Zwanger en nul-urencontract

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Cerise26, 16 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cerise26

Cerise26 Lid

24 aug 2015
    9
    0
    0
    Den Haag
    Helppp!!!

Ik vroeg mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met zwanger zijn en een nul-urencontract hebben. Ik weet dat de zwangerschapsverlof dan word berekend over de laatste drie maanden dat je werkt, maar bij mij is het zo dat de baas niet de daadwerkelijk gewerkte uren doorgeeft. Ik werk rond de twintig uur per week dus dit komt ongeveer uit op 80 uur per maand, maar hij geeft meestal de helft hiervan maar op.
    Nu is het ook nog eens zo dat ik in februari ben uitgerekend, dus de periode waarover de zwangerschapsverlof word berekend zijn de maanden november, december en januari. Krijg ik nu net te horen dat er per 1 november een nieuw management komt...
    Ik ben hier echter al vier jaar werkzaam, dus heb als het goed is een stilzwijgend vast contract. Maar zouden ze me dan kunnen ontslaan per 1 november in verband met het nieuwe management? En wat als ze tijdens deze drie maanden alsnog niet het juiste aantal uren opgeven? Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen, want ik weet me echt geen raad :(:(:(:(

2. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Je krijgt toch gewoon een loonstrook en dergelijke? Dan liggen de gewerkte uren toch echt ergens vast ;) wat je qua geld hebt gekregen is straks ook bekend bij uwv. Ze gaan trouwens noet uit van drie maanden maar van een heel jaar. Ook als je eventueel in de ww zou zitten heb je recht op zwangerschapsverlof. Je kunt de zwangerschapsuitkering ook zelf aamvragen, maar het is gebruikelijk dat je werkgever dit doet.
    Heb zelf ook een dergelijk contract en hier is alles goedgegaan.

3. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Nieuw management is overigens over het algemeen geen reden voor ontslag
    Zeker met een vast contract niet

4. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.151
    3.027
    113
    Nederland
    Als je baas maar de helft vd uren opgeeft krijg je dan ook maar voor de helft betaald? Want dat mag natuurlijk niet.

Ik zou gewoon zelf goed je uren opschrijven. Doet je baas dit niet correct dan zou ik hem daar op aanspreken en ervoor zorgen dat de uren correct op papier komen. Wbt je evt ontslaan omdat er een nieuw management komt.. Ik heb geen idee hoe dat zit. Maar lijkt me niet dat ze dat zomaar doen. Sowieso mag dat niet als je zwanger bent volgens mij maar weet ik niet zeker..

Ik heb destijds ook een 0 uren contract gehad en kreeg idd uitbetaald over het gemiddelde van mijn 3 laatste gewerkte maanden.

5. Cerise26

Cerise26 Lid

24 aug 2015
    9
    0
    0
    Den Haag
    Nee ik krijg gewoon alles contant betaald aan het einde van de week, maar bij de loonstrook dat ik maandelijks krijg staat maar dat ik 10 uur per week heb gewerkt...

6. Wasrek

Wasrek Actief lid

3 jun 2015
    454
    1
    0
    Ja dat is dan niet zo handig.. Dan werk je dus voor de helft zwart! Uwv gaat echt uit van een jaar, niet van drie maanden. Mijn verlof is net toegekend dus dat weet ik zeker ;) Maar als er maar 10 uur wordt geregistreerd, sorry maar dan heb je dus pech! Alleen dat wat je "wit" werkt en dus op je loonstrook staat telt mee...

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Je verlof word berekend over een jaar, tot 4 (?) weken voor je verlof.
    Ik heb ook een nul urencontract. In de zomer werk ik veel meer uren dan in de winter, maar daar heb ik met het verlof geen last van.

8. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik zou hier met je leidinggevende over praten. Als je deels zwart werkt wil hij tijdens je verlof misschien je uitkering wel aanvullen. Hij wil in elk geval niet dat je bij allerlei instanties aan de grote klok gaat hangen dat je deels zwart hebt gewerkt, dan moet hij met terugwerkende kracht werkgeverslasten gaan betalen. Jij zou dan ook nog loonbelasting moeten betalen, dus daar heb je zelf ook niets aan. Ik mag hopen dat je voor die zwarte uren goed betaald hebt gekregen, want anders loop je voor niets een groot risico...

9. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

10 mei 2012
    6.606
    57
    48
    Er wordt niet meer naar de laatste 3 maanden gekeken, maar naar een jaar.
    Dus als je in november met verlof gaat, wordt het gemiddeld aantal uren genomen van oktober 2014 tm oktober 2015.

Je eerste contract, voor hoe lang was die? Als dat een jaarcontract is geweest, ben je na 3 jaar stilzwijgend in vaste dienst. Bij een half jaar dus al na 1,5 jaar.

De uren die je niet op je loonstrook hebt staan, krijg je geen zwangerschapsuitkering over. Ik zou eens goed met je baas gaan praten, maar ik ben bang dat je pech hebt:(

10. nev

nev Actief lid

5 apr 2013
    295
    2
    18
    Ja maar TO heeft dus waarschijnlijk ook te weinig belasting betaald. Had geen zwart betalen moeten accepteren. Nu denk ik dat je pech hebt helaas

Deel Deze Pagina