tis tot op heden een unicum, misschien dat we nu "eindelijk" na zoveel topics over het roken volwassen zijn geworden... Of we zijn gewoon moe om elke keer hetzelfde te moeten herhalen....en daarbij elke keer weer dezelfde antwoorden te lezen....
Met deze reden ben je dit topic begonnen,heb alleen gemist(denk ik) welke tips je wilt en kan gebruiken.
ik rookte in het begin van mijn zwangerschap ook. eerst nog maar 5 op een dag daarna 3 en toen in 1 keer niks meer. ik heb er geen moeite mee gehad maar kan me heel goed voorstellen dat het moeilijk kan zijn om te stoppen met roken. maar probeer het toch. nou heb ik in mijn omgeving meerdere mensen horen zeggen dat als je door het stoppen veel stress ondervind je beter 1 sigaret kan roken dan een hele hoop stress te hebben. stress is immers ook niet goed. nou weet ik wel dat dat geen excuus is en dat de gezondheid van je kindje voor alles gaat. groetjes rianne
De meeste rokers hebben veel meer stress dan een ex-roker..... De stress van "ik moet weer roken"...... Maar deze ervaring zullen alleen ex-rokers met mij delen...
hoi meiden, ik heb afgelopen maandag me echo gehad en toen ik dat kleine wondertje zag ben ik gestopt en ik moet zeggen elke keer als ik de drang heb naar een sigaret en ik pak dan de echo erbij dan is het toch wel makkelijker om hem niet te nemen (gisteravond wel 1 gerookt) en vandaag hele dag nog niks groetjes
Hoi Joyce, Voor mij geldt precies hetzelfde! Ik heb dinsdag eerste echo gehad en heb het hartje zien kloppen. Het is nu ineens veel realistischer. Ik heb gister ook maar 1 sigaret gerookt en vandaag ook nog niks. Het gaat mij ook goed af. Zolang het er nog maar eentje is vind ik het niet zo erg en ik weet zeker dat ik over een tijdje er helemaal mee stop.
Ik heb in het begin vd zwangerschap ook gerookt, eerst geminderd naar 5 toen 3 toen 1 en toen gestopt. En ik heb er eigenlijk verder geen moeite meer mee gehad. Degene die willen stoppen, veel succes, jullie kunnen het
Ik ken die ervaring idd, maar ik wil er wel ff bij melden dat je de ene stress niet per se met de andere kunt vergelijken. Als je er zelf niet 100% achterstaat is de stress van helemaal niet meer roken nog veel erger dan de stress tussen de peuken door (het is natuurlijk niet voor niets dat zoveel mensen niet van het roken afkomen). De eerste keer toen ik probeerde te stoppen toen ik net zwanger was, had ik echt zweet- en paniekaanvallen omdat ik geen sigaret mocht. Geloof me dat die stress toch echt wel wat erger is Toen ik het een week later weer probeerde en er wél goed achterstond ging het een stuk beter.
Je moet ook als je wilt stoppen niet denken van ik mag niet roken,je moet ergens een manier vinden om echt te geloven dat je nooit meer wilt gaan roken. Als je die gedachten kan hebben gaat het eigenlijk heel gemakkelijk. Zit je ook na je zwangerschap niet met dat gedoe van buiten gaan roken enzo. Heel veel succes voor de meiden die zo dapper (proberen) te stoppen.
@Bobbie: Bij mij had de vk gezegd dat het het beste was gelijk te stoppen of minderen en anders het liefst voor de 20 weken (het schijnt nl dat je bij geboren kindjes geen verschil ziet of de moeder tot 20 weken wel of niet gerookt heeft). Ik ben toen eerst veel geminderd en met een week of 16 helemaal gestopt.
Daar heb ik dus nog nooit van gehoord. Tegen mij is gezegd dat roken slecht is vanaf het begin, en eigenlijk is het logisch. In het allerbegin wordt er een mensje gemaakt dus de belangrijkste organen, vaten enz enz. Ik heb liever stress eventjes nu tijdens de zwangerschap dan stress na de bevalling als mijn kind er wat van zou overhouden nl.
Jemig wat ben ik blij dit onderwerp tegen te komen. Ik ben voor de derde keer zwanger en bij de vorige zwangerschappen rookte ik niet, gewoon omdat ik nog nooit gerookt had. Na de tweede zwangerschap heb ik een postnatale depressie en hierna een hele zware depressie gehad. Ik ben toen begonnen met roken. Gelukkig ben ik er goed uitgekomen en na een jaar geprobeerd te stoppen met roken. Het stoppen lukte wel, alleen sliep ik niet meer en kwamen de depressieve klachten weer terug. Dus weer gaan roken. Toen ik zwanger raakte ( zeer gewenst ! ) wilde ik gelijk weer stoppen met roken, maar gelijk hield ook het slapen op. Ik weet wat de gevolgen bij mij zijn als ik geen nachtrust krijg. Na een dag of 10 een sigaret opgestoken en ja hoor....ik sliep weer. Ik rook nu 4 tot 5 sigaretten op een dag, maar voel me schuldig bij elke sigaret. En waar je ook kijkt op internet...overal staat het dat het slecht is om te roken tijdens de zwangerschap. Voorheen verklaarde ik ook elke rokende zwangere voor gek. Dat je het niet over had voor je kind om te stoppen... :x Inmiddels weet ik wel beter. Ik ben er niet trots op dat ik rook, maar weer in een depressie terecht komen, dat wil ik helemaal niet.
Weet je hoe slecht stress is, al die adrenaline zorgt voor minder zuurstof in het bloed van de navelstreng waardoor je kindje minder groeit. Foei hoor
Haha jeetje, het spijt me zeer Ik bedoel er alleen mee te zeggen dat juist stress ook erg slecht is in een zwangerschap, en dat schijnen veel mensen te vergeten ofzo.
Maar kan me niet voorstellen dat het slechter is dan nicotine, teer en de rest van wat in een peuk zit.