Hoi allemaal, Na veel mee lezen heb ik even jullie mening/advies nodig. Ik werk op een servicecenter (callcenter) voor 32 uur per week. Nu moet ik eind November een vast contract krijgen, maar door een reorganisatie krijg ik deze niet. We zijn met een groepje van 6 die geen vaste aanstelling krijgen en er zijn nog een aantal collega's die werken via het uitzendbureau, zij moeten er dan ook uit. Al met al dus heel erg veel onrust op de afdeling. Er zijn daarnaast ook erg veel zieken, bijna 1/4 van het totaal werknemers op onze afdeling is ziek of werkt gedeeltelijk. De drukte loopt door en de telefoontjes blijven binnenkomen, dus de werkdruk is de laatste tijd sky high. Dus erg hard werken en veel stress en gedoe om de dag goed door te komen met de schamele bezetting, ik ben dan ook gesloopt als ik naar huis ga. Normaal maakt me dat niet uit, maar nu wel natuurlijk aangezien ik een klein meisje bij me draag waar ik voor moet zorgen. Ik merk dat ik behoorlijk op begin te raken, heb een onwijs kort lontje en loop op m'n tenen. Ik kan weinig hebben als ik een ontevreden klant aan de lijn heb, val zelfs wel eens uit naar de klant. Dit moet niet de bedoeling zijn. Ik loop me op te vreten over het feit dat ik eruit 'geflikkerd' wordt, het is gewoon niet eerlijk. (sorry maar zo voelt het echt) De werkdruk die enorm is, collega's die zich te pas en te onpas afmelden omdat ze bij wijze van spreken een pijnlijke teen hebben. Ik wil daar allemaal niet de dupe van zijn. Nou waar het eigenlijk om gaat, ik wil rustiger aan gaan doen. We hebben vorige week de 20wk echo gehad en hieruit bleek dat ons meisje wat aan de kleine en lichte kant is. Ik moet wat kalmer gaan doen en meer en regelmatiger eten. Op het werk hebben we een soort intekenlijst voor de pauze's , je komt binnen en schrijft op wanneer je pauze wil. Per pauze kunnen er 3 á 4 mensen met pauze. Negen van de tien keer zijn de fijnste plekken bezet. Ik begin vaak om 9u en dan zou ik om 11:30u al pauze moeten nemen. Ik wil juist om 12u of 12:30u zodat ik regelmatig kan eten. Mag ik 'eisen' dat mijn pauze op een vast moment is, afhankelijk van het tijdstip dat ik begin? En verder zou ik graag jullie mening en/of advies horen over de druk en het stressen. Moet ik minder gaan werken, een stapje terug doen? Ik zit zo in dubio en vind het erg moeilijk om voor mijzelf op te komen. Mijn supervisor probeert ons natuurlijk allemaal zo veel mogelijk aan het werk te houden en ik heb het idee dat het allemaal een beetje bagatelliseert. Ik moet erbij zeggen dat ik thuis goed kan ontspannen, ik neem echt mijn rust s'avonds en denk aan mezelf. Zo dat lucht al een eind op zeg!! Ik hoor graag, alvast enorm bedankt! Groetjes NYC!
Ik zou een gesprek aangaan op je werk en dit aangeven. Precies zo als je het schrijft. Mensen met een vast contract die zich ziekmelden en jij met een baby in je buik die alles kan opvangen. Het signaal dat je kindje kleiner/lichter is zou ik zeer serieus nemen. Ik vind dat ze wat voor je moeten regelen. Jij en je kindje staan nu op 1! Je zou je later voor je kop slaan als er iets gebeurt in je zwangerschap waar jij wel degelijk invloed op kon hebben. Gewoon in een gesprek alles aangeven en als zwangere heb je ook recht op meer pauze. Een uur ipv een half uur. Kijk, dat geeft je werkgever natuurlijk nooit uit zichzelf aan, maar recht heb je zeker. Eerst even kijken hoe het gesprek gaat en als er nog niets verandert dan zou ik verder kijken wat je gaat doen.. Niets doen is geen optie lijkt mij.
Van uit de Arbo-wetgeving heb je als zwangere recht op 1/8e extra pauze, gebaseerd op je werktijd. Dus bij 8 uur werken, heb je recht op een uur pauze, naast de reguliere pauzes (meestal 15 min smorgens, 30 minuten lunch en 15 min middag) Dus ik zou dit eerst aangeven bij je leidinggevende dat je aanspraak wilt maken op die extra pauze tijd, met als onderliggende reden dat je kindje te klein wordt gevonden. Zeker gezien het feit dat jij later begint, lijkt het mij goed wanneer je leidinggevende danwel de planner rekening gaat houden met je pauze tijden, dus deze voor jou invult!. Let op: deze pauze vanuit Arbo-wetgeving is DOORBETAALD. Op je vraag over evt minder werken: ik zou eerst kijken wat de extra pauzes voor je doen en voor de groei van je kindje. Ik ga er van uit dat je nu extra echo's gaat krijgen? Wacht dan eerst die controles af of je kindje beter gaat groeien nu jij meer pauze neemt. Groeit het nog steeds niet goed, dan is er inderdaad de overweging om deels in de ziektewet te gaan. Sterkte!
Als het niet mogelijk is deze extra pauze 'tijdens' je werkdag in te plannen kun je er ook nog voor kiezen nog een uur later te beginnen of een uur eerder naar huis te gaan (doorbetaald uiteraar, dit is wettelijk vastgelegd!), maar daarmee heb je het voedselprobleem nog niet opgelost natuurlijk...
Ik zou wel echt proberen iets rustiger aan te doen. Ik dacht dat het allemaal wel los zoum lopen en heb gewoon doorgewerkt en gesport, overigens met toestemming van vk ttot ik met 30 weken per direct moest stoppen met werken vanwege afbuigende groei nou dan kun je maar beter eerder al iets rustiger aan doen en gewoon door blijven werken dan 10 weken depressief thuis zitten. En inderdaad missch jen is extra pauze een optie?