Hallo dames, Ik heb even een beetje advies nodig. Ik ben 31,5 week zwanger en heb het gevoel dat de kleine sinds 2 dagen 'anders' is gaan liggen. Hij lag de laatste controle met het hoofdje naar beneden maar nu lijkt het wel of hij dwars ligt of is ingedaald. Ik voel ook minder beweging. Heb hem wel gevoeld maar veel 'lichter' en hij is rustiger. Heb ook sinds 2 dagen onwijze steken down under, gisteren aan de rechterkant en nu aan de linkerkant. Geen bandenpijn want ik weet hoe dat voelt. Ik heb morgen vroeg controle om 9:00 of raden jullie mij aan om de verloskundige te bellen? Omdat de bewegingen toch anders zijn dan anders.. X
Hoi Roos, Ik heb onlangs iets soortgelijks meegemaakt en toen lag de baby inderdaad ineens met het hoofd naar boven en de rug naar voren, waardoor de bewegingen minder goed voelbaar waren. Ik heb een informatiebrief over beweging van mijn verloskundige. Hierin staat het volgende: "Heb je het gevoel dat het bewegingspatroon van jouw baby verandert, doordat het minder beweegt dan normaal en je maakt je ongerust, trek je dan even terug. Neem een warme kruik, ga in bad of onder de douche. Vaak gaat de baby dan meer bewegen. Of ga 2 uur rustig op bed op je linkerzij liggen en probeer contact te maken. In 2 uur tijd voel je de baby ongeveer 10x bewegen. Mocht het zo zijn dat je kindje dan nog steeds stil of rustig blijft, dan is het belangrijk dat je nog dezelfde dag contact opneemt met je verloskundige, huisarts of gynaecoloog. Voel je géén leven, neem dan binnen 2 uur contact op, voel je minder leven bel dan binnen 12 uur met je verloskundige, huisarts of gynaecoloog."
O wat fijn om dit te lezen. Ik lig nu inderdaad op me linker zij en hij begint ineens heel druk te doen haha. Ik wacht gewoon morgen de controle af, ben benieuwd of hij inderdaad anders ligt. Hopelijk heeft de verloskundige ook een verklaring voor de steken daar beneden..
Het is normaal dat je je baby vanaf nu minder gaat voelen. Hij of zij is nu zo groot dat tie weinig bewegingsruimte meer heeft in de buik. Dus vanaf nu zul je nog alleen heel af toe een armpje of beetje langs de buikwand voelen bewegen, maar geen heftige schoppen meer. Qua ligging zou ik gewoon even wachten en kijken wat de vk zegt. Vaak is het nog niet zo erg. Bij mij was de baby ook vrij laat (volgensmij 33 weken) pas goed gaan liggen met haar hoofd naar beneden.
Ik ben vanmorgen naar de verloskundige geweest en hij lag weer met het hoofdje naar beneden. Volgens haar was er nog genoeg ruimte om te kunnen draaien dus dat kan de afgelopen 2 dagen best zo zijn geweest. Ze zei ook dat als ze draaien je dan ook andere bewegingen voelt. Bedankt ladies!
Dat klopt niet. De bewegingen moeten niet minder worden. De bewegingen kunnen wel anders zijn zoals je zegt, maar zeker niet minder!
Kindje is afgelopen vrijdag gedraaid door gyn omdat ie in stuit lag en sinds die tijd inderdaad andere bewegingen, geen gestamp en grote uithalen meer maar tis meer gefriemel geworden. Tijdstippen waarop ie beweegt zijn wel hetzelfde gebleven. En inderdaad bin twijfel altijd bellen hoor!!