Zwangerschaps-ischias

Discussie in 'Gezondheid' gestart door sietsie, 4 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Vanmiddag moet ik voor het eerst naar de fysiotherapeut, omdat er zwangerschaps-ischias bij me is geconstateerd. Ik heb het in mijn linkerbil, met uitstralingen in mijn been en onderrug.

Ik heb er helaas veel te lang mee doorgelopen, waardoor de pijn steeds maar meer is geworden. Een paar maanden geleden had ik af en toe een steekje waardoor ik even stil moest gaan staan of voorzichtig moest gaan zitten, daarna zakte het grotendeels af.

De laatste weken kan ik eigenlijk niet meer zonder pijn bewegen. Vooral draaien tijdens het lopen of staan zorgt er vaak voor dat het 'erin schiet'. Trap lopen wil niet zo goed, heb nu een manier bedacht om draaglijk te houden. Eerst het 'goede' been een trede omhoog, dan de ander helemaal recht omhoog hijsen.

Van draaien in bed word ik wakker, dat is bijna geen doen. Gaan zitten en weer opstaan is ook lastig, als ik over de spier in mijn bil heen moet met mijn gewicht, krijg ik weer zo'n steek.

Ik hoop dat ik vanmiddag wat tips zal krijgen, vast ook voor mijn houding. Ik ben klein van stuk, dat werkt ook niet mee volgens de fysiotherapeut.

Zijn er meer meiden die hier ervaring mee hebben, zo ja, heeft fysiotherapie bij jullie echt nut gehad? Mijn moeder had het destijds ook tijdens de zwangerschap, en zij heeft nog altijd zo af en toe een steek in haar linker bil...

2. armande

armande Fanatiek lid

15 okt 2009
    2.229
    0
    0
    Ik heb geen fysio gehad. Maar zodra ik kon lopen na mn keizersnede was het over! Nooit meer last van gehad. Sterkte want t is echt pijnlijk...

3. Baibey

Baibey Actief lid

29 sep 2012
    420
    0
    0
    Ik heb t ook gehad en ben gestopt met fysio omdat t niet hielp. Nu ik bevallen ben is het gelukkig weg. Sterkte ermee!

4. KlGekko

KlGekko Actief lid

24 jul 2011
    412
    0
    0
    Koken
    amsterdam
    Heb ik ook, maar de fysio helpt mij niet.
    Sinds kort acupunctuur en dat verligt de pijn wel...

5. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Hier geen fysio gehad.
    Veel last gehad van Ischias in bed dus dan werd ik snachts wakker omdat ik moest plassen maar kon ik van de pijn mn bed niet uitkomen.
    Dan moest mn man me heel voorzichtig uit bed tillen en liepen mij de tranen over mn wangen.

En helaas, toen mn dochter ongeveer 9 maanden was kreeg ik er weer veel last van.
    Doordat ze zwaarder werd en ik haar nog overal naartoe moest tillen.
    Toen hiep het wel om erom te denken dat ik echt ergonomisch moest tillen

6. MamsieM

MamsieM VIP lid

22 nov 2011
    5.967
    5
    38
    Hier alle zwangerschappen last van gehad. Ook fysio, helpt bij mij goed. Komt denk ik ook omdat ik nog niet zover ben. Heb vooral goede tips gekregen en werk nu aan het gebruiken van mijn rechte buikspier. Dit voorkomt het "erin schieten" en werkt bij mij goed.

7. sietsie

sietsie Bekend lid

13 sep 2012
    615
    0
    0
    Voormalig kraamverzorgende, nu VIG-er op een PG af
    Verschillende ervaringen dus. MamsieM, ik heb de fysio vanmiddag nog niet gehoord over het gebruiken van de rechte buikspier, misschien komt dat nog? En anders vraag ik er eens naar!

Blaadje, jouw verhaal komt me helaas heel bekend voor.. Regelmatig sta ik te huilen, en moet mijn vriend me uit de brand helpen. Toevallig was hij nu steeds thuis als ik 'knel' zat, maar vraag me af hoe het moet als ik alleen ben.

Maar goed, vanmiddag dus voor het eerst geweest. Mijn bekken is mooi recht, evenals mijn rug. Die is niet overdreven hol, dus niet de besliste veroorzaker.

Eenmaal op de behandeltafel had hij vrij snel de pijnlijke plek te pakken, ischias werd nogmaals bevestigd. Ik had vandaag best een aardige dag, kon me niet meer heugen wanneer ik me voor het laatst zo goed had gevoeld. De therapeut masseerde stevig en toch ook pijnlijk, en toen ik na de tijd op stond wist ik niet meer waar ik het zoeken moest. Hij moest me helpen mijn broek en schoenen aan te doen, en toen hij me vanuit de praktijk over straat zag strompelen kwam hij me toch maar even helpen om in de auto te stappen. Dat lukte me echt niet zelf helaas. Op zich gaat het autorijden zelf wonderbaarlijk goed, zelfs het schakelen gaat prima. Het is puur het in- en uitstappen..

Het doel van de fysio is om me voor mijn bevalling van de pijn af te helpen, maar als ik het na vandaag zo voel word ik er alleen maar verdrietig van..

Edit: Baibey, van harte gefeliciteerd met jullie dochter! Fijn dat bij jou de pijn over is!

8. Baibey

Baibey Actief lid

29 sep 2012
    420
    0
    0
    Dankjewel!!! :D

9. MamavanNikhil

MamavanNikhil Bekend lid

16 okt 2012
    760
    1
    0
    Hier bij mijn vorige zwangerschap heeeel erg last van gehad. Vooral de laatste weken, helaas niks aan gedaan toen! Ik kon op laatst niet meer zitten, lopen deed pijn maar was fijner als zitten, net als liggen! Eigenlijk deed elke houding zeer. Tijdens de bevalling ook problemen mee gehad, qua houding etc. Deed echt erg pijn. Maar was ook heel eigenwijs en heb heel veel gelopen en gedaan nog in mijn laatste weken.
    Toen ik ben bevallen heeft het zeker een jaar geduurd voor het weer over was. De houding die je aanneemt als je achterop de scooter zit, deed heel erg pijn en ook had ik een klapvoet. Het is waarschijnlijk zo erg beschadigd geweest dat ik daardoor ook mn krachten kwijt was in die been.

Wonder boven wonder heb ik er dit keer bijna geen last van.. wel bi, maar is toch echt anders!
    Neem dit keer ook meer mijn rust dan de vorige zwangerschap.

Als ik het over kon doen was ik toen zeker weten wel naar de fysio gegaan!

10. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Fysio hielp mij heel goed maar ik had t al in week 10. Dat scheelt misschien wel. Ik kon op t laatst helemaal niks meer, ben in een rolstoel gaan winkelen ed, kon niet meer lopen.
    De dag voor de bevalling daalde dl in, toen was het over ook ;)
    Succes hoop voor je dat de fysio toch een beetje helpt.

11. Margha

Margha Fanatiek lid

19 nov 2008
    1.950
    25
    48
    Ik lees net dit topic en er komen me veel klachten heel bekend voor. Ik dacht iedere keer dat het een spiertje is die gewoon verrekt of verkrampt is. In het begin had ik het af en toe en nu eigenlijk iedere dag last van. Ik heb ook het idee dat werk ook niet echt meewerkt. Werk namelijk in de zorg. Waarschijnlijk toch maar naar de HA gaan of kan je ook rechtstreeks naar de fisio. En konden jullie nog werken?

12. armande

armande Fanatiek lid

15 okt 2009
    2.229
    0
    0
    Ik zou even de fysio bellen, vlgs mij kan je rechtstreeks daar terecht.
    Bij mij speelde t pas op toen ik met verlof was, had wel een peuter rondlopen en vond t echt lastig met lopen en hem verzorgen.

13. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.533
    6
    38
    @ts ben je niet naar een speciale bekkenfysio doorverwezen?
    Ik heb veel aan het boek van Cecile rost over bekkenpijn in en na de zwangerschap.
    Sterkte!

Deel Deze Pagina