hoi ik vroeg me af of hier meer mensen zijn die zwanger zijn en paard rijden of paarden hebben.??? ik ben namelijk zwanger en vroeg me af hoe jullie dit combineren.. en of er wel genoeg tijd over blijft om dit te blijven doen.. ik heb zelf mn eigen paard en heb altijd heel actief in de wedstrijd sport gezeten en aan de ene kant vind ik het heel erg jammer als ik dit moet opgeven.. ik weet dat je er zowieso een tijdje uit bent... maar kunnen jullie vertellen hoe jullie ervaring was.?? vriendelijk bedankt!
Hoi, Ik ben nu 26 weken zwanger en kan sinds 2 weken niet meer rijden. Het rijden zelf gaat opzich nog wel, maar ik kom gewoon mijn paard niet meer af! Paard heeft nu een soort vakantie, staat lekker elke dag een paar uur buiten, gaat in de stapmolen en aan de longe. Heel af en toe komt er iemand om even te hobbelen. Denk trouwens dat het bij iedereen anders is, stalgenootje heeft bijna tot het einde doorgereden.
Ik ben nu 29 weken zwanger maar rijd sinds vorig jaar november al niet meer. Mijn twee paarden staan 24/7 buiten met inloopstal dus beweging hebben ze genoeg. Verder doe ik nog 4x per week grondwerk/longeren/aan de hand wandelen in het bos en mijn oudste paard wordt 1x per week door mijn instructrice gereden. Na mijn bevalling krijgt mijn jonge paard een maand vakantie en mijn oudere paard gaat een maand in taining bij mijn instructrice. Daarna hoop ik weer zelf te kunnen beginnen met grondwerk e.d. en daarna ook weer rijden.
Hee meid! Als eerste gefeliciteerd! In principe kan je gewoon lekker doen waar je mee bezig bent, doe wel wat voorzichtiger en kijk in der loop der tijd uit met dingen tillen. Ook als je een wat groter paardje heb, kijk uit met zadels tillen en andere zware dingen. Schaapje84 van dit forum, heeft een eigen paardenbedrijf. Misschien kan zij je verder helpen! Paarden is voor mij helaas verleden tijd. Liefs, Sill
Ik ben nu 19 weken zwanger en rij nog. Heb altijd wedstrijden gereden, maar door snel rugklachten heb ik dat vanaf 10 weken niet meer gedaan. Ik rij alleen nog maar op mijn eigen paard en ga ook niet meer springen of het bos in (paard is niet 100% verkeersmak). Voorheen reed ik hem 5-6 keer per week, dat is nu 3-4 keer per week en soms een dagje longeren. Hij loopt ongeveer 7 uur per dag in de wei met mijn andere (jonge) paard, dus hij vermaakt zich prima. Ik stapte altijd al met een krukje op en dat maakt het wel makkelijker. Ik kom er wel steeds moeilijker af, maar als m'n moeder hem vasthoud dan glij ik er als bij een glijbaan af. Zolang mijn lichaam het rijden nog aankan en mijn buik me niet in de weg zit, blijf ik rijden. Mijn jonge paard zijn we nu zadelmak aan het maken, maar daar ga ik pas na de bevalling op, nu doen w al het voorwerk.
Ik heb zelf 2 paarden maar rijden er op doe ik al niet meer vanaf het begin dat ik zwanger ben. Het ene paard rijdt mijn moeder nou op en op het andere paard nou iemand anders omdat deze nou ingereden wordt en ik het niet aandurf om het zelf te doen Wedstrijden heb ik nooit veel zin in gehad en ben daar al vrij jong mee gestopt. Zelf denk ik nogal makkelijk en zou ik zelf geen problemen zien. Het is maar net hoe je zelf bent!
ik ben ook zwanger en heb een paard. hij staat in een kudde buiten, dus mist zijn beweging maar een klein beetje. mijn man doet de poepschepbeurten en ik heb voor door de week een wandelaarster...
Je kan helaas niet voorspellen hoe het gaat lopen. de 1 kan nog tot het einde rijden en nog lang wedstrijden rijden en de ander kan na een aantal weken niet meer rijden omdat het niet fijn meer voelt. of wat je vaak hoort, dat het niet meer veilig voelt. ik mest nog elke dag de stal uit en heb vooral in het begin nog veel gereden. altijd buiten, geen wedstrijden. maar wel rustiger aan. je bent toch voorzichtiger en galoperen en draven voelde niet lekker meer aan in m'n buik. opstappen doe ik met een krukje. eraf lukt wel maar als ik op de grond sta dan moet ik wel even stil blijven staan omdat alles dan heel even zeer doet. qua tijd, bedoel je waarschijnlijk na de bevalling?? ligt eraan hoe je er mee omgaat. heb je bijv. iemand die even op kan passen als je naar je paard gaat?? ken hier ook mensen op stal die de kleine mee namen en warm ingepakt in de kinderwagen lieten liggen. bijv. in de kantine of anders in de auto met de babyfoon erbij.
Ik vroeg me dit ook al af en heb het ook al gevraagd bij gezondheid. De antwoorden waren heel uitlopend, sommigen stoppen al als ze positief testen en sommigen gaan door tot de bevalling. Zelf ben ik nu 13 weken en ik merk er nog helemaal niets van, dus ik rij nog gewoon, eens per week een les. Buitenritten hou ik wel mee op omdat het paard buiten wat enthousiaster kan zijn. Ik deel het paard met iemand, dat scheelt wel want zo hoeft het paard niet stil te staan als ik stop. Het is een heel groot paard, dus ik ben benieuwd hoe lang ik er nog op kom, ik ben al op zoek naar een hogere opstap. Er af is een stuk minder lastig want hij is gewend aan raar afstappen dus ik kan er ook ruggelings af of via de opstap of het hek. Het is een erg stabiel paard en ik wil graag door rijden tot het lichamelijk niet meer kan. Het is mijn enige ontspanning! Ik denk dat het ook afhangt van hoe ervaren je bent en hoe je paard is of het verstandig is. Zelf rij ik bijna 20 jaar, plus het paard is zo braaf, dat lijkt me relatief veilig. Ik ben afgelopen jaar alleen al vaker van een trap gevallen dan in mijn leven van een paard Na de bevalling hoop ik niet al te lang uit de roulatie te zijn want ik denk dat ik heel veel behoefte ga hebben aan rust af en toe. Mijn man kan dan oppassen of gaat mee kijken met de kleine. Ik heb wel de intentie mijn baby zo veel mogelijk mee te nemen naar de paarden, omdat ik denk dat de aanwezigheid van dieren goed is voor kinderen, ook als ze wat ouder zijn voor het ontwikkelen van verantwoordelijkheidsgevoel. Stiekem hoop ik dat mijn kleintje later evenveel plezier aan paarden zal beleven als mama
Ik heb helaas geen eigen paard, maar rij bij een manege. Aangezien hier de paarden nog wel eens onvoorspelbaar kunnen zijn, ben ik gestopt met rijden zodra ik zwanger was. Dan komt er ook bij dat ik vlak voor het raak was, ik er eens afgevallen was en mijn nod 1,5 week te vroeg kwam door de klap. Ben daardoor wel heel voorzichtig geworden. Maar volgens mij ha (ik had het al eens besproken voor ik daadwerkelijk aan het klussen was), moet je naar je eigen lichaam luisteren. Dat geeft snel genoeg aan of je ermee moet stoppen of niet. Maar ik zou alleen blijven rijden als het een paard is die je volledig vertrouwt.
ik ben dan wel niet zwanger maar ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap mijn paard verkocht met 32 weken, het was al de bedoeling dat ik hem zou verkopen en nu kwam het prima uit. 6 weken na de bevalling ben ik weer voorzichtig begonnen met rijden. Ik kocht jonge paarden, reed ze in en verkocht ze. Bij mijn tweede zwangerschap heb ik gereden tot een week of 22 (op andermans paarden en weer kon ik 6 weken na de bevalling weer prima rijden, al was het wennen met een ietwat ander lijf Toen de jongste 8 weken was heb ik een paard gekocht om te houden en daar ben ik nu voor het eerst mee gestart. Ik rij 5 keer per week, 3 x gelijk na werktijd voordat ik de kinderen haal. 1 x 's avonds en 1 keer in het weekend dan gaan man en kinderen vaak mee. ik ga ongeveer 1 keer per maand starten, maar ik moet even kijken of het zo voor iedereen leuk blijft
Hoi Hoi Ik heb zelf 2 paarden 6 jarige merrie m1 dressuur en L springen en 2 jarige merrie in de opfok en reed nog 1 paard voor andere in m2 dressuur. Met het m2 paard ben ik met 10 weken gestopt was niet mijn paard en was erg moe. Eigen paard heb ik tot 24 weken in het m1 dressuur gereden en getraind. Heb nu voor 3 dagen een bij rijdster en rij nog wat buiten ritten ( ben 28 weken ) Wordt wel steeds moeilijker met rug dus zal wel niet lang duren voordat het rijden voorlopig over is! na de bevalling weet ik dus niet en ga zeker weer wedstrijden rijden! succes en volg je gevoel!
Wat een leuk topic om te lezen. Ik rijd dan wel niet maar ik men en heb een aantal eigen d-pony's. Ik ben nog maar net zwanger en kan nu gewoon alles nog doen. Ik hoop dat ik dat de hele zwangerschap vol kan houden. Ik rijd ook fanatiek wedstrijden en heb me voor de hele zomer ingeschreven tot en met augustus. Geen idee of het dan nog gaat. We gaan het onszelf wel wat makkelijker maken, want normaal slapen we zo'n wedstrijdweekend (3 dagen) in een tent en nu zijn we op zoek naar een caravan. Ook voor de komende jaren, want het is toch wel de bedoeling dat de kleine straks gewoon meegaat
Niet zwanger meer maar wel een eigen paard welke op een stadsweide staat. Ze staat 24 uur buiten dus de beweging was het probleem niet alleen het mesten werd wat lastig. Ik ben doorgereden tot ongeveer 15 weken, daarna kreeg ik al last van mijn bekken. Moest trouwens daardoor ook snel stoppen met werken. Mijn man had het mesten voor mij overgenomen en wanneer ik te beroerd was om te voeren etc deed hij het ook, net als hooi halen. Ik vertroetelde haar alleen nog maar eigenlijk. Ik reed fanatiek in de endurance sport. Of ik dat weer ga doen weet ik eigenlijk niet, vind het wel best zo.
Ben bij alle drie de zwangerschappen rond de 20 weken gestopt met rijden. Dit omdat het niet meer prettig was met mijn buik. Ik droeg heel erg naar voren en ik had toen al vaak de vraag gekregen dat ik toch niet heel lang meer moest dus kun je wel ongeveer nagaan hoe groot mijn buik was. Ik ben toen ik zwanger was niet meer op een pas beleerd paard gegaan, wel een die al wat langer onder zadel was. Het rijden na de bevalling ging prima al had ik dan wel last van urineverlies in het begin maar met wat training van je spierren was dat ook zo opgelost. Qua tijd ligt het hier wat lastiger omdat we een eigen bedrijf hebben met melkvee. Meestal ging ik 's avonds laat als de kinderen in bed lagen en het melken gedaan was of overdag als ze hun middagslaap deden (maar dat doet de oudste nu niet meer). Nou woon ik zo dicht bij de paarden dat ik het op de babyfoon af kan dus dat maakt ook wel weer het verschil. Ik kan in elk geval niet wachten tot ik weer kan rijden en zal het dan ook zo snel mogelijk weer proberen
Ik ben direct gestopt met rijden na de positieve test. Mijn man wilde het gewoon niet hebben. Mijn paard heeft dus een lange vakantie achter de rug Inmiddels heb ik het rijden al weer lang en breed opgepakt (zat een goede 5 weken na de KS weer op mijn paard) Toch vind ik het lastig te combineren. Met wedstrijden ben ik zowiezo gestopt. Mijn man werkt veel 'savonds waardoor ik dan niet naar mijn paard kan. Als ik 3x per week rij dan is het veel op het moment... Ik verwacht wel dat het me wat makkelijker af gaat in de zomer. (langer licht, dan kan ik gemakkelijker later op de avond nog gaan)
Ik heb een bijrij-paard en normaal gesproken reed ik 3 keer per week. In principe had ik met mijn man afgesproken om te stoppen zodra ik zwanger was, maar ja je blijft een paardenmeisje. Dus heb ik tot 15 weken doorgereden en ben ik gestopt nadat ik nogal een wild west tafereel had meegemaakt. Mijn paard is toch niet 100% te vertrouwen en dat is het me niet waard. Dus nu ben lekker aan het longeren, ook leuk .
Ik heb ook twee eigen paarden. Net als de vorige zwangerschap heb ik tot ong 5 mnd door kunnen rijden totdat het echt niet meer comfortabel voor me was om op te stappen en dan alleen op mijn oudste merrie, de jongste is veel te pittig en onberekenbaar, normaal hou ik daar wel van, maar nu neem ik geen risico's en heb ik er dus al maanden niet meer opgezeten. Bij ons op stal staan de paarden hele dagen op stal tussen oktober en half april ongeveer Omdat mijn oudste merrie herstellende is van een peesblessure en ik momenteel niet kan rijden heb ik haar vorige maand naar een andere stal gebracht waar ze hele dagen naar buiten mag. De jongste staat hier wel nog hele dagen op stal, maar die heeft een bijrijder die haar momenteel 7 dgn in de week verzorgd, en zal in april ook weer het land op gaan. Van mijn vorige zwangerschap weet ik dat ik ong een maandje na mijn bevalling het rijden weer opgepakt heb , ik heb er nu alweer zin in... zeker als het zulk mooi voorjaarsweer is steeds!
Nog even over lastig te combineren, dat is het inderdaad. Zeker de eerste jaren. Een jong kindje kost gewoon al je tijd en energie. Ik heb echter ervaren dat het weer steeds beter te combineren wordt als je kindje wat ouder word, dus er is hoop Ik had nooit verwacht dat er iets belangrijker in mijn leven kon zijn dan mijn paarden. Maar mijn kind heeft dat veranderd. Ik heb ze niet weggedaan, maar zonder bijrijders had ik het niet gered. De paarden staan gewoon op een lager pitje dan voor je een kindje had, maar het combineren wordt makkelijker naarmate je kindje ouder wordt!
Heb altijd eigen paarden gehad en het was de bedoeling dat mijn merrie een paar weken vakantie kreeg na de bevaling. Helaas besloot t lot anders en heb ik haar in nov. in moeten laten slapen. Gelukkig mag ik op het paard vanmijn vriendin rijden 1 keer in de week en ik vind t nog steeds heerlijk. Ik ben 8 mei uitgerekent,zondag 33 weken dus... Ik merk wel dat t zwaarder word maar ik hoop dan nog wel lekker te kunnen knuffelen en miss te stappen ... De planning is overginds om over een 1,5 jaar weeer een paardje aan te schaffen ,bloed stroomt toch waar t niet gaan kan .. gr gemma