet mag hebben i.v.m je zwangerschap. Er is een kans op overlijden aanwezig.

Als ik zo ziek wordt en niet goed reageer op de medicijnen (die ik dan wel mag hebben) en dat ik een hele grote kans heb tot overlijden. Dan moet mijn man of ik als ik aanspreekbaar ben een keus maken.

Laat hij ons beide overlijden, de baby en ik
    Of laat de baby overlijden doordat deze nu nog niet levensvatbaar is bij 17 weken en laat mij de juiste medicijnen geven en ik wordt beter. ( wat ik echt verschrikkelijk zou vinden).
    Kans dat dit gebeurt is erg klein.

Wanneer ik dan 26 weken zwanger ben ( liefst langer) dan kan de baby eventueel gehaald worden.Maar tot die tijd heeft mijn baby buiten mijn buik om geen overlevingskans.

Zelf denk ik nu het volgende, niet enten omdat ik niet weet wat de enting met mijn ongeboren kindje doet op langere termijn.
    Las ergens dat je kindje een verhoogd risico kan hebben op autisme omdat er kwik inzit.

Laat me niet enten omdat ik hoop dat we binnen nu en twee weken over de grootste griep piek heen zijn.

Laat me niet enten omdat je na de enting ook maar voor 70 % beschermd bent. Oke je bent dan wel meer beschermd dan anders.

Laat me niet enten omdat ik verder gezond eet en leef.
    Wassen steeds onze handen en maak het huis goed schoon.
    Daarbij man man is echt nooit ziek geweest en mijdt ook alle grote contacten en evenementen. Mijn man moet van mij steeds handen wassen als hij uit werk komt dan gaat hij gelijk onder de douche.

Laat me niet enten omdat ik me al een aantal weken alles mijdt. Grote publiek, werk, visite, verjaardagen etc.

Laat me niet enten en hoop dat ik de aankomende 9 weken niet ziek wordt, daarna is het kindje levensvatbaar ( is ook een risico nog)

Laat me niet enten omdat ik echt bang ben dat het nu allemaal zo overtrokken is en ben ik zo wel geent dat er dan bekend wordt dat het toch schadelijk is.

Mijn zoontje van net 2 en mijn man laten zich de 23e enten.
    Verder komt hij niet op de peuterspeelzaal of iets omdat we normaal de opvang zelf kunnen doen, plus ik werk op het moment niet.

Heb dus alleen maar tegens i.p.v voors.

Nu wil ik graag weten zie ik het verhaal verkeerd of goed en is enten op dit moment overbodig.

Samantha

3. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Hey Samantha,

Verwarrend allemaal he? Ik denk dat jij alleen die keuze kan maken. Ga je hier niet zitten aanpraten dat je het niet moet doen. Iedereen heeft er zo zijn gedachten bij. Mijn man heeft een week of 3 geleden de mexicaanse griep gehad, en ja je bent ziek maar om nou te denken dat je er aan dood gaat....Hij is milder dan de gewone griep en ook daar haal ik geen enting voor.

Het is dus echt ieder voor zich, maar ik hoef hem niet. Je hoort nooit in de media hoeveel mensen er nu ziek zijn, je hoort alleen de sterf gevallen. En daarvan was het meerendeel al flink ziek van een andere ziekte of aandoening. Hoeveel mensen zijn er in de tussentijd overleden aan de gevolgen van de gewone griep? Niemand die ons dat verteld...En dit middel is zoals ik heb begrepen alleen nog maar getest op zwangere dieren.....Ehhh ik hinnik of loei nog niet dus geef mijn portie maar aan fikkie....

Maar nog maals voor alles is wat te zeggen, volg je gevoel en je hart...Succes!

4. Noukie 81

Noukie 81 Actief lid

26 aug 2007
    264
    0
    0
    noord brabant
    hoi hoi, ja hoor hier ook een mama die zich niet laat enten, ben nu 33 weken zwanger en de vk vond het een verstandige keuze!! en mijn zoon is 2,5 en bij hem twijfel ik enorm, misschien is een goede griep krijgen goed vor de weerstand, en misschien tegen die tijd dat hij mag, is het al richting voorjaar. xx

5. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Ja, precies... Volg je hart! Ik zal niemand veroordelen die wél laat inenten en niemand die niet laat inenten. Zelf wil ik 't niet, maar dat houdt niet in dat wel enten voor 'n ander de beste keuze kan zijn...

Hier hebben zowel dochter als manlief griep gehad, met alle kenmerken van de MG. Het verliep allemaal vrij soepeltjes moet ik zeggen en zelf heb ik, op 'n stevige verkoudheid na, vooralsnog nergens last van gehad.

En volgens mij trekt die crisis nu juist weer bij, omdat iedereen zich druk maakt om andere zaken... :p

6. Mundy

Mundy Lid

27 jul 2009
    19
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Grootegast
    Tjonge jonge, ik had nog even een mail gestuurd naar de site van grieppandemie.nl. Ik vroeg hoe het kan dat ze kinderen van 0-6 maanden niet in willen enten, maar dat het volgens hun geen kwaad kan voor je ongeboren kind. Dat vind ik erg tegenstrijdig, dus ik vroeg om uitleg.
    Krijg ik een mail terug, waarbij ze gewoon een stuk van de site geknipt en geplakt hebben :( Denken ze dat ik onnozel ben ofzo? Dat heb ik toch zelf ook allang gelezen?! Daarom stuur ik nou juist die mail!! :x Voor mij weer een bewijs, dat ze zelf het antwoord daar dus ook niet op weten...

7. Bianci73

Bianci73 Lid

15 apr 2008
    72
    0
    0
    Verzorgende
    Apeldoorn
    Hier ook iemand die er vanaf minuut 1 zeker van is, zich NIET laat inenten.
    Je mag geen rauw vlees, geen schimmelkaasjes, geen kattebak verschonen, niet in de tuin wroeten met blote handen enz....enz...en dan wel een prik nemen, waarvan niet eens bekend is wat het doet met een ongeboren kindje!
    Ik ben altijd gezond, echt nooit ziek, dus ik vertrouw op mijn lichaam, dat mocht ik de mg krijgen, mijn lichaam dit aankan! Zo ook de uk in mijn buik.
    Op mijn werk in de zorg, gaat het bijna nergens anders meer over.
    Zou blij zijn als al die toestanden weer voorbij getrokken zijn, maar dan begint ws de q-koorts of de Vogelgriep...of wat dan ook.
    Van de week op mijn werk had ik een vraag over de enting van een patient, die net bestraald is en uitzaaingen heeft. Eerst huisarts gebeld of ze de prik wel mocht halen, die wist het niet, nummer van Rijksvoorlichting gebeld, die wisten het ook niet, moest maar de behandelend arts vragen????? Pffff schiet toch niet op zo....
    Kortom hier is het een duidelijke NEE.

8. Edge

Edge Fanatiek lid

30 mrt 2009
    4.833
    478
    83
    Vrouw
    Haarlemmermeer
    Ik ben zo blij met dit topic, net als een hele hoop andere meiden / vrouwen dacht ik echt dat ik de enige was die niet wilde. Eerst zei ik sowieso al nee, daarna begon ik te twijfelen, maar nu is het voor mij weer een nee. Een collega van mij is een week korter zwanger dan ik en doet het ook niet. Soms kijken mensen me wel raar aan als ik zeg dat ik het niet laat doen. Maar ik kan wel voor mezelf beslissen, maar moet ik dan ook over haar toekomst beslissen?? Straks blijkt er van alles in dat spul te zitten en dat heb je dan op je geweten...poeh, mij niet gezien.

Het blijft een lastig onderwerp, maar ik sta achter mijn keuze. Ik moet nu nog 13 weken, stel dat ik van de week de prik ga halen, dan moet tussen deze en de 2e nog minstens 3 weken zitten. Daarna duurt het nog minstens 10-14 dagen voordat je "beschermd" bent. Wie zegt mij dat ik in de tussentijd die griep niet oploop. Wie kan mij garanderen dat ik die griep überhaupt niet krijg? Niemand!!

Ik veroordeel ook niemand en hoop dat niemand mij ook veroordeelt.

9. yagmursu

yagmursu Lid

15 nov 2009
    24
    0
    0
    Ik kom uit belgie en 23 weken zwanger, heb ook besloten om me niet te laten vaccineren.Wat was ik blij toen ik dit toppic tegenkwam want het lijkt wel of ik de enige was die me dus niet laat vaccineren.Toen de heisa net begon over zwangere vrouwen had ik er voordien nooit bij stil gestaan en was het gewoon genieten van de zwangerschap.toen ik er het eerst iets over hoorde had ik mijn standpunt al en die was een nee.Maar toen begonnen mensen mij te zeggen dat ik het beter zou doen.ik had het er nochthans over gehad met mijn gyn en die vertelde me dat zij het ook niet zou doen.Toch begon ik te twijfelen aan mijn keuze want was dit wel verstandig??Ik heb toen met mijn huisdokter gebeld en die raadde het mij sterk aan.Vertelde me dat al wat in het vaccin zat al eerder getest was op zwangeren in andere medicijnen.Daar stond ik dan met twee verschillende meningen.Heb toen nog naar twee andere dokters gebeld en de één vertelde me dat hij mij niet kon helpen bij mijn keuze want als hij het me af of aan raadde en het loopt mis met die keuze zou ik hem later met de vinger wijzen.De ander vertelde me dat hij het mij niet aanraad maar zeker ook niet afraad dat ik mijn keuze moest volgen en als je een gezonde zwangere persoon bent die griep ook wel zou doorstaan.Toch bleef ik maar twijfelen en toen nog eens gebeld naar mijn gyn, omdat ze hetzelfde standpunt als ik had had ik er niks verder over gvraagd,zij stelde me echter gerust dat zij nog steeds mijn keuze steunt en het ook niet zou doen al zijn er nu veel die het wel laten doen.dat als ik koorts kreeg me moest verhelpen met een koortswerend middel en als dit niet hielp dan contact met de dokter opnam.Maar wie zegt er dat ik de griep zal krijgen ??
    Ik probeer goed voor mezelf te zorgen goed te eten vooral veel fruit en was heel veel mijn handen en probeer van voldoende rust te hebben al is dat de laatste week door al dat getwijfel niet echt gelukt.Nu is het de eerste dag dat ik echt achter mijn standpunt sta zonder er weer over te twijfelen en hoop dat dit zo blijft.
    Ik denk dan steeds dat je niet alleen de mex griep kan krijgen maar ook nog zoveel andere dingen en als je zo gaat denken dan wordt je gek van angst en dit is niet de bedoeling tijdens de zwangerschap!!!Je kan hoge koorts krijgen van een keelonsteking , noem maar op...
    Als ik in mijn omgeving kijk zijn er nog geen mensen die ik ken met de griep en ik hoop dat dit zo blijft!!!Mijn besluit staat vast en ik laat mij ook NIET inenten!!!

Vele groetjes allemaal ,

Yagmur

10. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland
    Hey Yagmur,

Ik geef je groot gelijk, je bent gewoon een gezond mens en je kunt je wel bang laten maken voor zoveel andere dingen...

Enne over mensen in je omgeving met de mg mijn man heeft hem hier gehad, en ik nog steeds niet. Er zijn zoveel ergere dingen...

Geniet maar gewoon van het zwanger zijn!

11. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Blij te lezen dat er zoveel mensen zijn die, net als ik, hier in elk geval 't gevoel krijgen dat ze niet de enige zijn... Soms kijken mensen je echt aan alsof je gék geworden bent, omdat je dat vaccin niet wilt...

't Was op een gegeven moment net alsof alles uit 'prikken of niet prikken' bestond en inderdaad, dan geniet je toch 'n stuk minder van je zwangerschap. Ik ben er al zo van in de stress geweest dat 't me harde buiken en voorweeën opleverde! Nou, dat moet toch niet de bedoeling zijn lijkt me!!

12. yagmursu

yagmursu Lid

15 nov 2009
    24
    0
    0
    Hey Marjand ,
    Jou man heeft hem al gehad! En erg ziek geweest of viel het mee.Bij mijn man op het werk hebben er een paar ook de mex griep gehad alleen in onze directe omgeving waar we wonen kennen we niemand.Zijn collega's hebben het allemaal goed doorstaan als een gewone griep.
    Mijkeltje, die harde buiken had ik dus gisteren ook kon de slaap maar niet vatten heel vervelend en erg dat je door al dat gepieker zelfs harde buiken krijgt! pff
    Vandaag voel ik mij een stuk beter doordat ik nu echt wel de knoop heb doorgehakt.Heb er echt vervelend van rondgelopen dit virus spookte echt voortdurend door mijn hoofd.Mijn man werd er bijna gek van!!!
    Ook al staat hij van dag één ook achter mijn keuze voor hem was het toen al gemaakt maar ik bleef er wel mee lopen en kon er niet bij hem mee terrecht want hij vond dat als je een keuze maakt je er ook moet achter blijven staan! Ik kan zeggen dat ik dit al één van de moeilijkste keuzes vond die ik moest maken want je wilt uiteindelijk de beste keuze maken voor je kindje en je gezin! En dit is voor ieder van ons zo zet je hem nu wel of niet.Ik heb dagen gehad dat ik wel vier keer veranderde van gedacht het was echt wel om zot van te worden hoor! Maar de nee bleef steeds overheersen en vandaag heb ik de klik gemaakt en hopelijk kan ik weer volop genieten!

13. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Gerritsen, hoe krijgt jouw man het voor elkaar dat hij de 23 ste het vaccin krijgt bij de GGD? Ik wil ook zo graag, maar het mag niet van de GGD, omdat de baby dan nog niet is geboren of mag het bij de HA (dat mag bij ons ook niet)...:(

14. June1980

June1980 Actief lid

10 mrt 2009
    122
    0
    0
    Ik laat mij ook niet inenten, ik dacht bijna dat ik de enigste was die het niet laat doen. Ook al de vrouwen op gym hadden nu besloten het te laten doen, terwijl ik zei "ik doe het niet hoor" antwoorden. Ik ben wel blij dat mijn man en familie het met mij eens is, en een hoop hier dus ook! :)

15. dejide

dejide Lid

3 mrt 2009
    93
    0
    0
    Mijn vriend, en twee dochters van 8 en 12 gaan zich vandaag in laten enten bij de huisarts. Ik heb eerst de GGD gebeld, en die vrouw gaf aan dat de het een veelgestelde vraag was. Ze las letterlijk het antwoord voor dat de partners van vrouwen die langer dan 26 weken zwanger zijn bij de huisarts terecht kunnen.

Succes!

16. marjand

marjand VIP lid

13 jul 2009
    9.728
    0
    36
    geboefte vermaken
    zuid holland

Hoi Hoi.....

Hij heeft hem inderdaad al gehad, maar echt spannend was het niet. Wel erg vervelend. Hij heeft 2 weken flink gehoest met veel slijm. En een aantal dagen flinke koorts....Maar dat was het wel, het belangrijkste is goed uitzieken. Dus niet als je half denkt dat het gaat weer gaan werken maar even goed uitzieken....

Nou dat kan ik persoonlijk wel hebben denk ik...

17. germini

germini Fanatiek lid

29 mei 2008
    1.373
    0
    0
    kreeg net bericht dat er bij een meisje uit de klas van mijn zoontje de mexicaanse griep is vastgesteld. JAkkie, vind het toch wel een beetje eng hoor!

18. Mijkeltje

Mijkeltje Fanatiek lid

7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Is 't ook, maar ja... Je doet er weinig aan... Hier hebben de eerste kinderen in de buurt van dochterlief de griep ook al gehad en vooralsnog leken die er ook redelijk makkelijk doorheen te wandelen...

19. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Dank je wel, ik ga het gelijk nog een keer proberen!

20. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland

Welke GGD heb jij gespoken? Ik heb de HA en de regionale GGD (GelreIJssel) gebeld en die zeiden allemaal, dat het niet klopt en dat je gewoon pech hebt als je na 23 november bevalt. Wel kregen ze er veel vragen over, maar het was aan Den Haag om daar beleid op te maken en dat was er nog niet. De HA wil het doen als de GGD bevestigt dat het klopt. Misschien kan ik de GGD laten bellen die jij hebt gesproken of in elk geval aan heb vragen waar ze dat dan uit voorlezen.
    Nou alvast hartelijk bedankt!

Deel Deze Pagina