Zwanger en roken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door believe, 30 jan 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Ik ben zwanger stop accuut met roken

1. Ik stop direct zonder moeite

2. Ik doe een poging maar lukt me niet

3. Ik rook gewoon door

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. BlueDaddy

BlueDaddy Lid

3 feb 2007
    26
    0
    0
    ..over en sluiten..

2. Karola

Karola Bekend lid

22 nov 2005
    531
    1
    0
    Het zijn zeker harde woorden(dat is de waarheid meestal),maar het was ook idd niet de bedoeling om hier te vertellen hoe slecht het is om te roken.
    Dat weten degene die roken zelf ook wel.

Wat wel echt de bedoeling was is tips geven om te kunnen stoppen en wat ik echt heel jammer vind is dat er verschillende tips zijn gegeven maar er door de vraagstelster helemaal niks mee gedaan word,althans er word totaal niet op gereageerd.

@Onzewonder,heel goed dat je zo hebt kunnen minderen!

3. Sientje

Sientje Fanatiek lid

4 mei 2005
    2.747
    0
    0
    Mama
    Juist, een ieder heeft zijn mening gegeven, en tenslotte zijn we allemaal zelf verantwoordelijk voor onze eigen daden, en ook voor de eventuele gevolgen.

Ik ben zelf gestopt met roken zodra ik zwanger was, maar een vriendin van mij leverde dat Zoveel stress op dat haar bloeddruk echt door t plafond ging, zij heeft wel af en toe een sigaretje gerookt omdat die mega bloeddruk ook niet bevorderlijk was..hiermee praat ik t niet goed, maar er kunnen wel persoonlijke redenen zijn om niet geheel te stoppen, hoe dan ook zoveel mensen...

4. rastagirl

rastagirl Fanatiek lid

15 dec 2006
    1.156
    0
    0
    sorry hoor bleudaddy maar dit is te hard voor woorden (het Laatste wat je schreef) en zeker geen vuist op de tafel het ligt niet aan jouw om mensen wakker te maken! hoe durf je.........
    ik zal je zeggen ik heb 1 pak per dag gerookt tijdens me eerste zwangerschap en heb een gezonde zoon gekregen sterker nog de gynocoloog die geholpen heeft bij de bevalling zag me moederkoek en zei nog nou zo hoort een moederkoek eruit te zien zonder rooksporen
    nou jij weer bleudaddy. ik denk dat men zich moet houden bij zichzelve te veroordelen in plaats van een ander een goeie wijze les:
    ALS JE EEN VINGER WIJSST NAAR EEN ANDER WIJZEN ER NOG DRIE NAAR JEZELF
    dus vraag me dan ook af wat jij op je kerfstok hebt
    maar goed dit wilde ik zeggen en het is dan ook niet de bedoeling dat je nu een discussie met mij aangaat want daar heb ik geen zin in denk maar goed na over mijn wijze les!

meiden ik zelf rook minder en wil nu in me tweede zwangerschap stoppen maar puur om het feit dat ik al voor ik zwanger was wilde stoppen dus ik stop voor mezelf of helemaal niet.
    laat jullie niet van de wijs brengen hoor

5. AnnaS

AnnaS Fanatiek lid

25 nov 2005
    1.096
    0
    0
    Agent
    Drenthe
    Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap niet 1 keer gerookt en er zaten witte stipjes op de moederkoek, omdat ik dus wel met een rokende vader thuis zat.
    Dus meegerookt! Dus je moet dan haast een gasmasker gaan dragen om niet alle giftige stoffen binnen te krijgen.
    Maar goed zo,n topic is ook haast niet om in te reagerener worden ook direct vingers na je gewezen.

6. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    nou Rasta girl...daar mag je trots op zijn!

7. Niet meer actief

och.. mijn man heeft een klompvoet! En zijn moeder heeft noch gerookt of gedronken tijdens de zwangerschap...Misschien heeft ze wel teveel kaneel op tijdens haar zwangerschap.

Weet je.. garanties heb je niet!

Mijn moeder heeft gerookt als een ketter toen ze zwanger was van mij! Ik was toch wel zwaarder dan dat mijn dochter was en ook langer. Ik trek me niet zoveel meer aan van al die adviezen.

Het is een kwestie van gezond verstand gebruiken. Roken is zoiezo niet goed (doe ik ook niet), alcohol is ook niet al te best (en ik drink echt zo nu en dan een wijntje), roodvlees, soorten kaas en weet ik wat nog meer..

En hoe zal dat zijn over een jaar of 5? Ik ben benieuwd welke tegendelen er dan beweerd worden..

8. Niet meer actief

Thanks Karola. Ik vind het al een prestatie op zich. Ik wens iedereen sterkte met het evt stoppen met roken... ik ga verder zwangeren vandaag... heb echt te lang geslapen waardoor ik nu nog moe ben hahahaha....

Doegie Liefs Onzewonder

9. appeltje

appeltje Niet meer actief

Dat lijkt me eerder een kwestie van geluk.... of heeft dit jou ervan overtuigd dat het kennelijk geen kwaad kan om door te roken?
    Overigens gaat het om verhoogde risico's en in jouw geval heeft jouw baby hier toevallig (en gelukkig voor jou) geen last van gehad. Maar ik hoop dat je er wel bewust van bent dat dit een volgende keer anders kan zijn.

Ik zie dat mijn mannetje hier aardig wat peper heeft rondgestrooid. Zal hem eens aan de tand voelen... :D ;)

Liefs,
    Appeltje (en eega van Blue Daddy)

10. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    dat is precies wat ik bedoelde..........
    en ik zou er trots op zijn als de gyneacoloog dat gezegd zou hebben terwijl ik echt de hele zwangerschap ook niet gerookt had....nou jij weer ;)

11. appeltje

appeltje Niet meer actief

12. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Allereerst: goh, ik had bijna gedacht dat dit topic op een mooie manier doodgebloed was....maar ik ben bang dat het langzaamaan toch weer de verkeerde kant op gaat.

Wat ik eigenlijk kwijt wilde:

Gisteren zat ik met mijn moeder te praten en omdat ik onlangs weer ben gestart met roken (ik ben tijdens mijn gehele zwangerschap gestopt geweest) vroeg ik aan haar of zij tussen de zwangerschappen door ook weer had gerookt.

Ze antwoordde dat ze alleen bij mijn oudste zus is gestopt met roken tijdens de zwangerschap. Daarna weer is begonnen en tijdens de zwangerschap van mij en mijn zusje heeft doorgerookt. Ik had als kind hevige bronchitis....mijn zusje heeft astma. Mijn oudste zus heeft niets.

Nu weet ik dat er in de familie van mijn vader vaker bronchitis en astma voorkomt, maar door dit bericht werd ik toch even verdrietig.

Want als kind heb ik er echt heel erg veel last van gehad: Inhalators, medicijnen, drankjes, nooit in een tentje op een luchtbedje mogen slapen, luchtweginfecties, hoesten totdat je longen eruit kwamen of totdat het hoesten overging in een longontsteking, beneden op de bank rechtop slapen wegens zuurstofgebrek....

Misschien had ik het evengoed gekregen. Zoals ik al zei komt het vaker in de familie voor.

Maar het idee dat het misschien ook het gevolg kan zijn van....of dat het roken van mijn moeder het heeft verergerd....daar wordt ik echt somber van.

13. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    En dan nog is het geen feit dat die vlekjes van het meeroken komen natuurlijk.
    Er zijn ook genoeg nietrokende en meerokende moeders die toch een moederkoek vol gaten hadden. (en genoeg rokende die dat ook hadden ;))

14. BlueDaddy

BlueDaddy Lid

3 feb 2007
    26
    0
    0
    Wat een mooie reacties toch...

.."IK ben hard, dat IK dat durf, drie vingers wijzen naar mijzelf, wijze les".. heel mooi allemaal.. Begrijp me niet verkeerd, ik kan jullie wijzende vingers makkelijk hebben, maar ik denk dat de essentie van het onderwerp langzaam verschoven is naar "Oh, wat is die Bluedaddy hard etc etc.. ipv "schade door roken bij zwangerschap"...

Discussies ga je aan omdat je de mening van de ander van enige waarde acht.. lijkt me duidelijk dat ik hier niet in discussie ben met jullie (trek hieruit je conclusie).. wel hecht ik grote waarde aan de gezondheid van jullie kindjes, vandaar dat ik het niet kon laten om toch even te reageren..

Ik heb jullie geen "wijze les" gegeven, alleen een herhalingscursus van wat de medische wetenschap heeft bewezen.. en let op: er wordt gesproken over kansen op afwijkingen.. laat me aan de hand van een voorbeeld het woordje "kans" wat toelichten..

Neem de Staatsloterij.. hoe meer loten, hoe meer kans je hebt om in de prijzen te vallen.. het is niet gezegd DAT je in de prijzen valt, alleen de KANS wordt groter.. ALS je in de prijzen valt, ben je blij en vier je een (klein) feestje misschien..

Neem de Roken-tijdens-Zwangerschap Loterij.. de loten zijn je sigaretten, hoe meer sigaretten, hoe meer KANS je kindje heeft op de eerder genoemde "prijzen".. het is niet gezegd DAT je in de prijzen valt, de kans erop wordt alleen groter.. Nu is het andersom: je bent blij, en viert een (klein) feestje als je NIET in de prijzen valt.. met andere woorden: je kindje is gezond! Dans en spring en wees dankbaar dat die kans aan je voorbij is gegaan..!

Ieder zijn eigen besluit, dat is het mooie van dit land, je kan kiezen wat je doet, niemand die je iets kan opleggen.. maar; als je tegen beter weten in toch blijft roken, wees dan later zo sterk om dat ene kleine vingertje dat naar jou wijst, te incasseren.. dat kleine vingertje dat aan jouw peutertje vast zit.. dat naar jou wijst en vraagt "waarom heb ik dit en andere kindjes niet?".. Wees dan zo sterk om te zeggen: "Ja, kind, mama heeft loten gekocht en je bent in de prijzen gevallen.." Ik zou figuurlijk dood gaan als mij dat zou overkomen: mijn eigen kind die naar mij wijst terwijl er drie kleine vingertjes wijzen naar het wijzende kindje zelf, de onschuld zelve...

Ja, ik ben een man, en nee, ik begrijp niet hoe zwangere vrouwen zich voelen.. maar of ik iets nu wel of niet begrijp, dat doet niets af aan de bewezen feiten waar de medische wetenschap ons van op de hoogte stelt..

Wees niet trots als de kans op nadelige gevolgen van het roken aan je (kindje) voorbij is gegaan, maar wees nederig dankbaar dat je dit geluk hebt mogen ontvangen...

Ik vind dit een mooi slotpleidooi, en zal daarom niet meer reageren op dit topic.. als jullie dat nu ook niet doen, en de energie steken in het stoppen met roken, dan is iedereen blij en wijzen er straks geen peutertjes naar rokende moeders..

Ik wens jullie oprecht een zorgeloze zwangerschap toe, en dat er maar veel gezonde kindjes op de wereld gezet mogen worden..

Groetjes,
    Dennis

15. Renate28

Renate28 Fanatiek lid

22 mei 2006
    3.334
    0
    36
    Hoi Dennis,

heb je de opening van dit topic gelezen? Het was namelijk niet de bedoeling om met elkaar in discussie te gaan over het feit of roken tijdens de zwangerschap slecht of goed is. De topic-openster wilde graag tips om van het roken af te komen. De essentie heeft dus nooit gelegen bij "schade door roken bij de zwangerschap".

Desondanks moet ik zeggen dat ik je laatste tekst wel kon waarderen doordat je het erg mooi onder woorden wist te brengen.

Groetjes van Renate.

16. pekske

pekske Fanatiek lid

25 okt 2006
    2.216
    0
    0
    hier dan even een moeder die wel een kindje heeftgehad met afwijkingen.
    een open schedeldakje en open ruggetje en tja ik had ook niet gerookt.

daarna een kindje met 30 weken omdat de placenta losliet.
    en je raad het al ook toen niet gerookt.

je weet nooit waarom die dingen je overkomen, dat neemt niet weg dat ik als ik straks zwanger ben wel weer stop met roken. of in ieder geval probeer.

ik akn me nou wel van alles in gaan denken in wat ik fout zou hebben kunnen gedaan, maar ik heb me altijd netjes aan de regels gehouden en toch overkwam me dat.

dus het wil niet altijd wat zeggen.

succes aan iedereen die kei hard zijn best doet om te stoppen met roken.

groetjes peggy

17. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    bluedaddy =D>

18. Bibiche

Bibiche Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.509
    0
    0
    Wow bluedaddy wat heb je dat goed verwoord. Zeker applaus waard.

19. Patrieske

Patrieske Bekend lid

9 feb 2006
    694
    0
    0
    Zuid Holland
    Dat was mij ook al opgevallen.

20. Senna

Senna Fanatiek lid

8 dec 2005
    2.560
    0
    0
    Je slaat de spijker op zn kop blue daddy!
    Goed verwoord.

Deel Deze Pagina