Ik heb tot de 25ste week gereden. Volgens de verloskundige moest ik gewoon goed naar mijn lijf luisteren. Als het niet meer lukt dan merk je het vanzelf zei ze. Dat was bij mij dus precies met 25 weken. Ik nam trouwens wel zo min mogelijk risico's. Reed alleen nog in de binnenbak en als mijn paard druk was, dan stapte ik er gewoon niet op, maar liet ik hem vrij springen of ging ik longeren. Ik heb trouwens ook een vrij groot paard (1.77) dus ik denk dat als ik het nu zou proberen dat het opstappen alleen al een probleem wordt. Mijn rijbroek maakte ik vast met een veter en daarover een buikband met een t-shirt. Wil prima! Volgens mij zijn er ook geen positie rijbroeken. Ik heb er zelf voor gekozen om geen bijrijden te nemen voor mijn paard, omdat hij nu iets langer dan een jaar onder het zadel is en hij een hoop heeft gedaan het afgelopen jaar, vond ik dat ie best een paar maandjes de wei in mocht. Komt natuurlijk ook super goed uit dat ik in de zomer ben uitgerekend en dat hij nu dus lekker in de wei staat met 2 andere paarden. In de winter vind ik het weer een ander verhaal. Ik mis het rijden trouwens wel ontzettend! Kan niet wachten tot ik het weer rustig kan gaan opbouwen.
Ik heb ook een bijrijder. Zij gaat hem doorstarten met de wedtrijden voor me. Ik was nl net gestart en vind het zonde om hem nu uit dat ritme te halen. Het rijden ging net zo goed en toen werd ik zwanger. ben er wel heel erg blij mee hoor! Maar vind het moeilijk om het rijden op te geven..
Niet alles gelezen... maar wil toch vast reageren. Ik heb zelf een draak van een paard. Die kan vreselijk onverwachts uit de hoek komen. Dus ik ben zeer snel gestopt. Mede doordat ik in het begin zo vreselijk misselijk en ziek was. Rond de 4e/5e maand heb ik nog 1 keer een buitenrit gemaakt en daarna nog heel af en toe uitgestapt, maar dat was niet bevorderlijk, je krijgt toch echt last van het verweken van je bekken en spieren. En je evenwicht zit ook heel raar. De een rijdt heel lang door, de ander niet. Het is maar net wat jij prettig vindt, hoe je paard is, of je het risico wil lopen. Ik heb mijn veulen naar een opfok gebracht en die heb ik nu al even niet gezien. Op het moment heb ik ook mijn paard al dik 2 weken niet gezien. Maar ik ga alle schade na het bevallen weer inhalen. Het grappige is dat iedereen zegt 'als je daar nog de tijd voor hebt'. Maar als het je passie is, dan maak je daar toch tijd voor? Ik bedoel... als je niet blijft hangen en echt doet wat je moet doen, dan kan je in 2 uur klaar zijn. 2 uurtjes op een dag geen mama zijn maar jezelf zijn moet toch kunnen. Hoe kan het dan dat sommige mensen blijven werken? Ik ga zelf uit van flink uitscheuren zodat het nog 3 maanden duurt voor ik op mijn paard zit, dan kan het alleen maar meevallen!
hoi vindt het erg leuk dat er zoveel reacties zijn gekomen op dit onderwerp. en dat anky nog geen positierijbroek heeft ontworpen haahah misschien een gouden idee zal er is over na gaan denken. zelf vindt ik het idee toch nog erg moeilijk dat je straks misschien een aantal dagen je paard niet zal zien. ga er nu elke dag heen kan geen dag zonder. maar goed zal niet anders zijn. helaas heb ik met me bijrijder geen klik kunnen vinden en zal weer opzoek moeten naar een nieuwe pffff. dus als er iemand in de buurt van doetinchem een leuke en fijne bijrijder weet laat het me maar weten. gr patricia
Ik rij western dus ik pastte op een gegeven moment gewoon niet meer ik het zadel. Ik denk dat als hij terugkomt dat ik ook een bijrijdster ga zoeken. Mijn man werkt onregelmatig dus hij is ook vaak de avonden weg. En ik zoek natuurlijk een stal met elke dag weidegang, als er dan eens niemand kan saat hij niet de hele dag op stal.
Goede bijrijders zijn gewoon schaars. Niet omdat ze het niet goed doen, maar omdat we het altijd zelf beter kunnen Daarom heb ik een bijrijdster die mijn paard niet aan het werk zet. Ze hobbelt wat en dat gaat goed. Daarmee wordt mijn paard hooguit lui, is wat spieren kwijt, maar ze krijgen geen ruzie. En... ze verpest haar niet door in de mond te trekken. Heb dat zelf liever dan iemand die te fanatiek gaat rijden. Ik vind het ook vreselijk. Ik was net op het punt dat ik minimaal 2 x per maand wedstrijden reed, veulen werd net gespeend. En nu... nu moet ik ze gewoon even laten gaan. Maar goed... het is voor een goed doel. En na de bevalling zorg ik dat ik zo snel mogelijk weer aan de gang kan. Ook als het nog niet het rijden is, dan kan ik wel zelf weer longeren zodat ze weer spieropbouw krijgt!
hahah die positie rijbroek is wel eenidee ja om die uit te vinden weet je jij zoekt een bijrijder in de buurt van doetichem volgens mij woon je dan niet zo ver bij mij vandaan je mag me anders wel ffpb-en over je woonplaats mischien weet ik dan nog wel iemand als je dat goed/leuk vind?
Hier wil ik toch op inhaken... Sorry.. vind dit nogal 'arrogant' overkomen. Je rijdt op een leven wezen. Hoe goed je hem/haar ook kent... je paard kan altijd schrikken. Het hoeft niet zijn/haar schuld te zijn. En... wat denk je van uitglijden en dat je eronder komt? Anky is toch ook niet de eerste de beste. Maar volgens mij is het nog niet overdreven lang geleden dat zij behoorlijk wat had gebroken toen ze van haar paard viel. En zeg nou niet dat zij geen onafhankelijke zit heeft. En met je opmerking over 'miskramen van paardrijden is onzin, dan zat het toch al niet goed' daarmee kan je ook behoorlijk wat mensen pijn doen. Want helaas ken ik die mensen wel, die toch daardoor hun vruchtje later zijn kwijtgeraakt. Want dan hebben we het niet over de eerste 12 weken, dan heeft het meestal met innestelen en 'compleet' zijn te maken. Maar na een val, te veel tillen en nog meer van dit soort dingen kan het hartje er toch echt gewoon mee stoppen...
En nogmaals, een miskraam heeft niets met paardrijden te maken. Of je moet wel een een extreem afhankelijke ( niet onafhankelijk dus ) zit hebben Ja je moet niet de hooi oogst zelf gaan binnenhalen, en er niet afvallen, je rust nemen... want te weinig rust kan idd tot vroeggeboortes leiden. Maar paardrijden zelf is totaal ongevaarlijk. Dus tenzij iemand hier zijn verhaal doet, hoe het komt dat ze een miskraam heeft gehad. houd ik het gewoon bij de wetenschappelijke feiten. En over bijrijders : deed ik ook altijd. Lieve bijrijders, die een beetje rondhobbelen en troetelen. Dan wordt er in iedergeval weinig verpest ( hoogstens even duidelijk maken dat er gewerkt moet worden) Trainen: - uiteraard longeren - vrijspringen, balkjes laten lopen - keertje wat vrijheidsdressuur ( als is het maar een poging) - veel in de wei/ paddock en je er overheen zetten dat de conditie minder wordt
ik hoop dat ik gewoon nog ff lekker lang kan doorrijden en dan gooi ik hem idd ook aan delonge enzo mischien dat iemand van stal hem eenkeer mee kan nemen op buitenrit ofzo
Tja over die conditie en spieren kan ik me nou niet echt druk maken. Je wil niet weten hoe snel je dat er weer op hebt zitten. Zelf zul je ook niet meteen weer in topconditie zijn en hoe vaak hoor je niet dat jonge paarden er alleen maar beter van zijn geworden door ze een tijdje ''vakantie'' te geven...
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het is nu zomer, zoek een mooi weiland en gooi ze lekker 24/7 los. Meestal is het nog veel goedkoper dan een stal ook, de eerste weken na je bevalling ben je toch niet met je hoofd bij je paard. Ik heb mijn paard 3 maanden ingereden vorig jaar en heb er in augustus voor het laatst opgezeten, toen ik hij lekker het land opgegaan. Toen ik er vorige maand weer ging zitten leek het net alsof hij aan een stuk door gereden is en heeft geen stap verkeerd gezet. Hij wordt dit jaar 4 en het heeft hem zoveel goed gedaan dat halve jaar vrij.
ik ben met ongeveer 16 weken al gestopt met rijden omdat ik me gewoon niet meer zeker voelde in het zadel. Doordat blijkbaar m'n bekken houding veranderde was ik m'n vaste zit kwijt. Zeker aangezien ik veel buiten rij (vooral in de winter met een natte rijbak) Voelde ik me gewoon niet meer "veilig" Een vriendin van me heeft er veel minder last van gehad, die heeft doorgereden tot de 30e week! toen kon ze er echt niet meer opkomen. Die heeft wel weer heel veel last gehad van "stressincontinentie" toen ze weer ging rijden. Dan had ze echt last van urine verlies. Hier heb ik weer geen last van gehad. Ik ben na 9 wkn na de bevalling weer gaan rijden. M'n paarden hebben een bijrijdster die gelukkig goed luistert naar de instructies en ik longeerde veel met dubbele lijnen.
Die van mij is ook 1.77m. Ik stap vaak op met een krukje. Er af komen vond ik moeilijker met een dikke buik
Klopt surprise. Krukje werkt prima alleen was mijn paard daar tot voorkort nog erg bang voor. Nu inmiddels niet meer hoor, maar goed dat was wel lastig natuurlijk. En van dat afstappen klopt ook wel ja! Lastig. Maar goed. Dat is nu al niet meer van toepassing voor mij aangezien ik al gestopt ben en tot 25 weken ging het prima. Daarna was mijn houding teveel verandert denk ik. En niet alleen met rijden hoor, ook met lopen en staan. Ik dacht zelf dat het nog best wat leek, tot ik de foto's zag van de laatste keer dat ik aan het rijden was. Duidelijk een te holle rug. Zat gewoon niet meer soepel op paard. Niet zo gek dus dat ik dat ik na het rijden elke keer wat pijntjes had op het laatst en daarom dus ook ben gestopt. Robyn: Dat is dus ook mijn ervaring met het ''vakantie'' geven. Heerlijk voor je paard en je hoeft je zelf niet druk te maken over wat een ander met je paard uitspookt. (ik kan dat nou een keer slecht aan een ander overlaten) Ik ga er gewoon heen om lekker met hem te tutten. Vind ie heerlijk. Over een paar maanden gaan we gewoon weer echt aan de gang. En over de kosten. Dat hij nu in de wei loopt scheelt me inderdaad 100 euro in de maand! Dus qua kosten is het ook zeer voordelig. Normaal heb ik hem altijd 's nachts op stal en overag buiten. Maar nu hij vakantie heeft vind ik het grote onzin om hem de gezonde buitenlucht te ontnemen.
Volgens mijn verloskundige kun je echt geen miskraam krijgen door het paardrijden. Als je ervan af valt en dan een miskraam krijgt dat is een ander verhaal. Maar door het `gehobbel` van het rijden krijg je geen miskraam, dan heeft het zoasl hier eerder al gezegd werd, niet goed gezeten. Ik vind vakantie voor je paard ook goed, maar het is niet zo dat je de spieren er zo weer op hebt zitten. De conditie van een paard gaat hard achteruit. Mensen die hun paard 2/ 3 weken vakantie geven doen er niet zo goed aan als ze denken. Heeft laatst een heel artikel over in de paard en sport gestaan. Mijn paard is nu 5 1/5 en dan vind ik het zonde om hen nu een aantal maanden vakantie te geven. Zeker nu hij in topconditie is. Hij loopt overdag lekker op het land en wordt nu 4 dagen in de week gereden, met afwisselend springen en longeren. Die van mij wordt er helaas niet beter van, van een uitgebreide vakantie... Denk dat ik het geen weken meer volhoud om te rijden, dus nog even genieten en dan mag mijn bijrijdster het overnemen. (hoe moeilijk dat ook is)
Ik heb gelukkig ook 2 bijrijdsters. De een rijdt altijd buiten en de ander traint altijd in de bak, ideaal! Ik had het aardig gepland; van het voorjaar heb ik nog een paar wedstrijden gestart(endurance) maar niks meer gepland daarna, en met mijn 2e nieuwe bijrijdster ging het ook wel goed, dus had ik zo iets van "en nu zwanger worden dan" en dat lukte nog ook. Ik hoef mijn paard dus maar 3 dagen per week te doen, al ga ik er wel vaak heen. Het is 5 min. fietsen dus dit kan ik zowiezo blijven doen, ik zou toch niet zonder kunnen, zonder dat rijden gaat nog wel denk ik. Ik ben idd wel benieuwd hoe het zal gaan na de bevalling, qua tijdsindeling enzo, ik hoop maar dat dat niet al te veel problemen geeft. In de zomer maakt het me niet uit, dan staan ze op het land, maar in de winter wil ik gewoon dat ie er genoeg uitkomt, dat is ie ook gewend. Nou, we zien wel.
De mijne staan 24/7 het jaar rond op de wei, maar hebben de extra beweging die ik geef echt nodig. Ze zijn nog wel jong 5 en 7 jaar. Ik kan ze echt niet 2 dagen stil laten staan anders ontploffen ze.
Longeren is in principe zware belasting, het lopen op een kleine volte. Daarom zou je het niet te lang moeten doen. Als je 1 of 2x in de week longeerd dan kan je wel 30 - 40 minuten longeren (dan nog geef ik de voorkeur aan een zo groot mogelijke volte) maar als je dagelijks gaat longeren dan zou ik me beperken tot 20 minuutjes longeren om de dag. Als ze daarnaast in het land staan, en je ze tussendoor in een bak los zou kunnen gooien en ze even op kan jagen... dan is het best te doen. Je zal wel moeten, je kan het niet anders oplossen, tenzij je bijrijders gaat zoeken... Ik heb veel vervelende ervaringen met bijrijders, maar zoals ik al zei... als je eenmaal goeie hebt, dan heb je er echt profijt van!
Ik moet hier wel even op reageren hoor, voor mij geldt dit niet. Ik heb 2 volwassen paarden die gereden en getrained moeten worden, dat redt je niet in 2 uurtjes. Ik zou dolgraag een paar uurtjes per dag geen mama zijn, maar dat gaat niet zo makkelijk als het lijkt. Als er niemand is om bij je kind te blijven als hij in bed ligt, dan kan je dus echt geen kant op De mijne dus ook