hallo, ik ben 7 mei bevallen van een tweeling. wilde graag Bv geven.doe dit dus ook. ze moesten aantal dagen in het zh blijven en waren niet sterk genoe om alle voeding bij mij te drinken. moest dus kolven. ik heb ze tijdens zh en 1e week thuis beide 2x aan de borst gelegt. nu leg ik ze om en om aan. dus beide krijgen ze 3x per dag bv en 3x kv. nu wil ik eigenlijk wel graag volledig Bv gaan geven. kan dit nog en hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken. en moet ik dan tegelijk of kan ik beter eerst de ene en daarna de ander aanleggen. dit omdat ik ook een dochtertje heb rondlopen van 21 mnd. of kan ikk het beter zo laten. Heb dochtertje 1jaar bv gegeven. hoop graag wat te horen. alvast bedankt.
weet t niet hoe t werkt met een tweeling maar ik denk dat je daar t beste een lk voor kan laten komen.die kan miss ook mee gaan in de situatie Thuis
Ik zou denk ik proberen om ze tegelijk aan te leggen maar na elkaar kan natuurlijk ook. Je kunt per dag of per voeding de tweeling van borst laten wisselen. Hier wat houdingen voor tegelijk voeden: Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Kraamtijd - Borstvoedingshoudingen Je productie zal opgekrikt moeten worden. Als ze genoegen nemen met elk één borst, zou ik gewoon wachten tot de 1e zich weer meldt en ze dan weer voeden. Anders ze wat kv nageven en zelf proberen na te kolven en tussendoor te kolven maar 't is natuurlijk druk met 3 kleintjes.
@ Teddybeer, tweeling weer volledig aan de bv moet kunnen denk ik. Mijn tweeling is 9 dagen jonger dan die van jou en die zitten volledig aan de borst. Na de geboorte vielen ze beide zo snel af waardoor ik tijdelijk moest overstappen op flesjes omdat ze onvoldoende kracht hadden om aan de borst te drinken. DIt was een paar dagen bv/kv maar al snel kon ik genoeg kolven voor volledig bv via de fles. Toen ze beide weer wat waren aangekomen ben ik ze weer gaan aanleggen en heb ik het aantal keren borst langzaam opgebouwd. Hierbij heb ik advies gekregen van een lactatiekundige. Ook ik heb/had al ervaring met ruim een jaar bv geven aan mijn eerste dochtertje. Maar een lactatiekundige geeft je zoveel tips over je huidige situatie. Ik vond dat heel fijn, dus dat is ook zeker een aanrader! Ik kan je ook aanraden om je kindjes beide tegelijk aan te leggen. Dit vergt wat oefening, maar scheelt jou heel veel tijd en doordat ze beide tegelijk zuigen komt de toeschietreflex sneller en beter op gang. Je kindjes zullen elk dan minder hard hoeven zuigen om melk eruit te krijgen en het geeft extra stimulans voor de aanmaak van melk door je borsten. Bij mij krijgen de kindjes elke voeding een andere borst. Mijn melkproductie verschilt per borst, daarnaast drinken ze niet altijd even veel per keer en de hoeveelheid verschilt hier ook per kind. om ervoor te zorgen dat beide borsten voldoende gestimuleerd worden doe ik het zo. Met behulp van borstcompressie (masseren borst tijdens drinken) kun je er ook voor zorgen dat er meer of sneller melk stroomt. Hierdoor kunnen je kindjes misschien net wat meer melk binnenkrijgen dan zonder. Houding, ik vind de rugbyhouding het makkelijkst om twee kindjes tegelijk te voeden. Daarbij gebruik ik een voedingskussen en daarnaast leg ik mijn kindjes vast met behulp van een opgerolde handdoek. Dan kun je je handen vrij maken, dat is handig bij het helpen van je kindjes met aanhappen . hoe dat werkt: handoekken bijna helemaal oprollen en dan een klein deel dat je niet meerolt schuif je onder je kindje en de resterende leg je stevig tegen je kindje aan (buikje tegen jou lichaam en in de rug de opgerolde handdoek). Zo rolt je kindje niet makkelijk van het kussen af. Als je dan wat meer ingespeeld bent op elkaar kan je de handdoek weer weglaten. Om de bv goed op gang te brengen moest ik eerst voeden en daarna nog 10 min. nakolven. Op deze manier stimuleer je de aanmaak extra. Elk kind krijgt bij mij maar 1 borst en daar hebben ze nu ook ruim genoeg aan. Mogelijk is het bij jou verstandig om tijdelijk tussen de voedingen door ook nog een keer extra te kolven. Hiervoor zou je een lk om advies kunnen vragen. Een andere manier om de bv op te krikken is om een (of twee) beddag in te lassen. Zorg dat je genoeg gezond en lekker eten en veel drinken bij je hebt staan en je kindjes naast je en leg ze de gehele dag heel vaak aan. Dan zou ik die dag(en) tussendoor geen kv bijgeven maar bij elk hongersignaal aanleggen. En ze net zo lang laten drinken als zij willen. Dit kost je heel veel energie, maar is ws de beste en snelste manier om de bv op te krikken. Wanneer je een beddag inlast zul je wel even een oppas moeten regelen voor je dochtertje of je man voor haar moeten laten zorgen. Wanneer je beide kindjes tegelijk aan de borst hebt, heb je ook je handen vol en zul je moeilijk je andere dochtertje aandacht kunnen geven. Mijn dochter heeft daar gelukkig geen probleem mee, maar anders is het misschien handig om afleiding voor haar te bedenken. Bijvoorbeeld een speciale dvd die ze mag kijken als jij bezig bent met bv en of kolven. Of met haar afspreken dat ze een-op-een tijd krijgt na de bv/kolven en dat ze tijdens bv/kolven even op zichzelf moet spelen. Dus even iets bedenken/uitproberen wat voor jullie goed werkt. Een heel verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt. Heel veel succes om ze beiden weer aan de borst te krijgen! Als je nog vragen hebt, ik wil graag met je meedenken!
Thnx ladies. @Afrola.wow wat duidelijk beschreven. Nou had vanavond ineens zoiets ik begin gewoon,kijken waar schip strand. Had het er met manlief over en hij steunt me.al zei hij dat miss verstandiger was om op te bouwen als ze van nacht voeding af zijn.maar vond ik niet.hij is bang dat ik terug val,want voel me steeds fitter.maar hij is dan bang dat dat weer trug valt in veel moe etc.maar goed na bad van beide,tegelijkertijd aangelegt tege 19u.met handdoek is erg goede tip.thnx!Ciske viel uiteindelijk lkkr in slaap met tepel nog in zijn mond.devi was daarna nog huilerig.en naar mijn idee geen dorst meer.want was meer sabbelen wat hij deed.maar heeft al paar dagen buikkrampjes en komt wat moeilijker in slaap. Maar die lag uiteindelijk ook lkkr te slapen.en nu liggen ze nog te slapen.had verwacht dat ze wel eerder zoude komen maar niet dus.nu krijgen ze zowiezo tege 23u weer bv.en zie dan wel wanneer ze weer komen.als ze dorst hebben kome ze toch wel eerder,maar houd wel max tijd aan wat er tussen mag zitten. Qua toeschietreflex..... is bij mij heel snel.devi had gisteren zo honger dat ik hem na aanleggen na 3 hevige slokken van me borst gehaald heb.hij verslikte zich gewoon al. Kolven heb ik in begin suf gedaan en uiteindelijk helemaal mee gestopt want productie werd niet meer uiteindelijk.,toen voedde ik 7x en legde de jongens toen beide 2x aan) en me tepels begonnen zeer te doen van kolven.toen in overleg met wijkverpl gestopt met kolven en ze om en om aan te leggen dus kwam neer op ene dag Ciske 3x bv en devi 4x en andere dag andersom.ze zei mocht je productie nog niet voldoende zijn ( wat ze niet dacht) kwamen ze toch wel eerder.maar gebeurde niet. Lk kan ik altijd nog inschakelen,eerst dit weekend effe aankijken. maar heb echt wat aan je tips afrola.niet iedereen heeft ervaring met bv en al helemaal niet ook nog eens met tweeling.meest doen ze dan al gauw kv.zei ik ook altijd mocht het tweeling worden word het kv.maar tijdens zwangerschap werd verlangen om bv te geven steeds groter. fijne avond ladies.ga dochterlief in bed liggen.was erg overstuur.en dan zullen boys zo wel komen.liefs teddybeer
Wat supergoed dat je het gewoon bent gaan doen. En daarbij lekker afgaan op je gevoel. Waarschijnlijk merk je snel genoeg aan de kids hoe het gaat . Ben wel benieuwd hoe het weekend is gegaan.
Nou het was even van korte duur maar dat kwam omdat de jongens veel buikkramp hadden en veel huilde.dit maakte mij dus even onzeker of ze wel genoeg binnen kregen.heb nu kunstvoeding op gemaakt (heb nog wel 2pakken staan,maar nix meer open). Dus vanaf zometeenn ga ik het weer proberen.zie de zaterdag maar even als oefenen met duo aanleggen Haha. Heb het er ook met wijkverpl erover gehad en die zei dus ook dat met 2 dg echt op verzoek voeden mijn productie genoeg moet zijn.dus we wachten af.ik hou juli wel op de hoogte.liefs
Nou, succes dan maar! Het is ook niet niks hoor; twee baby's aan de borst, ik had een dagtaak aan eentje! Als je zo'n sterke toeschieteeflex heb, kan je het beste de druk eraf halen door de melk die eruit spuit even weg te laten lopen in een cupje, een hydrofiel of boven de wasbak.
Nou het valt me effe zwaar Haha.ze hebben gisteravond beide bv gehad en kwamen vannacht om half 5. Daarna kwart over 8. En daarna pffff ..... om de 2 uur ofzo.normaal niet erg.maar daarna blijven ze behoorlijk lang huilen.ik voel dan met mijn vinger of het zuigbehoefte is of nog trek.is eigenlijk altijd zuigbehoefte.maar ze pakken de speen dan even of helemaal niet.dus erg lastig.gelukkig ie het nu even stil.vind.het niks om ze lang te laten huilen.wat dat betreft verwend door ons dochtertje destijds.die huilde echt weinig.maar goed.hopelijk is zaterdag het oude ritme terug.zo niet dan toch weer terug naar oude.maar hoop het niet.
Ik zie eigenlijk zuigbehoefte altijd als trek, tenzij de moeder last heeft van een enorme overproductie. Zou ze dus gewoon aanleggen, dan worden je borsten meer gestimuleerd, en krijg je sneller meer melk.
Ja maar dan komt er geen melk binnen bij hun?dan kan ik ze de hele dag wel aan de borst houden en das niet bedoeling.heb nog wel andere dingen te doen.zoals me dochtertje aandacht geven. En Huishouden
Als ze net wat vaker en langer mogen zullen ze minder vaak gaan vragen. Net als wanneer je zelf nog een extra boterham neemt bij het ontbijt als je trek hebt. Doe je dat niet en ga je hongerig van tafel, dan blijf je de rest van de ochtend koeken snaaien...is precies hetzelfde principe. Daarbij, je bent het nu aan het opbouwen, wat eigenlijk betekent dat je zelf regeldagen hebt gecreeerd. Nu blijven aanleggen betekent dat je melkproductie beter op gang komt, waardoor ze over een paar dagen sneller voldaan zullen zijn. Die 2 dagen van je CB vind ik eerlijk gezegd een beetje optimistisch hoor...ik zou het een week geven. En je kunt je dochtertje toch ook aandacht geven met de kids aan de borst? Ik ging lekker liedjes zingen met de oudste als de jongste aanlag. Of we keken samen een Bob de Bouwervideo of zo.
Ja maar gaat hier wel om tweeling he.maar ze liggen op gegeven moment te slapen en wil ze dan in bed leggen en dan doen ze weer of ze druk drinken. Dus dan wacht ik even TOT ze los laten.en dan gaan ze huilen.dus ja lastig allemaal. Ze komen sinds vanochtend om de 2 uur.en nu om 20u gedronken en nu liggen ze nog lkkr te slapen.leg ze zo aan en kijk dan wel wanneer ze vannacht komen.
Ja joh, rustig aan maar, en met twee is het inderdaad lastiger. Maar dat zoeken en huilen na een voeding kan gewoon behoefte aan een toetje zijn. En omdat je nu aan het opbouwen bent is het gewoon erg intensief, maar zo blijft het niet!
Knap hoor meid, dat je zo doorzet! Heb je Hanneke van het forum al eens gevraagd? Zij heeft ook een tweeling de borst gegeven. Mijn zoontje was ook zoooo ontzettend moe de eerste tijd. Die dronk dan eerst 20 minuten heel gulzig en viel dan heerlijk in slaap en ging dan sabbelen, dat merk je dan op gegeven moment. Dan kietelde ik wat in zijn handje of onder zijn voetje en dan ging hij weer echt zuigen. Onze wvp die zei: "gewoon in zijn wang knijpen hoor of een koude washand in zijn nek leggen". Ja doei!
@ Teddybeer, goed en knap! dat je door blijft zetten. Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is en het verbaasd me niet dat ze de eerste dagen heel vaak willen drinken. Dat is idd om de productie op te krikken. Maar dat kost je wel veel energie ja en je hebt er soms ook gewoon even genoeg van om uren met baby's aan de borst te zitten. Maar ook zijn ze nog vrij klein, ook een reden waarom ze wat vaker komen. BV kost hun meer energie dan fv, waarschijnlijk moeten ze daarom ook een nieuw evenwicht zoeken. Mogelijk vinden ze het daarom zelf ook nog moeilijk om voldoende melk uit de borst te krijgen in vergelijking met hun behoefte. Dat zal met een paar dagen vast wel verbeteren. Even ter informatie hoe het bij mij nu gaat: De nachten komen ze hier ook nog elke 3 a 4 uur, 's avonds willen ze het liefst de hele avond aan de borst. Overdag zit er 2-4 uur tussen. Zeker met andere kindjes erbij is dat behoorlijk pittig. Wat betreft speen, ik ben er nu met twee ook wat makkelijker mee. Tsja, soms wil je heel even zelf wat eten, drinken, douchen of gewoon iets anders doen dan bv geven. Bij mijn oudste dochter deden we alles om de voeding heen. Als we op het punt stonden om te gaan eten, of net bezig waren, stopte ik vaak met eten om haar te voeden. Dat gaat nu meestal niet omdat dochter ook op tijd op kdv of in bed moet. Dus gebruiken we wat vaker een speentje om de tijd te rekken. Als wij hier moeten blijven sussen met een speen, of als ze zelfs met speen heel onrustig blijven, dan weet je dat je moet voeden. Als ze tevreden zijn met speen en dan met 5 min. in slaap vallen, dan hebben ze volgens mij echt geen honger meer. Zoek daar zelf je weg in. Zo lang de kids goed aankomen zul je het wel goed doen, want dan krijgen ze genoeg binnen . @ zo gelukkig, in de wang knijpen vind ik ook te ver gaan, maar beetje opfrissen met koud/lauw water op washand doen/deden we hier af en toe ook. We zaten op randje zkh opname voor dochtertje, ze moest tenminste elke 3 uur drinken, zo niet werd ze opgenomen. MBV koude washand kregen we haar soms zover dat ze wel dronk. Toch liever koude washand als zkh opname met sondevoeding En nu heel soms nog als er een 's nachts wat moeite heeft om wakker te worden terwijl de ander heel duidelijk maakt dat hij/zij honger heeft. Anders blijven we de hele nacht bezig en slaap is ook voor ons belangrijk