Ik word verdrietig van mensen die roken in de zwangerschap... Toen Kaylee geboren was... 6 weken te vroeg met 1910 gram... toen liep ik naar de neo, elke dag opnieuw... en dan moest ik bij de ingang van t ziekenhuis langs de rokende zwangeren. En daar werd ik verdrietig van ja. Want ik moest naar mijn kindje, wat op de neo lag, in de couveuse... Terwijl ik me mijn hele zwangerschap heb "gedragen", niet gerookt, geen druppel gedronken... Als ik wel had gedronken of gerookt had ik waarschijnlijk geen kindje gehad... of nog veel eerder dan 6 weken te vroeg. Mijn placenta zag er al niet meer uit door de HELLP. Als ik me dan bedenk hoe radeloos ik me heb gevoeld toen Kaylee in t zkh lag en ik thuis zat... en dat mensen dan dat risico uit zichzelf gaan nemen omdat ze de sigaret niet kunnen of willen laten... nou ja... daar word ik dus verdrietig van. en ik heb zelf gerookt hoor. 10 jaar lang... dus ik weet best hoe moeilijk t is om te stoppen... Maar dat je zo'n risico, op vroeggeboorte, laag geboortegewicht, astma, longaandoeningen... dat je dat maar "ff" gaat nemen... terwijl ik aan mijn eigen wanhoop terugdenk en ik er echt niets aan kon doen... nee dat snap ik niet.
@BlueDaddy Mooi verwoord Ik heb zelf een gruwelijke hekel aan rokers in het algemeen. Dus hier hoeft niemand te stoppen, we zijn immers nooit begonnen 8)
De Ts vroeg net zo min om persoonlijke verhalen van rokende mama`s wiens kindjes wel gezond op de wereld zijn gekomen... BlueDaddy: Mooi verwoord!
Klopt. Ik neem aan dat je mijn verhaaltje bedoeld over het feit dat mijn moeder heeft gerookt toen ze zwanger was van mij. Vandaar dat ik even hierop reageer. Ik hoopte dat dit verhaaltje stof tot nadenken zou geven aan de topic-openster. Ook merkte ik dat dit topic (opnieuw) erg aan het verharden was. Door mijn bericht hoopte ik dat dat wat minder zou worden en het heeft, naar mijn inziens, gewerkt. O, en als je reactie inderdaad over mijn berichtje ging, want dat weet ik natuurlijk niet zeker....even ter informatie: mijn kindje is niet gezond ter wereld gekomen....maar goed, dat kon je dan ook niet weten.
Ik denk inmiddels dat dit wel de bedoeling was,ze heeft alleen gereageerd op meiden die "goedkeurende" en geruststellende antwoorden gaven en niet op de echte tips.
nou ik heb bij demi ( mn oudste ) niet gerookt ! zelfs 15 mnd gestopt geweest en bij nikki ( mn jongste ) heb ik gemiddeld 2 sigaretjes per dag gerookt ! maar bij nikki had ik wel telkens een schuld gevoel . en ik ben blij dat ze gezond is , want was dat niet het geval had ik dat mezelf nooit vergeven
Ik kan alleen maar (uit ervaring) zeggen dat dat roken MEER stress geeeft dan NIET roken. Alleen je maakt jezelf wijs dat het ontspannend is het is allemaal een spelletje in je hoofd. Als je niet meer rookt heb je geen stress meer maar alleen als je het jezelf aanpraat, je hebt geen sigaret nodig om van de stress af te komen er zijn zoveel andere manieren, stoppen met roken is een besluit wat je neemt of niet, je gaaf er 100% voor of niet anders heeft het ook geen zin, en minderen maakt het alleen maar moeilijker (dus waarom jezelf moeilijker maken?) Er zijn uiteraard altijd uitzonderingen (die kan je ook zelf in je hoofd jezelf aanpraten) maar in het algemeen levert roken juist stress op. Zeker met alle schuldgevoelens die je erbij hebt. Het maakt niet uit wat er gebeurd ER KAN altijd wat gebeuren met het kindje maar het feit dat ik ER ALLES aan heb gedaan maakt het voor mezelf dragelijker als er iets is met de beeb (eigenlijk ego ik doe het dus eigenlijk voor mijn eigen schuldgevoel het stoppen met roken haha) maar als je echt niet kan stoppen ja dan is minderen altijd wel beter natuurlijk als evenveel blijven roken alleen heeft het als gevolg dat je vaak meer stress daarvan krijgt als helemaal stoppen. We weten allemaal de gevaren van blijven roken, wat mijn inderdaad ook was opgevallen dat er vaak helemaal niets met de tips word gedaan, mensen willen het op hun eigen manier doen, maar goed als het dan niet werkt heb je je ook geen 200% eraan gegeven, je kan beter alles proberen want misschien werkt het wel (ook al past het niet bij je in eerste instantiE, OF vind je dat je er teveel voor moet laten) Toen ik stopte met roken heb ik alle tips gecombineerd niet eigenwijs zijn en op je EIGEN manier willen doen want dat werkt blijkbaar meestal niet en het nut van vragen naar tips heeft dan ook niet veel zin, WEL kan ik me voorstellen dat je als vraagstelster niet meer durft te komen hier
....dat kan ik persoonlijk ook uit ervaring zeggen... zwangere vrouwen die zeggen van...ik kan beter 2 a 3 per dag roken dat is beter dan stress......grote onzin! De stress verdwijnt pas als je stopt met roken! En ook ik weet dat je als roker een kei bent in jezelf voor de gek houden! Meiden als je stopt met roken is het de eerste week zwaar en daarna wordt het alleen maar makkelijker, en wat is nu een week op een mensenleven? Probeer positief te denken, een rookvrij leven is ECHT veel leuker!
Dat kan wel zo zijn , maar een ( of een paar ) week ontwennen zijn "beter" voor je baby dan een moeder die 40 weken lang gezellig doorrookt.
Voor alle rokende mama's in spe : laten we proberen om ons best te doen voor ons kindje. Welke manier je daar ook voor kiest! Suc6