Vraagje aan kokende mama's

Discussion in 'Gezondheid' started by Noushka, Jul 14, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Noushka

Noushka Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    1,601
    12
    38
    overijssel
    Hoi,

Ik wil soep gaan maken met als basis bouillon van gekookte kip. (niet vandaag)
    Dus: Rauwe kip in een grote pan met water, zodat het water vettig word en met dat water soep maken.
    Maar nu weet ik dat je tijdens je zwangerschap erg moet oppassen met bacterien in (half)rauwe kip. Dus ik vroeg me af of er dan geen bacterien in die bouillon blijven?
    (Ergens denk ik dat dit een hele domme vraag is aangezien bij kokend water bacterien dood gaan :) )
    Ik heb nog niet eerder op deze manier soep gemaakt, dus vandaar mijn vraag. Moet ik de kip eerst grondig schoonmaken/ontsmetten voordat ik hem kook? En hoe lang moet ik het laten doorkoken zodat alle bacterien dood zijn?

Alvast bedankt voor de antwoorden :) .

2. spawater

spawater Actief lid

Mar 14, 2008
    120
    0
    0
    kantiene medewerker
    nieuwegein
    hoi hoi

ja is lekker eigen gemaket kippen soep

licht er aan hoeveel liter je wil maken

als je een grote pan heb doe je die vol met water en zet je die op
    doe je de kip er bij weet niet of je poten neemt of file
    maar poten trek je de lekkerst bouilon van
    je zet hem aan brent hem aan de kook laat hem ff 5 goed door koken en dan op een laag pitje laaten trekken

je kan er nog altijd wat kruiden bij doen of wat grof gesneden groeten zo als uit wortel prei die laat je lekker mee tereken

kan je een paar uur goed laaten staan wel af en toe door roeren

en als je denkt hij is goed dan haal je de kip en de groenten er uit snij je de kip klein doe je terug in de pan wat soepgroenten er bij
    op smaak brengen en je heb een lekker koppie eigen gemaakt kippen soep

3. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

Sep 4, 2007
    4,576
    82
    48
    Wij wassen de kip voor de kinderen hier altijd met azijn en heet water voor we het koken, en ja de bacterien overleven niet hoor. Kan prima

4. Noushka

Noushka Fanatiek lid

Feb 2, 2008
    1,601
    12
    38
    overijssel
    Oke, bedankt voor de leuke reacties :) .
    Ja, met azijn of zout wassen zat ik ook aan te denken.

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

iets wat verhit is draag bijna geen bacterien meer

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Als het goed is kook je je soep toch ook? Dan kan het geen kwaad hoor.

7. ElleNY

ElleNY Fanatiek lid

Mar 26, 2008
    1,987
    1
    0
    Die soep die komt helemaal goed. Die gaat een aantal keren koken. Belangrijk is om tijdens de behandeling van de kip goed je handen en de spullen waarmee je werkt in de gaten te houden (dit geldt trouwens ook als je niet zwanger bent). Heb je rauwe kip vastgehouden, was goed je handen en let erop dat er geen andere dingen op borden en servies komen die in aanraking zijn geweest met de rauwe kip.

Je kunt de kip voor dat je 'm gebruikt inderdaad even wassen (al lijkt azijn me niet lekker maar goed, nooit geprobeerd). Je kunt dan ook gelijk de niertjes enzo weghalen en overtollig bloed.
    Eet smakelijk. Weinig zo lekker als zelfgemaakte kippensoep!

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Met azijn wassen hoeft niet hoor: als de soep maar gekookt heeft en als je maar zorgt dat idd dingen die met de rauwe kip in aanraking zijn geweest, dat niet komen met de gekookte kip. Dus: borden/snijplanken gelijk afwassen, aanracht afnemen met een heet doekje en sop en je handen wassen.
    Dan is er verder niks aan de hand!
    Met azijn wassen, lijkt me trouwens echt een smerig bijsmaakje geven aan de kip!

Share This Page