Zwanger en roken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Butterflyooo, 31 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Noom

Noom Lid

1 sep 2013
    81
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik las net even alles terug van andere dames. Ik snap de ophef. Ik kan me er goed in verplaatsen want ik oordeel zelf ook. Maar kan niet in jouw koppie kijken. Misschien is het roken niet de verslaving.. Misschien is er meer aan de hand? Kan dat niet voor je invullen maar ik ken iemand die moeite had met de 'leegte' die ontstond toen ze moest stoppen.. Mss is er een dieper liggende oorzaak.
    Voor mij klinkt het ook logisch: zwanger? Stoppen duh! Maar ik weet dat iedereen anders is en jij bent zelf de enige die een manier kan vinden die bij jou past om te stoppen. Daarvoor hb je mss wel meer hulp nodig dan alleen een HA.
    Niet dat ik je iets wil aanpraten maar ik denk met jou en je kindje mee.

2. RSL

RSL Fanatiek lid

16 okt 2008
    2.352
    42
    48
    Overijssel
    Ik ben zelf inmiddels 7 weken en 3 dagen van het roken af. Cold turkey. Van de 1 op andere dag was ik er klaar mee en heb het niet meer aangeraakt sindsdien. Ik heb 15 jaar gerookt, tussen de 8 en 30 sigaretten per dag, dat verschilde. De wens en het verlangen naar een kindje zijn erg groot. En betere motivatie was er voor mij niet. Maar ieder zijn eigen keuze daar kan ik niet over oordelen.

Misschien kauwgom, of een snoepje, als je er zin in hebt, in plaats van een sigaret?

Wil je veel sterkte wensen met het stoppen!

ps Ik zag op pagina 5.. Roken is dodelijk.. daar ging me het haar van overeind staan...

Leven is namelijk ook dodelijk...

3. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Wat jij zegt is helemaal waar. Weet niet of je mijn stukje hebt gelezen maar als je je kleintje in je handen hebt, dan snap je het pas echt.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

waarom gingen je nekharen daarvan overeind staan? Staat op elk pakje tegenwoordig geloof ik...

Het leven is per definitie dodelijk maar ooit iemand gezien met longkanker, COPD etc? Dan zijn er toch gradatie in 'dodelijk' :(

Stoppen met roken is hartstikke moeilijk maar DIT moment (zwanger) is het beste moment ooit.. niet alleen wat betreft de effecten maar ook wat betreft motivatie. Als je dit niet voldoende motiveert, wat wel? Sommige mensen willen niet stoppen (ik heb een vriendin die braaf 8 maanden niet gerookt heeft tijdens de zwangerschap maar daarna.... Zij vindt zichzelf een roker). Dat mag.. ieder z'n keuzes maar wil je het wel.. is DIT het moment!

Een beetje ouderwets maar Allen Carr werkt bij sommige mensen ook nog steeds heel goed. En natuurlijk contact opnemen met Stivoro

5. Ukkie2

Ukkie2 Niet meer actief

Pff lastig hoor voor je.:(
    Ik kon gelukkig wel de motivatie vinden om te stoppen tijdens de zwangerschap.
    Ik zeg gelukkig, omdat ik mij geen verwijten kon maken toen mijn zoontje zwaar benauwd met een longinfectie geboren werd!
    Ik heb na die zwangerschap wel weer volop gerookt. Weet niet hoe lang na de bevalling, ging wel een tijdje overheen.
    Tot aan deze zwangerschap en pakje per dag bijna.

Nu ik weer zwanger ben, vond ik het echt heel moeilijk om te stoppen. Voelde mij er nog iet klaar voor
    Heb ook gehuild, omdat ik niet mocht roken en geen eens een wijntje meer kon drinken in de stad. Manlief kwam inde ziektewet en allerlei stress rondom deze zwangerschap..
    Pff echt moeilijke weken gehad hoor, en geen sigaret aangeraakt.
    Nu zit ik na 4 weken al helemaal in het ritme van niet roken.
    Heerlijk! Vond het zo erg om verslaafd te zijn, voel me echt bevrijd!
    Meid, het is even echt zwaar, maar dat grote wonder wat daar in jou buik bezig is, is dat dubbel en dwars waard!!!
    Alleen al voor je eigen schuldgevoel,stel dat er iets mis is, dat je jezelf geen verwijten kunt maken!

Ik hoop echt dat je de moed kunt vinden om te stoppen!
    Sterkte!

Oja heb zelf ook zo'n e- sigaret gehad, zonder nicotine, maar vond dat niet lekker en niet helpen. Ik miste die nicotine toch...
    Je kunt dan nog beter langs de arts gaan voor hulp;) of de moed vinden om het cold- turkey te doen:):)

6. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Als je een zeer naast familielid ziet wegteren (letterlijk) aan de COPD en longkanker... Ja roken IS dodelijk. We hoeven het niet te bagatelliseren..

Ja leven is dodelijk allicht. Maar ik hoop toch niet dat ik op 50 jarige leeftijd aan een zuurstoffles hang en met mijn vergeelde vingertjes al bibberend zo'n kanker-stokje aan ga steken sorry. Ik behaal die leeftijd liever in goede gezondheid. en ja je leefstijl heeft grote invloed op hoe dit eruit ziet.

7. hartmannetje

hartmannetje Actief lid

20 jul 2011
    203
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook altijd gerookt,ongeveer 1 pakje per dag,maar zodra ik wist dat ik zwanger was nu 5 maanden terug heb ik zo het pakje weggegooit! JA het is moeilijk,maar het is wel de keuze voor een (hopelijk) gezond kindje....Het is inderdaad een keuze,moeilijk maar wel echt te doen,als je echt wilt.(rookte ook al 17 jaar)

8. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ts hoe gaat het nu? Ben je inmiddels gestopt?
    Ik heb na mijn sigaret van dit weekend niet meer gerookt en ben inmiddels ruim twee weken helemaal gestopt. Jeeej!
    Het lastige is dat je steeds weer smoesjes bedenkt om te roken. Ik heb zelf net een post natale depressie doorgemaakt en ben dus nu onverwachts weer zwanger. Dit was voor mij reden om te roken... Maar nu ik gestopt ben, ben ik supertrots!

Zoals ik al eerder zei is het mij gelukt door:
    - heel bewust de laatste te roken
    - de rest door midden te breken en in de prullenbak te kieperen
    - manlief mijn portomonnnee te geven, zodat ik niet in een zwak moment sigaretten kon gaan halen
    - iedereen vertellen dat ik gestopt ben en dat ze me hoe dan ook geen sigaret aan mogen bieden.
    - de eerste dagen een drukke planning hebben/ constant bezig blijven

KOrtom de sigaret uit mijn leven bannen.

9. S87

S87 Actief lid

15 aug 2013
    249
    0
    0
    creabea
    in het noorden
    Hoi, ik lees even mee. Hoe verging jullie het slapen na het stoppen met roken? Ik ben zo bang voor dat ik weer slapeloosheid krijg door het afkicken. En vonden jullie het ook niet spannend om deze stress erbij te krijgen terwijl je net pril zwanger was?

10. frummelk

frummelk Fanatiek lid

2 okt 2012
    2.309
    0
    36
    in het midden...
    Ik slaap juist veel beter.
    En ik heb geen tel stil gestaan bij de stress. Roken is gewoon superslecht voor de baby, dan maar een beetje stress.

Maar jij bent nog niet zwanger toch? Aan je handtekening te zien... Ik zou van te voren proberen te stoppen, in elk geval te minderen. Deze zwangerschap is een 'ongelukje' maar als je er, zoals jou, mee bezig bent kun je er op anticiperen en er van te voren rekening mee houden.

11. kzh

kzh Fanatiek lid

30 mei 2011
    3.465
    0
    36
    Gelderland
    Ik heb 10 jaar gerookt, en ben gestopt omdat ik een kinderwens had.
    Ik heb astma, en ben op mijn 2e verjaardag voor het eerst opgenomen geweest in het ziekenhuis omdat ik geen lucht meer kreeg.
    Daarna nog vele malen in het ziekenhuis gelegen en astma aanvallen gehad.
    Ik moest meerdere malen per dag aan een vernevelaar, waardoor ik niet buiten kon spelen in de pauze op school en na school.

Roken tijdens de zwangerschap kan astma veroorzaken, ik wil dat niet voor mijn kindje.. En ik weet hoe zwaar mijn ouders het hebben gehad, wil niet n hun schoenen staan!
    Dat was mijn motivatie.
    Heb mijn laatste sigaret gerookt en nooit meer een sigaret aangeraakt en geen behoefte meer gehad.

Hopelijk kan jij ook de motivatie vinden die je nodig hebt om te stoppen! Succes!

12. Nik

Nik Bekend lid

7 dec 2011
    741
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik was ook een roker, pakje per dag ongeveer.
    Afgelopen januari ben ik gestopt, cold turkey. Ik heb de maanden erna max 4 sigaretten gerookt op een moeilijk moment en sinds maart echt helemaal niks meer. Toen begonnen mijn IVF behandelingen en ik kon het daardoor op een of andere manier heel goed laten, want het was voor het goede doel. En ik ben nu zwanger, helemaal rookvrij en wel erg blij dat ik gestopt ben. Sterkte!

13. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Hitteaanvallen en nog eens hitteaanvallen..... Ben nu 8 maanden gestopt en heb er nog steeds last van haha.

14. Jusi

Jusi VIP lid

4 mei 2007
    8.057
    2
    38
    Bij mijn eerste was ik ook zo zwak en kon ik niet helemaal stoppen met roken.
    Ik rookte wel veel minder, zo hield ik mezelf voor dat dat geen kwaad kon.
    Tijdens mijn zwangerschap,bij 31 weken begon ik te vloeien, en bij 33 weken weer.
    Tijdens de bevalling bleek de placenta half losgelaten zijn..
    Wat heb ik me schuldig gevoeld, en nog!
    Het is niet zeker dat het door het roken kwam, maar toch.. Ik had mijn zoontje kwijt kunnen zijn, dat besef heeft me uiteindelijk de ogen geopend, en daardoor kon ik nu wel stoppen. Dat is alweer dik 3 jaar geleden.
    Ik heb het wel ontzettend moeilijk gehad, maar ik deed het voor mijn zoontje en een toekomstige zwangerschap.

Ik hoop dat mijn verhaal jou, en eventuele anderen, ,motiveert om te stoppen.
    Succes!

15. Norge

Norge Fanatiek lid

29 jul 2011
    1.292
    0
    0
    Onderwijsassistente
    Misschien is het ook wel nog ontzwangeren en komt het niet van het roken.

16. mvm2008

mvm2008 Actief lid

18 mei 2013
    496
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het koster er op neer dat je eigenlijk niet wil stoppen, daarom lukt het je.niet. In beheerste weken van mijn zwangerschap heb ik ook.gerookt, ik 'kon' niet stoppen omdat ikzelf niet wilde stoppen op dat.moment.
    Ik.heb.mezelf bij 6 of 7 weken een schop onder mn kont gegeven. Dacht bij mezelf ,hoe dom kun je zijn dat je sigaret belangrijker is dan de gezondheid van.je.kindje. En daar gaat het om, de gezondheid van je kindje.
    Inmiddels ben.ik alweer heel wat weekjes gestopt en ben blij dat ik die keuze heb gemaakt. Het is even doorbijten en wanneer ik zin had in een sigaret zei ik tegen mezelf " ik kan helemaal geen zin in een sigaret hebben want ik rook helemaal niet" en dat werkt goed voor mij.

17. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik had geen last van slapeloosheid maar was wel heel erg humeurig en labiel (emotioneel).

De stressreactie die wordt veroorzaakt door de sigaret zelf (iedere keer weer) is echt wel erger dan de stress van het stoppen. Misschien helpt dat?

En idd als je stopt voordat ke zwanger bent dan is dat sowieso geen probleem. Ik ben tegelijkertijd met de pil ook gestopt met roken. Samen met mn lief. We waren dus beiden rookvrij toen ik zwanger was...

18. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Waarom bedenkt zich dat nu nooit iemand die zo klaagt dat ze helaas roken terwijl ze zwanger zijn he;)

Daarbij vond ik de opmerking van iemand.....dat een wonder in je buik de beste motivatie is en je het dan nog niet kan, wanneer kun je dan wel stoppen....

De beste reden wat ik hier tot nu toe gelezen heb.
    Ben benieuwd of het ts wel overhaald allemaal....

19. Linnies2013

Linnies2013 Actief lid

18 jul 2013
    257
    106
    43
    Vrouw
    Ik (nu 31) heb 12 jaar anderhalf tot twee pakjes per dag gerookt. Griep, keelontsteking, bronchitis, 2 inhalers om zuurstof te krijgen het maakte me niks uit, ik rookte gewoon door, geen sigaret minder. Verslaving zit in mijn genen, in mijn systeem, ik deed alles voor een sigaret.

Drie jaar geleden ben ik gestopt met behulp van Champix, met het oog op onze kinderwens. Het heeft mij heel veel gekost (paniekaanvallen, stress, onrust en wat extra kilo's en ik ben door een heel diep dal gegaan) maar ik ben er vanaf. En ook die nare dingen zijn voorbij, ik ben er sterker uitgekomen.
    Ik als super ex-verslaafde vind dus dat ik in ieder geval mijn mening mag geven.

En ik begrijp dus niet dat vrouwen niet stoppen met roken VOORDAT ze gepland zwanger raken. Je maakt dan een bewuste keuze om zwanger te raken met de gok van je verslaving af te komen. En dus de gok je kind te vergiftigen als het je niet lukt om te stoppen. En alle stress die je krijgt door stoppen met roken in het begin van je zwangerschap. Dat is bewust spelen met de gezondheid van je kind. Het is wetenschappelijk aangetoond dat het schadelijk is. Doe er wat mee! Voor alle dames met een kinderwens, neem de verantwoordelijkheid voor je ongeboren kind en stop eerst met roken! Je kan het! Zeker als je weet waar je het voor doet, voor dat klein hummeltje wat je straks in je armen draagt die je het allerbeste van de hele wereld gunt.

En dat bedoel ik niet aanvallend naar de dames die wel roken, alleen mijn uiting van onbegrip en het geven van mijn mening. En dit is 1 ding waar ik heel star en fel in ben. :)

20. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Respect voor je stukje linnies!

Deel Deze Pagina