heb me dit keer maar van reactie behouden... heb wel "smakelijk" mee zitten lezen en tis elke keer weer of je een "Déjà Vu" beleeft hier de argumenten en reacties zijn ook niets nieuws...iedereen weet hoe slecht roken "kan" zijn, maar niet hoeft te zijn, net zo goed als dat er tig mensen hun kop in het zand steken waar het andere dingen betreft die net zo slecht cq schadelijk zouden "kunnen" zijn...
Tuurlijk mag je argumenten geven en deze goed onderbouwen dat hoort er ook bij. Maar nu gaat het offtopic zonder argumenten. Roken is slecht dat weten we allemaal. Maar is het nou nodig om de TS zich schuldig te laten voelen. Ik denk niet dat, dat aan ons is maar aan haar partner of de vk. Ik hou ook wel van een discussie hoor, maar ieder topic over roken moeten we sluiten omdat het allemaal offtopic gaat, en dat is nou juist zo jammer. Ben je het er niet mee eens, reageer dan niet of doe het gewoon onderbouwd ontopic. Dit is trouwens voor iedereen en niet voor jou Mili. Jij vroeg gewoon hoe en wat. Dat je je niet aangesproken voelt. Groetjes, Elvira
En hoeveel van de mensen die zeggen dat ze willen stoppen met roken, hebben die klinieken en hulpgroepen waar jij het over hebt bezocht? Misschien is dat een tip voor degene die het niet lukt om te stoppen: ga op zoek naar een goede verslavingstherapeut. Je hoeft het niet alleen te doen! En het zal niet makkelijk zijn, dat is geen enkele vorm van therapie waarmee je je gedrag wilt veranderen, maar als je echt wilt en de confrontatie met jezelf aandurft, lijkt het mij de moeite waard.
ik zou zeggen "leven en laten leven" er zijn buiten het roken om ik weet niet hoeveel verslavingen die niet goed zijn als je zwanger bent (ook niet als je niet zwanger bent) en wat er bedoelt wordt is dat als het idd zo simpel is als gezegd wordt, er niet zo veel van die klinieken zouden zijn. als iedereen idd altijd richting kliniek zouden gaan, zouden we een flink tekort hebben aan al die klinieken... wil je er wat aan doen prima...heel goed, wil of kun je er niets aan doen, jammer dan ieder zijn ding toch...
Op zich wel mee eens, smoekie, maar als iemand zegt: "Ik wil zo graag stoppen, maar het lukt me niet" lijkt het mij een goed idee om het met hulp van een goede therapeut te proberen. Als je dat er niet voor over hebt, vraag ik me af hoe sterk die wil om te stoppen is...
Ik vraag de zwangere rokers wat zij allemaal hebben gedaan om te proberen te stoppen met roken.... wellicht kunnen we daarover tips/ervaringen uitwisselen? al is er maar 1 roker bij geholpen..? dus meiden, vertel
ik ben ook gelijk gesotpt met roken toen ik wist dat ik zwange rwas... was inderdaad zwaar ben 3 maanden chago geweest... als ik trek kreeg in een peuk at ik kauwgom en doe ik nu nog... heb nog steeds wel eenz van oo trek in een peuk maar dan denk ik aan de kleine enz... en pak ik maar weer een kauwgompje of iets.. het is onwijs zwaar ik weet het ben nog jong maar heb veel en lang gerookt maar ben toch beetje trots op mezelf dat ik nooit meer een sigaret heb aangerraakt... dus mijn tip pak een kauwgompje en probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken dan denk je er ook niet steeds aan... succes en hoop dat het lukt
Heb je ook wel gelijk in hoor, maar denk dat de stap naar een therapeut ook weer een grote drempel is voor vele, en dat vele er ook gewoonweg de "tijd" niet voor hebben om naar een of andere therapeut te stappen, daarbij wordt het naar mijn weten vaak niet eens vergoed, dus of vele daar het geld voor (over) hebben is dan ook nog eens de vraag..... Ik denk dat bij mij de wil om te stoppen niet zo groot was als bij andere...ik ben ook niet naar een therapeut gestapt, maar mijn reden was en is, dat er behalve roken zoveel andere dingen ook schadelijk zijn, en dat veel mensen er wat dat betreft hun kop bij in het zand steken en het afdoen alsof het niets voorstelt tegenover het rookgebeuren... neem nou 1 voorbeeld..zeg koffie...dat is een zo ingeburgerd iets waarvan veel (zwangere) vrouwen niets over zullen zeggen, of waarbij ze totaal geen gevoelens krijgen als ze zwangere vrouwen koffie zien drinken, maar de wetenschappelijke onderzoeken zijn er niet voor niets, en die laten zien dat het drinken van koffie (meer dan 3, liefst helemaal niet net als met roken) de vruchtbaarheid en risicio's op een miskraam en vroeggeboorte en een lager geboorte gewicht vergroot net zoals dat het geval is met roken.. veel vrouwen zeggen dat er maar weinig vrouwen zijn die "te veel" of "liters" koffie wegdrinken, ik weet niet waar die wonen of vandaan komen, maar ik zie het in mijn omgeving wel degelijk...zijn bijna allemaal koffieleuten, die de hele dag bijna niets anders drinken dan koffie...of dat het drinken van 1 of 2-3 kopjes koffie niet zoveel schade aanricht dan het roken van 1-2-3 sigaretjes... dat soort opmerkingen schieten net zoals de opmerkingen van rokers dat ze een gezond kindje hebben gekregen ondanks het roken, ook bij mij wel eens in het verkeerde keelgat omdat ik dat ook je kop in het zand steken vindt, en dat wordt onderkent dat dat wel degelijk eenzelfde verslaving is als het roken... en worden die mensen net zo behandeld als de rokers...nee simpelweg nee, waarom niet? zoals ik al zei, omdat het een ingeburgerd iets is, waar men geen "kwaad" in ziet of waarvan men de eventuele schadelijke gevolgen niet van kent, omdat men zich er nooit in verdiept heeft.... feiten (wetenschappelijk bewezen) blijven hetzelfde....het drinken van koffie kan net als het roken de vruchtbaarheid verminderen (evenals dat er meerdere dingen zijn die dat kunnen) , de risico's op een vroeggeboorte of een kindje met een laag geboorte gewicht en miskraam e.d. vergroten.... ik was bij de 1e simpelweg gestopt maar dat heeft nog geen 2 weken geduurd, toen werd ik desdanig stressy, sjaggie en uitermate expolsief, dat ik weer "begonnen" ben met roken, (buiten het feit om dat ik begon te vreten als een varken) en ook de vk me vertelde dat ik beter kon minderen zonder stress dan stoppen en onzettend op mijn tandvlees te lopen.... bij de 2e ben ik gewoon geminderd en heb ik het roken tot het minimale proberen te beperken... nu met deze 3e was ik ontzettend gestressed, overal zag ik beren op de weg, ik heb lang niet zo kunnen genieten van deze zwangerschap als van de andere 2 zwangerschappen omdat ik toch het gevoel bleef houden dat het niet goed zou zijn omdat ik eigenlijk niet op de "natuurlijke"weg zwanger zou kunnen worden wat gelukkig toch gebeurd is, en met alle "nare" verhalen die je hier wel eens leest en op internet ik toch bang bleef dat er iets zeker gezien mijn leeftijd iets niet goed zou zijn... mede daardoor heb ik met deze zwangerschap hoe slecht ook meer gerookt dan ik doorgaans doe als ik niet zwanger ben....en in tegenstelling tot de andere 2 zwangerschappen waarbij de vk aan de placenta totaal niet kon zien dat ik gerookt had kon ze dit keer bij deze zwangerschap wel 3 pitjes (gelukkig klein) aanwijzen die lieten zien dat ik gerookt had, maar de kleine is gelukkig oergezond,en zelfs haar gewicht was hoger dan de andere 2 kids waarbij ik dus aanzienlijk minder gerookt had... ik blijft erbij dat het zeker iets kan uitmaken, maar dat het ook zeer zeker een aangelegen iets moet zijn..het is zo makkelijk om te zeggen als een kindje iets mankeert dat het aan het roken heeft gelegen....niemand geen enkel wetenschapper kan vertellen dat iets door het roken komt.....ze vertellen het soms wel maar welke meerwaarde dat aan iets geeft mag joost weten...niemand kan bewezen vertellen hoe en wat, je kunt enkel door zoiets door te geven de moeder met schuldgevoelens opzadelen waar ze totaal niets aan heeft, en waarvan je niet eens met zekerheid kan zeggen of dat wel gerechtigd is... net zo goed als dat is met vrouwen die misschien wel stoppen met roken, of helemaal niet roken, maar bakken koffie (thee etc) wegslurpen op een dag....vele weten niet eens wat de gevolgen daarvan zouden kunnen zijn, en blijven zich maar fixeren op het roken bij zwangere vrouwen...
haha doe ik ook niet hoor Ja is ook jammer dat die topics dicht moeten, en tsja zulke onderwerpen worden ook een beetje eindeloos. Haha nou ja we zien wel...hoe lang die t vol zal houden
@ smoekie: Kan me wel vinden in wat je zegt mbt andere schadelijke dingen naast roken hoor. Maar ook hierin ben ik in ieder geval recht door zee. Dronk al bijna nooit koffie en nu dus al helemaal niet meer...als ik eens koffie neem is dat nu hooguit 1x in de maand een kopje ofzo Maar ook met voeding etc, is het inderdaad zo dat je ook schadelijk bezig bent als je niet goed en niet gezond eet. Echter..dit ging over roken Ik hoop gewoon dat er rokers zijn die wel willen stoppen en er ook alles aan zullen doen om te stoppen. Als het niet voor zichzelf is...dan voor hun kindje Dussehhhhh dames, zet hem op!
Ik vond zo interressant wat smoekie allemaal schreef! Over koffie en roken, ik ben blij dat ik gestopt ben, kreeg vaak droge mond enzovoort tandvleesontsteking idd, heel erg, maar nu ik zwanger ben heb ik WEER last van tandvleesontsteking baal ik echt ervan... Plus ik drink nog koffie, thee word ik echt misselijk normaal lust ik thee wel, maar sinds ik zwanger ben word ik alsmaar misselijk van thee, van koffie heb ik GEEN last van waar normaal de zwangere vrouwen wel last van hebben, maar ik weet dat ik alleen maar 3 koffie drink elke dag en 1 a 2 cafiene vrije koffie of niks en de rest appelsap.
Daarom, tis niet alleen het roken dat schadelijk kan zijn, er zijn tal van dingen die schadelijk kunnen zijn, en van veel dingen hebben (zwangere) vrouwen simpelweg geen weet omdat het vaak een zoals ik al eerder zei ingeburgerd iets is, of waarvan men de eventuele risicos gewoon niet wil erkennen Idd gaat dit topic over roken , maar ik vindt dat het rookgebeuren altijd de nr1 is voor veel vrouwen om daarin hun ongenoegen te uiten terwijl er van diezelfde vrouwen vaak tientallen zijn die zelf dan misschien niet roken, maar wel andere net zulke ongezonde dingen eten drinken etc. maar dat voor het gemak verzwijgen omdat het wel zo lekker makkelijk is om op andere af te geven en jezelf een schouderklopje te geven omdat je toevallig wel gestopt bent met roken begrijp me niet verkeerd hoor, ik bedoel jou er zeer zeker niet mee, maakt mij niet uit dat jij of wie dan ook nog koffie drinkt (veel weinig of helemaal niet meer) maar daar sta ik dus wel eens van te kijken Zie wel eens vrouwen in dit soort topics voorbij komen daar waar ik ze in andere topics zie schrijven over liters koffie die ze nu ineens wegdrinken omdat de hormonen in de war zijn door zwangerschap e.d. (je begrijpt wel wat ik bedoel toch :winkJ Dus tja enige wat ik probeer is dat men eens niet zo moet lopen vitten over de onverantwoordelijkheid van vrouwen die nog wel roken tijdens de zwangerschap, maar zeer zeker ook de vingers naar eigen moeten zetten en kijken welke dingen zij doen die bepaalde risicos met zich mee kunnen brengen . Dat vingertje wijzen is altijd zo makkelijk maar ik heb van huis uit meegekregen wijs 1 vinger naar een ander, en 10 naar uzelf Tis altijd het beste om te stoppen met roken, denk dat er niemand is (van de rokers) die dat ook ontkent en idd niet alleen voor zichzelf maar ook voor de kleine, en zo is dat met alles .ik ken een vrouwtje op school die toen ze zwanger was overal stond te pochen hoe zij wel niet gestopt was met roken, en dat ze zich o zo geweldig vond, en maar niet kon begrijpen dat andere zwangere vrouwen door bleven roken maar als ik dan weer hoorde dat ze niet van de koffie af kon blijven en een oh zo geweldige drank naar caffeïne had nu ze zwanger was, en 9 van de 10 keer s middags bij de snackbar haar mik vol vrat omdat het nu wel mocht (hormoontjes he en o niet vergeten eten voor 2) dan dacht ik mens doe niet zo hypocriet zeg ik ben van de koffie afgebleven, ik heb zo gezond proberen te eten etc. moet ik mezelf dan wat dat betreft op de borst slaan maar mezelf een onverantwoordelijk ding vinden omdat ik de wilskracht niet had om van die nicotinesticken af te blijven? Ik niet, ik had graag helemaal niet willen roken, maar ja ik rook nu eenmaal . Maar voor de dames die wel willen stoppen wat Mil al zei zet em op .
Ben het met je eens, dat het heel naar is als iemand van alles heeft aan te merken op wat je doet. Niemand is perfect, toch? En ik neem toch aan dat iedereen d'r best doet om gezond/verantwoord te leven. Ik ben zelf erg anti-roken, ook omdat ik zelf astma heb en ziek word van andermans rook. Maar ik weet zeker dat ik ook wel een paar minder gezonde gewoontes heb... en vind ook niet dat ik wie dan ook kan veroordelen. Ik kan hooguit vragen of je er bij mij in de buurt géén wilt opsteken! (gelukkig komen de kringels niet door het forum heen he..)
Smoekie het valt me vaker op dat je begint over koffie, ik drink wel koffie, geen liters overigens....maar wel cafeïne vrij. Lijkt mij vrij onschadelijk. Misschien drinken dat al die liters-koffiedrinkende-zwangeren wel aan de cafeïne vrije koffie? Min tip is trouwens sinaasappels....lekker druk met pellen......ff weer wat tijd voorbij, en supergezond. En het boek van Alan Carr natuurlijk.
Ach Smoekie, al die tijd dat je op je vingers zat....je lappen tekst hebben dat weer dubbel en dwars goedgemaakt :-D
ben ik ook helemaal met je eens, en kan het ook heel goed begrijpen en niet alleen omdat je astma hebt, maar ieder mens heeft nou eenmaal zijn eigen "fouten" zo simpel is dat.... tis gewoon altijd zo makkelijk om andere te veroordelen voor hun leefwijze of leefstijl zonder daarbij eerst naar jezelf te kijken he... Klopt Moes, en dan voornamelijk om de reden zoals al eerder gegeven dat men er vaak niet eens bij stilstaat dat het drinken van koffie net zo schadelijk kan zijn als die nicotinesticks . Wbt die caffeïne vrije koffie gaat misschien voor jou op, maar je begrijpt wat ik bedoel, en ik weet dat caffeïne vrije koffie ten eerste niet te zuipen is. En dat er heus wel zwangere zullen zijn, die dat drinken, maar het gros, zal ongetwijfeld (misschien onbewust of niet wetend) gewone koffie drinken Sinaasappels .hm hier gingen er ik weet niet hoeveel netjes doorheen en dan nog niet eens zelf geperst dat liet ik lekker aan Ed over .
ja toch heb overigens nooit op mijn vingers gezeten hoor... enkel de interesse en zin ontbraken me vaak genoeg, maar he dat krijg je he als er weer zo'n humpiedumpie bij is...interesses veranderen dan weer, en bij tijd en wijle verval je dan soms in je "oude gewoontes" zoals nu even... (lekker ontspannend even ) gr.smoekie
@ smoekie: Hahah ja hoor ik snap je helemaal...enneh ik wijs ook zeker naar mezelf...niemand is perfect immers
Zullen we dan alsjeblieft deze zinloze discussie staken? Het is al vaker gezegd: iedereen weet dat het slecht is....maar iedereen heeft zelf de verantwoorden om wel/niet te stoppen. Stivoro is ook heel erg bekend dus men weet de weg wel. Ik word hier echt doodmoe van....