Hahah ja iedereen moet zelf kiezen inderdaad wat ze doen... En ook weten de meesten wel waar ze terecht kunnen voor hulp..en als de wil er is, gaan ze ooke wel denk ik
maar ben wel blij dat Smoekie nog even reageerde.....want wat is een rokersforum zonder Smoekie Geniet lekker van je meis Smoek, ik hoop over een maand over 7 ook weer van een heel klein wurmpje te genieten
Smoeki, je weet t altijd goed te beschrijven, hoe doe je dat toch naja je hebt een punt, ik ben een van de mensen die commentaar heeft op de dames die nog roken tijdens hun zwangerschap terwijl ik zelf wel zo'n 3 koppen koffie op een dag wegslurpt.. En eerlijk gezegd beseftte ik me niet eens dat het zo slecht was en dat vroeggeboortte of ondergewicht een van de risico's was... zeg als jij je in t vervolg nou eens eerder in dit soort discussies mengt
Helaas dwingen dit soort topics de mod's om te blijven lezen. 9 van de 10 keer gaat het uiteindelijk nergens meer over en komt er ruzie. Nu misschien nog niet...maar zo loopt het ALTIJD af
Ik nam aan dat de dames en heren de vele pennenvruchten verdelen, tenzij ze dit fulltime doen en verder geen andere bezigheden hebben.. :-s
Mmm vaag want dat wordt toch regelmatig genoemd in boeken, voorlichtingsfolders, bij de VK en her en der op internet...staat gewoon bij het lijstje waar je om moet denken bij wat wel en wat niet te eten...
Nou ik had wel gelezen dat je matig moet zijn met caffiene, dwz niet meer dan 3 koppen koffie per dag...waar ik me dus ook netjes aan hou Maar had niet gelezen dat het risico van meer koppen vroeggeboortte of ondergewicht veroorzaaktte
Oh haha dacht dat dat er dan wel als reden bij vermeld zou worden... zie ik er meestal wel bij staan...waarom maar 3 etc... Najaa...never mind....hihi
Ik kan het niet laten...ik zit me nu het volgende af te vragen: 1) waarom gaat het nu over koffie? Krijgen we nu de "Ja, maar JIJ..."-dscussie" En moet je dus je mond maar houden wanneer je ergens iets van vindt? 2) En als we op die manier inderdaad het vingertje ergens anders naar gaan wijzen....hoe groot zijn die kansberekeningen dan? Is de kans op vroeggeboorte en ondergewicht bij de geboorte net zo groot/ klein als we inderdaad (in dit geval) koffie met roken gaan vergelijken? Is het een net zo slecht als het andere? Of is het een juist vele malen schadelijker dan het andere? Ik denk het laatste. En daardoor vervalt in mijn ogen ook de vergelijking.
Gezondheids dossier v. gezondheidspagina.be dossier (overzichtslijst) Risicos voor foetus en kind Gedwongen meeroken begint vaak al in de moederschoot. Als een moeder tijdens de zwangerschap rookt of vaak in een rokerige omgeving verblijft, rookt de foetus sowieso mee. Met alle gevolgen van dien. De kankerverwekkende stoffen van de omgevingsrook kunnen via de placenta kankerverwekkend zijn voor de foetus. Door het roken krijgt de foetus meer koolstofmonoxide binnen en minder zuurstof. Dit remt de groei van de vrucht, waardoor babys van rokende en meerokende moeders gemiddeld 200 gram minder wegen bij de geboorte. Bij rokende moeders worden meer babys geboren met een gewicht van minder dan 2.500 gram. (dysmaturiteit) De kans op zgn. perinatale sterfte dit is het overlijden van de foetus of de baby tussen de 28ste week van de zwangerschap en de eerste week na de geboorte is bij deze babys groter dan bij babys met een normaal geboortegewicht. Het risico op wiegendood is 5,97 keer groter bij babys als de moeder rookt tijdens de zwangerschap en 5 keer groter als de moeder rookt na de geboorte. Het meeroken van de moeder tijdens de zwangerschap verhoogt het risico eveneens (risico x 2,3). Uit onderzoek blijkt dat in 48% van de gevallen van wiegendood er een verband is met roken. zie ook artikel : Wiegendood zie ook artikel : Passief roken: gevaarlijk Bij kinderen van rokende moeders is het risico ook groter op problemen bij de ontwikkeling van de hersenen , wat later tot hyperactiviteit en leerproblemen kan leiden. Hoe lager het geboortegewicht hoe meer kans op leerachterstand. zie ook artikel : ADHD - Aandachtsstoornis met hyperactiviteit Babys van rokende en meerokende moeders lopen meer risico te vroeg geboren te worden. zie ook artikel : Vroeggeboorte of prematuriteit Bij rokende en meerokende moeders is het risico op een late miskraam groter. Ze hebben vaker last van bloedingen, het loskomen van de placenta en het vroegtijdig breken van de vliezen. zie ook artikel : Een miskraam of bloedverlies in de eerste maanden zie ook artikel : Bloedverlies in het 2e en 3e deel van de zwangerschap Ook voor babys en jonge kinderen vormt de omgevingsrook van rokende ouders een groot gevaar. Babys van rokende moeders zijn rustelozer en zuigen minder sterk. Kinderen van rokende ouders hebben twee tot drie keer zoveel kans om verkoudheden, bronchitis, longontstekingen en astma-aanvallen te krijgen. Ze krijgen ook vaker te kampen met steeds terugkerende middenoorontstekingen. Bovendien hebben kinderen van rokende ouders meer kans op hart- en vaatziekten en kanker, waaronder leukemie en hersentumoren PFFFFF...ik schrok hier wel van hoor. Dacht alleen dat het groei achterstand zou zijn....Maar roken en koffie vind ik alle twee vies
Cijfers zeggen nog lang niet alles. Een 5 x zo grote kans op wiegendood lijkt heel erg veel, maar als je kans van 0.02% naar 0,1% gaat, vind ik dat nog steeds een kleine kans. En dat 48% van alle wiegendood-gevallen in verband wordt gebracht met roken: 52% van de gevallen kan dus blijkbaar niet in verband worden gebracht met roken. Begrijp me niet verkeerd: ik ben en blijf anti-roken, maar laat je niet bang maken met selectieve cijfers. Even terug naar de oorspronkelijke vraag: tips om te stoppen.... Nu weet ik niets van stoppen met roken, maar het gaat volgens mij om het doorbreken van een mentaal patroon. De eerste dagen dat je stopt kun je het er fysiek moeilijk mee hebben (ontwenning), daarna ga je het roken om heel andere redenen missen. De meeste rokers koppelen roken aan begrippen als gezelligheid, ontspanning e.d. Misschien kun je jezelf zeggen: ik mag roken zoveel als ik wil, maar NIET in gezelschap van anderen en NIET zittend. Dan kun je misschien die koppeling gaan doorbreken en is de volgende stap (niet meer roken) iets makkelijker te zetten. Dit zal vast niet in een paar weken te doen zijn, je hebt er mogelijk jaren en jaren over gedaan om dat mentale patroon 'in te programmeren', maar misschien helpt het. Hoe dan ook wil ik iedereen die wil stoppen met roken heel veel succes en sterkte wensen! Ik weet zeker dat je het kunt!
Felicia, Lukt het je een beetje? De 23e was je laatste bericht. Je schreef dat je nog maar 1 sigaret had gerookt en niet van plan was een nieuw pakje te halen...is dat gelukt? Elmo