Hallo, Ik hoest al week in, week uit... Erg vervelend, maar nu is het sinds het weekend nog vervelender! Door de druk van het hoesten verlies ik urine. Het lijkt wel of ik in m'n slipje plas! Ik baal hier zo ontzettend van! Het is echt niet een heel klein drupje ofzo, maar echt wel meer. Slappe bekkenbodem spieren heb ik niet, dat weet ik zeker.... Heeft iemand anders dit ook wel eens gehad tijdens de zwangerschap? Maak me een tikkeltje zorgen ....aangezien ik de vorige zwangerschap (en deze ook weer) een soort van rugpijn in m'n bil uitstralend naar m'n linker-been heb (heb jaren geleden een hernia gehad) en vraag me ook niet af of dat ook niet meespeeld!? Misschien een combinatie van factoren: Zwanger zijn, enorm hoesten etc Mirre
Ik heb het ook regelmatig gehad. Het was echt niet grappig. Na een hoestbui heb ik zelfs helemaal in mijn broek geplast. Ik denk dat het kwam omdat mijn buikbewoonster lekker op mijn blaas lag, want zwakke bekkenbodemspieren heb ik ook geen last van.
Hoe weet je dat zeker? door de zwangerschap verslappen alle spieren een beetje, dus je bekkenbodemspieren ook.. Denk wel ( weet t eigenlijk wel zeker) dat t met de zwangerschap te maken heeft.. "Gewoon" een tenaatje in je broek doen.. Dat scheelde mij iig een heel vies gevoel van een natte onderbroek, steeds verschonen, angst om te hoesten/kuchen/niezen/lachen... Tegen t eind van de zwangerschap verloor ik zelfs zittend "niks te doen" al urine..en voelde me er echt klote over.. "Ik ben incontinent" Kort na de zwangerschap had ik nergens meer last van.. gelukkig..
Ben het eens met voorgaande schrijfster, je spieren raken nu verslapt onder invloed van hormonen. Goede oefeningen kunnen je enorm helpen, nu en alvast voor na de bevalling. Ook de klachten van rugpijn die uitstraalt naar je bil duidt op problemen met je bekken - althans: bij mij wordt dat soort pijn veroorzaakt doordat ik mijn bekken niet goed stabiliseer, daarvoor moet ik dus ook specifieke oefeningen voor diepe buikspieren en bekkenbodem doen. Mijn advies: ga eens naar een bekkentherapeut!
Idd denk toch dat je bekken wat aan het verslappen is! Ik heb al sinds weken bekken instabiliteit, ga hier regelmatig voor naar bekkentherapie. De pijn die je beschrijft heb ik ook vaak en bij hard lachen of niezen verlies ik ook regelmatig wat urine. Hier komt het écht door de bekkeninstabiliteit..
't Zijn idd wel slappe bekkenbodemspieren. Hier gelukkig nog geen last van. Je kunt trouwens wel oefeningen doen om ze sterker te maken. is ook een aanrader voor na de bevalling.
ik heb er nu ook last van, de eerste zwangerschap helemaal niet... maar wat bij mij helpt is als ik moet hoesten of niezen, de benen over elkaar en aanspannen, dan verlies ik vrijwel nooit iets... als ik dat vergeet, verlies ik ook een paar druppels... tis niet anders, hopelijk is het snel na de bevalling weer weg...
Is inderdaad zoals reeds gezegd, je mag nog zo'n sterke bekkenbodemspieren hebben buiten je zwangerschap, echter tijdens je zwangerschap verslappen die. Het feit dat je urine verliest is sowieso teken dat ze niet sterk genoeg zijn, anders zouden ze het wel kunnen tegen houden Niks ergs aan hoor, heel veel zwangeren hebben er last van, bij mij is het intussen al een pak beter sinds ik bij de bekkentherapeute ga, maar af en toe bij te hard hoesten, niezen of lachen heb ik ook wel es een ongelukje Probeer er op te letten als je een hoestbui voelt aankomen dat je eerst je bekkenbodemspieren goed opspant. Je pijnklachten kunnen een duiden op bekkeninstabiliteit, maar eventueel ook op zwangerschapsischias (een zenuw die klem zit).