Hoi, Toen ik net wist dat ik zwanger was, kon ik kiezen om een test te laten doen (nekplooimeting). Op dat moment was ik er van overtuigd dat ik dat niet wilde, immers, al zouden ze iets vinden is ons kindje nog welkom (uiteraard nog even niet stil gestaan op de mogelijkheden dat het heeeel ernstig is). Maar goed, nu, zo'n 15 weken later heb ik er eigenlijk spijt van. Ondanks dat bij de 20 weken echo alles goed was, zit er een stemmetje in mn hoofd die toch graag wil weten of alles ook daadwerkelijk goed is. Zodat ik me daar op voor kan bereiden (en evt het ziekenhuis). Weet iemand of je later in je zwangerschap nog testen kan uitvoeren? Uiteraard niks dat de kleine kan schade! Alvast bedankt!
hoi! Volgens mij is de 20 weken echo een prima indicatie hoor! tuurlijk kunnen er dingen zijn die ze over het hoofd zien... maar als je bijv doelt op downsyndroom... dit is vaak in combinatie met andere lichamelijke "afwijkingen".... Dus als ze iets tegen waren gekomen waarvan ze dachten hey... misschien DS dan hadden ze ze wel de kans gegeven om voor de zekerheid opnieuw te testen (denk ik) Als ik jou was zou ik me niet te veel druk maken hoor! tuurlijk hoop je dat alles goed is en dat als het niet zo mocht zijn dat er dan meteen ingegrepen kan worden... Maar ik denk dat iedere as mama zich af en toe wel zorgen maakt over haar babietje in de buik... Je weet het gewoon niet.... en na de geboorte weet je het nog niet zeker! er kan in latere leeftijden ook altijd nog ineens iets aan het licht komen! Dus GENIET nou maar van je zwangerschap... nog 3 kleine maandjes en je kan je kindje vasthouden... xxxx
Wij hebben ook geen nekplooimeting gedaan. Alles bleek goed te zijn met de 20 weken echo (zover ze kon zien)
Volgens mij ben je voor alle testen te laat. De nekplooi meting moet je tussen de 11 en 13 weken doen. Vlokkentest ook voor de 13 weken volgens mij. De vruchtwaterpunctie tussen de 17 en 20 weken. Geef aan bij je verloskundige of gyn dat je je onzeker voelt en misschien beiden ze je dan nog een echo aan. Sterkte meid en probeer te genieten!
ik heb het ook niet gedaan om de redenen dat het maar een kans berekening is en nog niet duidelijk kunnen zeggen of het nou wel het down sydroom heeft of niet en heb je een hoge kansberekening dan ga je alleen maar druk maken en stressen dus daarvoor hebben wij gekozen om het niet te doen
Om deze reden hebben wij het ook niet gedaan! Het kindje is hoe dan ook welkom en zullen het alle zorg geven en bieden wat het nodig heeft. Je zult er toch wel van houden ookal heeft het een afwijking! Het is immers toch je eigen kindje!
Als ze bij de 20-wekenecho niets hebben gezegd, zal er ook niets opvallends te zien zijn geweest en dan kun je er dus vanuit gaan dat je kindje gezond is. Ik heb dat toen gevraagd, toen de VK die nekplooimeting aanbood: Kunnen ze dat later alsnog zien en je in ieder geval waarschuwen? Ja dus... Ook in ons geval helemaal niets aan de hand. Ze maten de plooi trouwens toch, zowel bij termijnecho als bij 20-weken, volgens mij.
Bedankt voor de snelle reacties! Misschien dat ik inderdaad wat meer moet genieten en niet te pessimistisch moet gaan denken.... Maar ineens kwam er een golf van onzekerheid over me heen. En ja Princesje83, wat je zegt is waar, ook na de bevalling is niks zeker.