Zwanger en reuma

Discussion in 'Zwanger worden' started by JimmyChoo, Feb 7, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JimmyChoo

JimmyChoo Actief lid

Feb 7, 2014
    255
    0
    16
    #1 JimmyChoo, Feb 7, 2014
    Last edited: Feb 7, 2014
    Hi!

Nog een berichtje van mij..

Twee jaar geleden kwamen ze erachter dat ik reumatoïde artritis heb. Ik kon soms m'n vlees niet eens snijden, zulke pijn had ik in de gewrichten van m'n hand.

M'n vriend en ik willen graag zwanger worden en nu ben ik na overleg met m'n reumatoloog gestopt met het slikken van de medicijnen. Ik mag nu 3 maanden niet zwanger worden.

Op het moment heb ik gelukkig geen last van gewrichtspijn, maar ik ben toch een beetje bang voor de komende periode. Als ik te veel last ga krijgen, schrijft de arts mij prednison voor in lage doseringen. Maar het liefste gebruik ik natuurlijk helemaal niets! Ik hoop dus echt dat ik geen erge last ga krijgen.

Zijn er meer vrouwen aanwezig met een vorm van reuma? Hoe ging het stoppen met medicijnen bij jullie? Nog tips?

Groetjes!

2. Lievemamaa

Lievemamaa Actief lid

Feb 9, 2011
    160
    0
    0
    Hoi!

Hier hetzelfde verhaal! Ik heb na mn zwangerschap gehoord dat ik reuma heb.. Hier ook van tijd tot tijd erg veel last van mn gewrichten.

Ook wij hebben een 2de kinderwens en ook op advies van de arts gestopt met de medicijnen ( methotrexaat ) en ik heb toen andere medicijnen gekregen waarmee het wel veilig was om zwanger te worden. Met de prednison afgebouwd en die hoef ik niet meer te slikken.

Nu slik ik geen medicijnen omdat ik in de bijsluiter van de vervangende medicijnen heb gelezen dat tijdelijke onvruchtbaarheid een bijwerking was..

Heb jij geen veilige medicijnen gehad van je arts?

Groetjes Rachel

3. JimmyChoo

JimmyChoo Actief lid

Feb 7, 2014
    255
    0
    16
    Hey, goed om te horen dat ik niet de enige ben!
    Ik slikte tot vorige week ook methotrexaat. Nu slik ik helemaal niks. Heb ook geen medicijnen ter vervanging gekregen, maar als het echt niet meer zou gaan moest ik m'n reumatoloog bellen. Dan zou hij me prednison of naproxen voorschrijven. Die zijn na een week weer uit het lichaam, volgens hem.

Welke 'veilige' medicijnen had jij dan gekregen?

4. Lievemamaa

Lievemamaa Actief lid

Feb 9, 2011
    160
    0
    0
    Ik weet niet zo gauw hoe het heet maar zal straks even kijken als ik mn zoontje naar bed toe breng. Mn medicijnen liggen namelijk boven.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hier palindroom reuma. Ik was al van de medicatie af (was te doen.. bijwerkingen van de medicatie waren erger dan de voordelen) toen ik zwanger werd. De afgelopen 6,5 jaar voel ik me beter dan ooit. Juist tijdens de zwangerschappen (en de paar maanden daarna) heb ik veel minder last. Nu ben ik weer in de 4e maand na mijn (laatste) zwangerschap.. ik denk wel dat mijn klachten zullen gaan toenemen maar gelukkig gaan we richting de lente/zomer!

Veel succes met zwanger worden.

6. JimmyChoo

JimmyChoo Actief lid

Feb 7, 2014
    255
    0
    16
    Ja, dat zei de dokter inderdaad ook. Dat zwangere vrouwen met reuma veel minder last hebben van hun gewrichten. Dat zou wel heeel fijn zijn!

Wat goed dat het jou zonder medicijnen lukt!
    Vind trouwens wel dat mijn symptomen meer lijken op die van palindroom reuma dan artritis. Maar de reumatoloog zal het wel beter weten he..;)

Merk wel dat ik vandaag al wat stijvere gewrichten heb vorige week (toen slikte ik medicijnen wel nog).. Aaaargh

7. Mirsa

Mirsa Lid

Aug 5, 2010
    36
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Hier helaas ook ervaring met reuma. Sinds ruim een half jaar klachten en al snel is de diagnose RA gesteld. Dit is vastgesteld in de periode dat we al aan het proberen waren zwanger te worden van de tweede. Omdat de klachten ernstig waren was geen medicatie geen optie. Ik slik sulfasalazine en prednison en ben inmiddels bijna 10 weken zwanger. Volgens de artsen veilig tijdens zwangerschap al had ik liever niets geslikt. Sinds een week of 2 worden mijn reuma klachten wel minder, of dit nu door de zwangerschap komt of doordat de medicatie begint te werken dat weet ik niet. Ik hoop tegen de bevalling aan medicatie en pijnvrij te zijn zodat ik lang borstvoeding kan gaan geven. Iemand ervaring met reuma, medicatie en borstvoeding?

Groetjes

8. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

Oct 2, 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook RA, al sinds mijn 18e dus nu een dikke 12 jaar. Ik heb altijd mtx gehad,maar werd daar steeds zieker van. Zit nu een dikke 2 jaar aan de humira (biologicals). De gyn zei dat ik dat mocht blijven gebruiken tot dat ik zwanger was en dan als het even kon stoppen tijdens de zwangerschap. De 3 maanden dat je niet zwanger mag worden zit het mtx ook nog in je lijf. Toen ik zoveel bijwerkingen van het spul kreeg was de reuma heel rustig dus hebben we het eerst zonder medicatie geprobeerd. Dit ging dus precies die 3 maanden goed en daarna niet meer.

Het kan heel goed zijn dat de reuma rustig blijft en ik hoop voor je dat het zo is! Verder kan inderdaad prednison nog uitkomst bieden, dat mag zelfs tijdensde zwangerschap.

Heel veel succes! Ik hoop voor je dat het snel raak is, ben benieuwd hoe het verder gaat.

9. JimmyChoo

JimmyChoo Actief lid

Feb 7, 2014
    255
    0
    16
    Oke, dus prednison mag zelfs tijdens de zwangerschap? Ben in ieder geval al iets meer gerustgesteld! Nu maar hopen dat ik helemaal niks hoef te slikken de komende maanden...

Mirsa, de meeste vrouwen met reuma hebben tijdens de zwangerschap inderdaad veel minder tot geen last komt. Komt omdat er meer vocht in ons lichaam blijft dan ofzoiets was het!

10. Nien2302

Nien2302 Lid

Sep 27, 2012
    38
    0
    0
    Hoi Hoi,

Hier eigenlijk hetzelfde verhaal. In 2009 palindroom reuma gekregen en in 2012 raakte ik zwanger van m'n eerste kindje. Ik slikte toen celebrex en plaquenil en heb dit afgebouwd en was toen medicijnloos toen ik zwanger wilde raken. Helaas heb ik mn hele zwangerschap pijn gehad en was het alles behalve een pretje. Maar de reumatoloog vertelde mij toen ook dat je met palindroom reuma minder kans op een pijnloze zwangerschap hebt dan bijv met RA.
    17 sept 2012 bevallen van een gezonde zoon :) en nu is hij bijna 17 maanden en zijn we aan het klussen voor nr 2!
    Juli vorig jaar heb ik een andere diagnose gekregen en wel RA. Na mn zwangerschap sloegen de medicijnen die ik slikte niet meer aan.
    Ik ben toen begonnen met mtx. Dit werkte heel goed..aantal maanden pijnvrij geweest totdat ik in oktober er bijna longontsteking van kreeg en ermee moest stoppen.
    Ivm kinderwens zijn we dus niet meer begonnen met andere medicijnen.
    Geleidelijk aan kreeg ik weer steeds meer pijn :( Ik heb nu heel veel pijn in voeten en handen en voor me kindje zorgen is af en toe moeilijk en valt me zwaar, zeker in combi met werk.
    Begin Januari hadden we de 3 maanden erop zitten en ondertussen zitten we midden in ronde 2.
    Ook mijn reumatoloog heeft het over prednison gehad en dit mag idd zoals eerder al gezegd ook tijdens je zwangerschap.
    Ik begin er alleen aan als het echt niet gaat.
    Dus ja erg positief is mijn verhaal denk ik niet maargoed het is bij iedereen anders en bedenk dat een prachtig kindje het wel waard is. Al vind ik het af en toe ook wel heel zwaar en zit ik er best eens doorheen ;)
    Hopen op snel zwanger zijn hihi!

liefs Nina

11. Rashidaatje

Rashidaatje Actief lid

Dec 5, 2013
    283
    0
    0
    M'n zoontje
    Home sweet home
    Hoi, bij mij is er in 2006 fibromyalgie vastgesteld. Voor mijn reuma is er nog geen medicijn. De medicijnen die ik slikte om beter te kunnen slapen, was ik mee gestopt. Tijdens de zwangerschap was ik heel erg actief bijna tot geen last van mijn reuma, heb er wel bekkeninstabiliteit aan overgehouden. Ben in 2012 bevallen van ons zoontje. En zijn nu bezig voor ons 2e kindje.

12. JimmyChoo

JimmyChoo Actief lid

Feb 7, 2014
    255
    0
    16
    Hoi Nina,
    Wat vervelend dat je nu veel last hebt van je voeten en handen. Knap dat je het zonder medicijnen doet! Bij mij zijn het ook de handen waar ik de meeste last van heb. In april begint de tennis competitie weer, dus hoop dat ik m'n team niet in de steek hoef te laten!!
    Lees wel vaak dat mensen bijwerkingen hebben van mtx. Heb zelf gelukkig nergens last van gehad..

Hoop ook dat je snel zwanger wordt!! ;)

Groetjes

@rashida, succes met zwanger worden!!

13. SmurfjesMama

SmurfjesMama Bekend lid

Oct 2, 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Fijn om te weten dat er toch wat achter de hand is he? Ik ben vanaf het begin bij de gyn geweest om alles in de gaten te houden en ik had een hele fijne man die ook echt naar mij keek. Een van de dingen die hij vanaf begin zei was dat ik wel in ieder geval tot aan de zwangerschap humira mocht gebruiken, hij zei letterlijk: als je te veel last hebt van de reuma gebeurd er op seks gebied natuurlijk niks en komt dat kind er nooit. Hij was erg recht door zee :D.

Qua zwangerschap dacht ik altijd dat het meer met je afweer/ imuunsysteem te maken had. Je lichaam verlaagt dat om die baby toe te laten en daardoor heb je ook minder last van de reuma, maar zeker weten doe ik het niet. Ik had in ieder geval mazzel, heb me op reuma gebied nog nooit zo goed gevoeld.

Nien (of nina :)), als je geen mtx meer mag, kom je dan ook niet in aanmerking voor biologicals, zoals humira of embrel? Dan kan je dat blijven gebruiken totdat je zwanger bent, of misschien ook wel tijdens?

14. Nien2302

Nien2302 Lid

Sep 27, 2012
    38
    0
    0
    #14 Nien2302, Feb 10, 2014
    Last edited: Feb 10, 2014
    JimmyChoo, ik hoop ook echt voor je dat je kunt tennissen.. vind het al knap dat je kunt sporten...ook dat was mij teveel, zelfs met de mtx.
    Nouja mama zijn is ook topsport muahaha.. ik til me een ongeluk met die kleine aap;)

En smurfjesMama ik heb geen idee of dat ook kan die humira of embrel... ik heb de arts er niet over gehoord ofzo. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik wel gehoord heb van de namen maar er verder ook niets over weet.
    Heb jij of iemand anders ervaring met prednison... ik heb het altijd beetje gemeden maar ben bang dat ik nu wel iets moet gaan ondernemen. Ik liep vanmorgen ook weer voor geen meter en kreeg me kind amper uit bed (niet handig :$)

En ik ben ook wel een beetje bang dat als ik straks wel zwanger ben van nr2, het verzorgen van mn zoontje ook minder goed gaat. Naja ook dat zal ik moeten ervaren natuurlijk.

15. JimmyChoo

JimmyChoo Actief lid

Feb 7, 2014
    255
    0
    16
    Smurfjesmama, inderdaad fijn om iets achter de hand te hebben! En helemaal fijn als je dokter zo recht door zee is haha. Die van mij is echt helemaal tegen medicijnen tijdens de zwangerschap. Die mening steekt ie ook niet echt onder stoelen of banken. Maarja, hij heeft makkelijk praten. Al ben ik het op zich ook wel met hem een, maar soms kun je gewoon niet anders.

Mijn arts heeft het eigenlijk ook alleen maar gehad over naproxen of prednison in deze periode.. Niks over humira ofzo.

Nien, prednison is een lichaamseigen stof heeft arts me uitgelegd. Dus in kleine doseringen is het helemaal niet slecht en zo weer uit je lijf. En ik geloof dat het moederschap meer sport is dan sommige tenniswedstrijden van mij haha..

16. ylvi

ylvi Actief lid

Dec 9, 2011
    298
    0
    16
    Hallo,

Na de geboorte van onze eerste kreeg ik ook klachten die uiteindelijk ook door palindroom reuma bleken te komen. Ik heb verschillende soorten medicijnen geprobeerd, maar niets hielp... uiteindelijk had ik veel baat bij Plaquenil.
    Toen wij een wens hadden voor een tweede kindje ben ik gestopt met medicijnen. Ik was nog niet heel lang zwanger van de tweede toen het echt niet meer te doen was. Ik had erg veel ontstekingen en omdat ons eerste kindje met 31 weken is geboren ben ik in overleg weer aan de medicijnen gegaan. Ik slikte dus tijdens mijn tweede zwangerschap plaquenil.
    Heel blij was ik daar niet mee, maar omdat ik dus erg veel ontstekingen had en deze onder controle moesten gehouden worden had ik niet veel keus. (onze eerste was immers ook met 31 weken geboren en bij de tweede begonnen de voortekenen al veel eerder) (ontstekingen kunnen ook de geboorte opwekken)
    Van plaquenil was toen (in 2012) nog niet bekend of en wat voor gevolgen dit voor het ongeboren kindje zou kunnen hebben. Ook was het geven van borstvoeding uitgesloten. Uiteindelijk is ons tweede kindje na een behoorlijk zware zwangerschap geboren met ruim 36 weken. Hij had een afwijking aan zijn piemeltje, hier is hij inmiddels aan geopereerd. Het is niet met zekerheid te zeggen dat dit komt door mijn medicijngebruik, maar de afwijking die hij had (hypospadie) komt vaker voor bij kindjes waarvan de moeder medicijnen heeft gebruikt.... Ik heb me daar in het begin heel schuldig over gevoelt, maar ik had me waarschijnlijk nog schuldiger gevoeld wanneer ook hij veelst te vroeg geboren was! Dmv plastische chirurgie is van zijn aangeboren afwijking niets meer te zien gelukkig!
    Niet een heel positief verhaal, maar wel één met een goede afloop!
    Mijn ervaring is wel dat mijn gynaecoloog en reumatoloog samen veel overleg hebben gehad, ik heb voor mijn gevoel een hele goede begeleiding gehad!

Heel verhaal geworden, hoop dat je er wat aan hebt!

17. Nien2302

Nien2302 Lid

Sep 27, 2012
    38
    0
    0
    Ylvi ook ik heb een tijdje plaquenil gebruikt in mijn zwangerschap maar ben daar uiteindelijk mee gestopt gezien het weinig deed voor de pijn bij mij.
    Heftig verhaal om te lezen...mijn zoontje is wel met 37 wk geboren maar verder gelukkig gezond. Krijg er toch wel een beetje de kriebels van als ik dit hoor :S

JimmyChoo ik weet idd dat het een lichaamseigen stof is maar je hoort zo vaak van die nare bijwerkingen maar miss is dat alleen bij hoge doseringen!

18. JimmyChoo

JimmyChoo Actief lid

Feb 7, 2014
    255
    0
    16
    Ylvi, wat een heftig verhaal. Maar wat wil je ook anders als zoveel last heb. Gelukkig is het helemaal goed gekomen!
    Ik wist niet dat geboorte kan worden opgewekt door ontstekingen. Goed om te weten..

Ben echt aan het twijfelen om in april te gaan tennissen. Ik heb nu nergens last van (afkloppen) en nu ga ik dat misschien verpesten door m'n gewrichten te erg gaan belasten.

19. ylvi

ylvi Actief lid

Dec 9, 2011
    298
    0
    16
    Nien2302, het is lastig he! Ik had het gevoel om tijdens mijn zwangerschap uit twee kwaden te moeten kiezen... óf geen medicijnen gebruiken en veel ontstekingen en de kans op weer een prematuur kindje óf gebruik van plaquenil waarvan ik wist dat me dat ging helpen om de ontstekingen onder controle te houden en dus zo de kans op vroeggeboorte te verkleinen.
    Ik heb een keus gemaakt en ben blij dat we twee gezonde kindjes hebben!

Ik had voor mijn zwangerschap ook al veel verschillende soorten medicijnen geprobeerd, maar er was praktisch niets wat me hielp... uiteindelijk ben ik ook minder gaan werken om het vol te houden.
    Ik slik nu ook naast de plaquenil prednison. De prednison gebruik ik alleen tijdens heftige aanvallen, ik ben het gelukkig niet heel vaak nodig.
    Ik weet niet wat ik bij een eventuele volgende zwangerschap zou doen qwa medicijnen, heel moeilijk! Ik denk dat je echt naar je lichaam moet kijken en goed moet overleggen met de gynaecoloog en reumatoloog.

20. Nien2302

Nien2302 Lid

Sep 27, 2012
    38
    0
    0
    Denk dat je dat gewoon moet aanvoelen op dat moment Jimmy. Misschien gaat het wel hartstikke goed hoor, als het rustig bij je blijft kan je het gewoon proberen toch.

Ik moet me nu continue aanpassen met alles, zo vervelend. Ben ook echt zoo moe de laatste maanden. Na een dag werken kan ik niet meer.. frustrerend en niemand lijkt de moeheid en pijn ook echt te begrijpen. Maar ik probeer positief te blijven.. als je eenmaal zwanger bent dan weet je ongeveer naar welke datum je toewerkt dat je weer medicijnen kunt gebruiken. Vorige keer was ik in ronde 2 zwanger geraakt.. khoop zo dat ik nu ook snel zwanger ben.

Share This Page