Tsja, je hoeft geen reden te geven om niet te verlengen. Maar als je werkt bij een kleine ondernemer zou ik het wel snappen als ze je laten gaan omdat je veel last hebt van je zwangerschap. Vervelend, natuurlijk, maar nog vervelender als je langer ziek blijft en het bedrijf kan dat niet dragen en valt om. Dan zitten er nog meer mensen zonder werk.
Ziekte als gevolg van zwangerschap (ook na de bevalling) wordt vergoed door het UWV. Langdurige ziekte als gevolg van zwangerschap komt gelukkig weinig voor. Tegen langdurige ziekte kun je je als werkgever verzekeren, dat is je eigen verantwoordelijkheid en dus ook het risico dat je neemt als werkgever wanneer je dit niet doet. On topic, bekijk je opties en neem een beslissing. Wat je ook doet, probeer je minder aan te trekken van wat mensen misschien denken en neem beslissingen gebaseerd op wat je kan en wat gezond is. Op de lange termijn heeft iedereen daar het meest aan. Ik weet even niet of je ook nachtdienst/slaapdienst hebt, maar die mag je vanaf 20 weken (dacht ik) weigeren. Vermeld bij een ziekmelding altijd of je klachten zwangerschapsgerelateerd zijn (houd dit voor jezelf bij, zodat je achteraf weet wat er wanneer aan de hand was). Daar heeft je werkgever iets aan. Je hoeft niet in detail te treden, daarvoor kunnen ze de bedrijfsarts of arbodienst laten bellen, of het UWV.
Haaj. Op dit moment werk ik overdag op vaste dagen als ik terug zou gaan zou ik weer alle diensten werken.. Maar wellicht is dit te overleggen, er is nog wel een vacature open namelijk op die afdeling! Nu terug gaan is geen optie, ik werk al halve dagen door mn bekkeninstabiliteit en mn oude functie is lichamelijk veel te zwaar nu. Daarbij verwacht ik dat ik niet tot mn verlof zal kunnen werken, geen onwil maar wel toenemend pijn. Dusja. Zelf denk ik dat ik tot verlof/ziektewet gewoon hier moet blijven. Maar ga ik dan nu al contact opnemen met mn oude leidinggevende, neem ik contact op met de gene die over alle vacatures gaat om te kijken of er mogelijkheden zijn tot vaste dagen werken? Wacht ik tot ik in mn verlof zit? Wanneer zeg ik iets tegen mn huidige leidinggevende? Vlgd week heb ik een gesprek met haar, ik twijfel om dat aan te geven dat ik hier niet op mn plek zit. Maarja ik moet nog wel een aantal maanden hier werken en wil ook niet dat de sfeer nig slechter wordt....
Tja, net wat je prettig vindt, ik zou het wel bespreken om gewoon open te zijn, maar maak jezelf niet te kwetsbaar en laat weten dat je haar dit in vertrouwen vertelt. Ik zou wel eerst de situatie op je huidige plek regelen, voordat je contact op neemt met je vorige leidinggevende. Heel veel succes. <3
Zieke werknemer tijdens zwangerschap ( mits het zwangerschap gerelateerde klachten zijn) kost een werkgever wellicht alléén energie. ( om bv nieuwe medewerker in te werken / planning aan te passen) Werknemer krijgt via uwv 100% vh dagloon mits dit niet boven een bepaald bedrag komt ( wat weinig voorkomt ) het koste de werkgever dus in de meeste gevallen geen geld.