bang voor placenta praevia

Discussion in 'Gezondheid' started by nijntje1984, Jan 3, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Hoi meiden

Ben ondertussen zwanger van ons tweede kindje en voorlopig zonder al te veel kwaaltjes. Moe dat wel, maar daar blijft het grotendeels bij.

Bij ons eerste kindje had ik op 20w placenta praevia, met 30w was de placenta terug opgetrokken. Heb gelukkig geen bloedingen gehad, maar mocht ook niets meer doen van de gyn. Ze vertelde me wel dat dit heel uitzonderlijk is dat je dit bij een eerste zwangerschap krijgt.

M'n mama heeft tijdens de zwangerschap van mij op 3 maanden enorme bloedverliezen gehad dankzij placenta praevia. Zij is daardoor bijna 6 maanden in het zh beland en moest volledig platliggen.

Dit is nu zo de periode dat het bij m'n mama begon en nu begin ik zo'n schrik te krijgen dat ik het bij deze ook weer ga hebben. ;) :( Volgende controle is pas over 2 weken bij de gyn (in B gaan we niet naar een vk), zit dan 6w met de eerste echo tussen. Best wel lang, maar we hebben al 4w achter de rug ;)
    Weet eigenlijk ook niet of er meer kans is bij nr 2 om het te hebben als je het bij de eerste ook had.

Zou me ook erg schuldig voelen naar m'n zoontje moest ik platte rust krijgen, maar ja, dat is dan niet anders. Je wilt natuurlijk ook een gezond beebje op de wereld zetten, een gezond brusje.

Zijn er dames die dit herkennen?

2. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Yup, hierzo!
    Dit is mijn eerste zwangerschap, en bij de 20weken echo werd bij mij ook een placenta praevia geconstateerd. Heb er verder geen last van, ook helemaal geen bloedingen enzo. Volgens de VK betekent dit dat de placenta waarschijnlijk naar boven is getrokken, maar echt zeker weten we dat natuurlijk pas bij de controle-echo die ik daarvoor begin februari krijg. Morgen heb ik ook een echo (groei controle omdat baby nogal groot is, met een nog ietsje groter hoofd die zelfs buiten de curve valt). Ga dan ook even vragen of ze kunnen zien of de placenta al is verplaatst. Tja, als ze dat echoding toch op mn buik hebben liggen..kleine moeite dan toch?

Echt zorgen maak ik me niet,ik heb er verder geen klachten van. Het enige waar ik een beetje mee zit is dat een natuurlijk bevalling niet lukt met een blijvende placenta preavia.. keizersnee past niet echt in mijn beeld van mijn "droombevalling":D We zien het wel met de echo.
    van platte rust door placenta preavia heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, dat krijg je dan waarschijnlijk als je wel heel veel bloedingen enzo hebt?

3. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Als je bloedingen hebt, heb je meestal in eerste instantie platte rust. Als het beter gaat, kan het overgaan in gewone rust. Maar 27 jaar geleden... ;)

Ik had bij de eerste ook niet echt klachten, maar mocht niets meer heffen ed. Bij de controle op 26w had de gyn bij mij niets gezegd van de placenta, en ik vergat het te vragen ;) Maar 't was toch een opluchting dat hij opgetrokken was.

Van de keizersnede, dat vond ik nog niet zo erg. Hier is het vanaf 20w keizersnede geweest totdat zoonlief zich op 34w pas vanuit stuit in de juiste richting draaide ;) Maar kan geloven dat je een ander idee van een droombevalling hebt :)

Succes met de groeiecho morgen!

4. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Bedankt:)
    Mijn baby ligt al de hele zwangerschap overdwars in de buik, als hij zo blijft liggen wordt het dus ook keizersnede. Zelfs zonder placenta praevia haha.
    Wanneer hoor je of jij een placenta praevia hebt deze zwangerschap?

5. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Volgens het internet is het meestal op de 20w echo dat ze het zien, omdat het meestal tussen 20 en 30w voorkomt. Maar m'n mama had het dus al na 3 maanden. Hangt echt van persoon tot persoon af. Maar ga het binnen 2 weken toch even aan de gyn vragen. ;) Zoals je zegt, als ze toch een echo maken :)

Hier is zoonlief op een week of 34 gedraaid, dus je hebt nog hoop! :D

6. Adriana85

Adriana85 VIP lid

Oct 20, 2010
    6,081
    25
    48
    Hallo dames,

Ik heb gisteren een controle-echo gehad voor placenta praevia. Helaas ligt hij er wel voor dus wordt het een geplande keizersnede :(
    4 weken geleden (met 28 weken) heb ik ook een echo gehad en toen lag hij er helemaal niet meer voor (in tegenstelling tot de 20-weken echo) maar ze wilden toch nog een extra controle. Ik had dus ook totaal niet verwacht dat ik dit nieuws zou krijgen.
    Wil je verder niet bangmaken maar hij kan dus ook gewoon er TERUG voor gaan liggen terwijl hij eigenlijk al weg was gegroeid van de bmm. Hopelijk voor jullie is dit niet zo.

7. Mammie83

Mammie83 Actief lid

Jun 11, 2011
    160
    0
    0
    Den Haag
    Hoi dames,

Ook mijn placenta ligt voor de uitgang. Ik heb met 16 weken een eho gehad, die ik zelf graag wilde. We wilde graag het geslacht weten en of alles "goed" ging.

Alles was helemaal toppie, behalve de placenta...
    Ik weet helemaal niet hoe dit verder gaat verlopen, de mevrouw van de echopraktijk heeft me wel geadviseerd niet te veel te gaan googlen omdat er op het internet meer horror verhalen staan, wat helaas voorkomt natuurlijk, maar in de meeste gevallen het gewoon goed gaat.

Dit is ons 3de kindje en de andere 2 zijn via de natuurlijke weg geboren, dat hoop ik bij deze ook, maar ik probeer er (nog) niet te veel mee bezig te zijn :)

8. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Dat wist ik ook helemaal niet! Balen voor jou! Is er nog een mogelijkheid dat hij toch nog kan optrekken bij jou?

Ik heb wel wat gegoogled maar de horrorverhalen niet gelezen. Maar als je het verhaal van m'n mama hoort... Op zich kunnen de bloedingen niet zo erg kwaad, maar zou er eerder een vroeggeboorte optreden. Dat vond ik ook al wel heel geruststellend. Maar omdat het bij m'n mama zo vroeg in de zwangerschap was, was het een reëele kans dat ze me kwijt ging geraken. Gelukkig is dat niet gebeurd!

9. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Ah jij ook al zo vroeg in de zwangerschap. Hopelijk trekt hij nog goed omhoog.

Waar lag jullie placenta ervoor eigenlijk? Bij de eerste had ik de placenta achteraan liggen, maar weet eigenlijk niet of er een verband is van waar de placenta ligt/lag.

Ik krijg gelukkig elke controle een echo, dus dat stelt me ook wel gerust. En normaal is er ook niet altijd 6 weken tussen de afspraken, zoals nu wel het geval is. Denk dat ik de volgende na een week of 4 ga hebben.

10. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Bij mij lijkt me placenta omhoog te zijn getrokken, voor zover ze konden zien gisteren bij de groei-echo.
    Niet alleen maar goed nieuws gekregen gisteren (gaan nog verder het medische traject in) maar dat die placenta uit te weg lijkt te zijn gegaan is wel heel fijn!:D
    Hopelijk valt het bij jullie allemaal mee!

11. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Super dat je placenta omhoog aan't gaan is! Jammer dat je verder nog in het medische traject moet. Voor jou of voor je kindje?

12. rjdn12

rjdn12 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    1,810
    1
    38
    Hoi hoi, Hier ook een placenta voor de uitgang. Ik heb aankomende woensdag weer een echo dus ben beniewd of het dan nog zo is.

De echoscopist was mij heel nuchter en zij dat in de meeste gevallen de placenta rond de 24 weken naar boven trekt omdat je baarmoeder dan van onder juist gaat groeien ofzo. Ik weet het niet precies meer omdat ze er dus zo nuchter over was. Ze zij ook dat ik hierdoor bloedverlies kon krijgen en dat ik dan niet moest schrikken. (wel moest ik de vlk bellen).

13. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Ja mijn gyn is daar ook heel nuchter in geweest. In de meeste gevallen trekt hij vanzelf omhoog en merk je er niets van. Maar als je het van kortbij hebt meegemaakt, is het toch anders.

Van het bloedverlies zei ze tegen mij net hetzelfde. Als je dat weet, is dat op zich ook wel geruststellend. Hopelijk snel goed nieuws voor jou! ;)

14. kellox

kellox Fanatiek lid

Apr 25, 2007
    4,533
    544
    113
    Female
    Geen zorgen dames, bij 95% van de dames waar hij een stukje over de uitgang ligt, trekt ie op een gegeven moment wel voldoende omhoog.

Bij mij was het ook al bij 16wk (pretecho) zichtbaar dat hij voor, laag en over de uitgang lag. (deels) Uiteindelijk bij 30 wk pas voldoende omhoog getrokken en nu maken ze zich er geen zorgen meer over.

In het begin v.d. zwangerschap (rond 12 wk) wel wat bloedverlies gehad maar hierna niet meer.

Succes allemaal en nogmaals in de meeste gevallen gaat ie met de harde groei v.d. baarmoeder mee omhoog. (pas later in de zwangerschap) In t begin is de baarmoeder nog zo klein...

15. kawaii

kawaii Fanatiek lid

May 9, 2011
    1,364
    0
    0
    brabant
    Voor de baby.. zie mijn topic bij onderzoeken en echo's, "pff even mijn verhaal kwijt."
    Hoef ik jouw topic niet mee te vervuilen:D

Overigens heb ik hier allemaal hetzelfde gehoord hoor.. dat het meestal wel omhoog trekt. Ik heb nooit bloedingen gehad en ze zeiden dus ook al van "waarschijnlijk dus niks aan de hand met die placenta, anders had je het wel gemerkt".

16. Pompeloesje

Pompeloesje Fanatiek lid

Aug 10, 2009
    4,227
    300
    83
    Female
    uitvaartondernemer
    België
    hey meid,

Lees je topic net. Kan niet zeggen of je het nu ook gaat krijgen of niet.
    Wil je allereerst proficiat wensen (ken je van de belgische mama's ;))

Ten tweede kan ik je alleen maar evrtellen hoe het hier is:
    Vanaf een week of 23 lig ik dus met weëenremmers en placenta praevia.
    Heb twee keer in het ziekenhuis gelegen.

Ondertussen zijn we een paar weken verder,ik mag al iets meer doen,placenta is opgetrokken en de weëen blijven weg.

Ik heb gehuild,gehuild en gehuild. Voelde me zo verschrikkelijk schuldig tegenover mijn dochter. ik was woedend op de hele wereld...heb veel ruzie gemaakt met mijn ventje omdat ik zo boos was op iedereen...

Maar dat gaat ook wel weer over. Je moet gewoon echt voor ogen houden dat je er voor moet zorgen dat je tweede kleintje gezond op de wereld komt.
    Dat is op die moment het allerbelangrijkste.
    Je hart gaat in duizende stukjes breken...
    Maar JIJ hebt daar last van,je kleintje is ook maar 19 maanden nu en die beseffen dat echt nog niet.
    Wat ze wel beseffen is dat mama verdrietig is,en boos is...En dan kunnen ze wel denken dat het hun fout is.

Wil je niet ontmoedigen ofzo,als je moet plat liggen wordt eht een heel zware periode.
    Maar vooral emotioneel.

tips: probeer je gevoelens opzij te zetten als je kleintje in de buurt is. En huil,wordt boos,etc. op de momenten dat je alleen bent.
    Het komt goed,die woede en verdriet gaan ook weer over. Je moet alleen vrede sluiten met de situatie.
    Als je plat moet liggen is het zo,je kan er niets aan veranderen en het is voor een heel goed doel.
    Op je tanden bijten,de tijd gaat zo snel voorbij en na de bevalling kan je weer alles doen met je eerste kindje.
    En onthoud ook gewoon:je kindje is te jong om te begrijpen en te onthouden.

Succes iig en ik hoop dat je gewoon een zorgeloze zwangerschap hebt en niet hoeft plat te liggen ;)

17. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

Sep 15, 2008
    15,693
    1
    0
    Bedankt!! :) Vroeg me al een tijdje af hoe het met je zwangerschap ging, omdat we niets meer hoorden.

Pfff, zwaar moet dat idd zijn, zo moeten platliggen! En zoals je zegt, vooral mentaal. Want fysiek is dat wel goed voor je beebje, zeker als je weeënremmers al erbij moet nemen. Maar het schuldig voelen, daar heb ik heel lang voor ik zwanger werd al over gedacht. Als ze een jaartje ouder zijn begrijpen ze het al wat beter, maar met 1,5 jaar zijn ze nog zo klein...

Er kan niemand op voorhand zeggen of je het gaat krijgen of niet. Laatste 2 dagen gaat het me mentaal iets beter en kijk ik er weer positiever tegenaan. Heb ook geen enge dromen meer gehad dat ik bloedverlies had, zal ook wel meespelen ;)

Veel succes nog met je zwangerschap! En kom gerust kletsen bij de belgische mama's he ;)

Share This Page