Zwanger en roken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Felicia1986, 22 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Ja tuurlijk, bedoel het ook zeker niet lullig ;)

2. GhitaThakoerdin

GhitaThakoerdin Niet meer actief

haha.. en de hormonen vliegen door t rond...

3. Niet meer actief

Ja dat ook nog eens, dus kan altijd verkeerd vallen bij iemand...

4. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Tsja dat kan, maar ja er zijn ook mensen die bewust kiezen om niet te gaan roken... hoe groot de verleiding ook.

Dus waarom zou ik dan niet mogen zeggen dat ik het slecht vind dat mensen roken? Alleen omdat ik niet weet hoe is om te roken, nou nee geen behoefte aan aan dat rot spul!

Ik bedoel iedereen moet het zelf weten ik snap het alleen niet dat je bewust voor een sigaret kiest terwijl je weet dat het erg slecht is voor je gezondheid. Laat staan dat je doorrookt en excuses gaat verzinnen om het voor jezelf "goed te parten" tijdens een zwangerschap.

Maar goed vingertje wijzen, nee dat niet, een mening geven ja dat zeker ;)

5. Juff

Juff Actief lid

14 okt 2006
    203
    0
    0
    Juffrouw
    Toen ik wist dat ik zwanger was moest ik natuurlijk ook stoppen met roken, dat wist ik donders goed! Toch lukte mij dit niet in 1 keer, langzaam aan werd het steeds minder totdat ik er geen behoefte meer aan had. Nu rook ik heel af en toe nog een peukje, zo eens in de twee weken en geniet enorm van dat peukje. Ik vind dit oke en ben van mening dat het niet schadelijk ik voor mijn baby. Een ding weet ik wel echt zeker, na de geboorte begin ik weer met roken, ik vind het veel te lekker en weet dat ik daardoor al mijn stoppen met roken kilo's weer zal kwijtraken, dat weet ik uit een eerdere stoppoging, helaas!

6. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Tsja nou ja dat bedoel ik, het is ieder zn eigen keuze..dus als jij er geen last van hebt en geen schuldgevoel over hebt zou ik zeggen rook vooral door.

Maar mbt dat het niet schadelijk is....dat is jezelf voor de gek houden in mijn ogen.

7. Nikita23

Nikita23 VIP lid

31 jul 2006
    5.198
    0
    0
    Ik ga eigenlijk nog een stapje verder: Waarom niet stoppen op het moment dat je zwanger wil worden? En daar vanalles voor doen? Desnoods met behulp van de huisarts, homeopaat of wat dan ook?

Ik ben ongelooflijk snoepverslaafd, maar weet dat die grote hoeveelheden suiker erg slecht zijn voor mijn kleintje. Ik ben daar dus ook mee gestopt.

Iedereen moet zelf weten wat hij met zijn eigen lichaam doet, maar in mijn ogen mag je dit soort beslissingen niet voor een ander nemen, dus ook niet voor je kleintje. Hoewel je het zelf op de wereld zet: Het is geen eigendom! De kleine kan niet kiezen, mama wel.

8. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ja das nog beter..maar ja misschien nog iets te moeilijk?
    In ieder geval is niet roken of je nu zwanger bent of niet sowieso beter ;)
    Maar ja dat weet iedereen wel...zwanger worden/zwanger zijn lijkt me toch wel een hele goede en sterke motiverende factor. :D

9. verooq

verooq Lid

1 jan 2008
    27
    0
    0
    over dit onderwerp kan je inderdaad flink discuseren een feit staat boven water gezond voor het kindje is het niet.

toch ben ik een zwangere roker en ga er niet over liegen. ik ben wel veel minder gaa roken dan voorheen en probeer elke dag minder te roken.
    ik heb een zoontje van bijna 7 en heb toen de hele zwangerschap doorgerookt (had veel stress werd plotseling alleenstaande moeder vriend ging vreemd ook een ander zwanger enz enz)
    mischien ben ik dus heel naief omdat mijn zoontje kerngezond was en een flinke knul kwa lengte en gewicht

dit zou geen smoes moeten zijn tuurlijk zou stoppen beter zijn en roken buitenshuis doe ik niet bij mijn zoontje zat ik gewoon overal te roken en vind dat achteraf een schande :oops: :rolleyes: maar ja was net 20 en stond er nietbij stil.

ik ga hier dus ook geen valse beloftes aan mezelf doen van ik stop nu enz enz nee wil proberen steeds minder te roken en uiteindelijk te stoppn

wens alle andere stoppers succes en de meiden die gestopt zijn petje af want enkelt tussen de oren zit het niet

10. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Ik kan er nog niet over meespreken omdat ik nog niet zwanger ben, maar ik heb wel volgende voorbeelden:

- mijn moeder: zware roker. Is altijd blijven roken tijdens haar zwangerschappen. Toen ze zwanger was van mijn broer, vertelde de gyn haar: "nicotinebaby's zijn vaak prematuur en met ondergewicht". Mijn broer is mooi op tijd geboren, was 54 cm groot en woog 4,9 kg! :). Ik woog 4,2 kg bij de geboorte.
    - de moeder van een goede vriendin: probeerde te stoppen met roken tijdens haar zwangerschap, maar ging daar zo van stressen dat het negatieve gevolgen had voor de baby. Gyn heeft toen gezegd: "zolang je het miniem houdt, begin je beter terug te roken, want dit heeft geen zin en je kindje groeit niet genoeg door de stress."

Natuurlijk is het niet gezond. Niet voor jou en niet voor de baby. Ik ga in ieder geval mijn uiterste best doen om te stoppen met roken als ik die positieve test eindelijk ga zien. Ik was al eens gestopt toen ik net gestopt was met de pil, maar door de ontgoochelingen spijtig genoeg terug herbegonnen. Maar ik weet dus van mezelf dat ik het kan en daar ben ik best blij om.

11. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Ja en vroeger aten ze ook gewoon rauw vlees en werd gezegd dat roken goed was voor je gezondheid :(

Tuurlijk zijn er ook kinderen van wie de moeder rookt die niet prematuur zullen zijn, die juiste lengte en gewicht hebben en het verder oke doen. Maar feit blijft dat het vaker niet het geval is dan wel.

Er zijn mensen die roken die geen kanker krijgen, maar genoeg die het dus wel van het roken krijgen.
    T is een lekker veilig idee om je vast te houden aan al die gevallen waarbij het wel goed gaat...maar ja dat is en blijft in mijn ogen struisvogelpolitiek :D

12. wuppie 01

wuppie 01 Fanatiek lid

1 jun 2007
    1.817
    10
    38
    Ik had eens gelezen dat als je voor de vierde maand stopte je kindje er geen last van zou hebben. dat bleef al in mijn hoofd zitten.

Dit heb ik een beetje verkeerd neergezet ik heb gelezen dat als je voor de vierde maand stopt je het niet aan de placenta kan zien. ik weet heus wel dat het slecht is.

en bla bla ik lieg echt niet tegen mezelf ik geef het als vb dat als iedereen een sigaret ging roken ik het daar moeilijker mee had toen ik nog niet helemaal gestopt was nu kan ik er bij staan en heb nergens last van (oja buiten).

13. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Ik doe toch niet aan struisvogelpolitiek? :D . Ik zeg alleen maar wat er in mijn naaste omgeving qua roken en zwangerschap gebeurd is. Mijn moeder wist donders goed wat de gevolgen waren voor haar baby en ging er toch mee door. Da's geen struisvogelpolitiek, da's een keuze maken. Of die keuze nu goed of fout was, daar zijn we het beiden over eens denk ik.
    Voor alle duidelijkheid: ik ben absoluut van plan om te stoppen. Ik weet dat ik het kan en ik ga het dus ook doen, maar eerst die positieve test. ;)

14. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik ben bij daan zoals nu direct gestopt met roken maar heb er nu de 2e keer veel meer moeite mee dan de 1e keer.
    Hopelijk ben ik nu niet zo lomp om weer te beginnen als ik bevallen ben

15. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Nee bedoel ook niet jij persoonlijk :) :) Geloof ook wel dat je wel kunt als je wilt...en duim voor een snelle posi test voor je hoor!

Maar wat je vaak hoort van rokers als urgument is dan:

"Nou ik rook gewoon hoor want ehm mn moeder heeft ook aaaaltijd gerookt en die heeft 3 gezonde kinderen op de wereld gezet dus kan het geen kwaad".

En dat vind ik wel struisvogelpolitiek van de mensen die zo denken want dan beweren ze dus eigenlijk dat ze het beter weten dan alle onderzoeken die er naar de invloed van roken tijdens een zwangerschap zijn gedaan :) en gooien ze de resultaten voor hun gemak ff overboord, en voor hun eigen gemoedsrust halen ze dan dus een totaal niets zeggen en irrelevant voorbeeld naar voren als argument :)

Maar hey ieder voor zich nogmaals, haha ik doe het zelf alleen niet omdat ik denk dat de schadelijkheid van roken wel bewezen is. Daar komt bij dat ik een keuze moet maken omdat mn kindje niet kan kiezen wat ie wel en niet binnen wil krijgen qua rook etc ;)

16. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Daar geef ik je 100% gelijk in. Met alle verhalen die er in de media verschijnen over de gevolgen van roken (niet alleen bij zwangerschap), zou ik nooit zeggen dat ik het niet wist.
    Ergens voel ik me nu al een beetje schuldig omdat de kans bestaat dat ik al zwanger ben en ik toch nog rook, maar langs de andere kant heb ik de voorbije zeven maanden de twee laatste weken van mijn cyclus als een pater geleefd voor niets en heb ik deze maand besloten: "zolang ik geen positieve test heb, ga ik nog wat genieten". Daarna is het negen maanden het slot erop (en wat roken betreft hopelijk de rest van mijn leven). Gelukkig lust ik geen alcohol, dus dat moet ik niet missen, maar bereide américain bijvoorbeeld eet ik dolgraag, maar ik ben niet immuun tegen toxoplasmose. Eens ik zwanger ben, moet ik dus heel goed oppassen. Bereide américain en roken zijn dus mijn zonden :D .

17. Moesje78

Moesje78 Fanatiek lid

26 apr 2006
    2.177
    1
    0
    Pfffff....het gaat weer lekker hier.....

Ik heb het hier al eerder gehoord hoor, maar waarom niet stoppen VOORDAT je besluit zwanger te worden?

Dan gaan alle "excuses" van stress etc in de zwangerschap in ieder geval niet op. Want ik vind dat veel meiden het roken in de zwangerschap voor zichzelf goedpraten.
    Roken in de zwangerschap, prima is jouw keuze, jouw verantwoordelijkheid, maar doe niet net alsof het goed is in de zwangerschap! Het is gewoon slecht, klaar, punt!

18. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Ik geef je wel gelijk, maar even ter nuance: niet iedereen besluit zwanger te worden. Die moeder van een vriendin van mij raakte ongewild zwanger. Ze kon dus niet op voorhand stoppen en toen ze wist dat ze zwanger was en wilde stoppen, ging ze te hard stressen en werd haar aangeraden om terug te beginnen (wel maar heel weinig) zodat de baby terug beter ging groeien.

Maar inderdaad, in mijn geval bijvoorbeeld was het veel beter geweest als ik nooit hervallen was. Of gewoonweg nooit begonnen was :D . Ik was het gewoonweg zo zat om altijd alles te laten vallen met in ruil elke maand een negatieve test en in een zwak moment steek je weer eentje aan en ben je weer vertrokken.

Ik wil dan ook zeker niet hypocriet overkomen omdat ik nog niet zwanger ben en dus makkelijk praten heb: "jaja, ik stop zeker als ik zwanger ben". Laat het me eerst maar bewijzen... :)

19. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Waar een wil is, is een weg.

Nee niet uit persoonlijke ervaring, maar van mensen uit mn omgeving. Die erg lang hebben gerookt en allebei gestopt zijn na heel veel jaartjes paffen!

Dusssss zet hem op, probeer nu goed te minderen en dan uiteindelijk te stoppen! :thumup:

20. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Ik heb ook gerookt tijdens al mijn zwangerschappen.
    Wel drastisch minder en filtersigaretten (ben n shagroker).
    Ik weet dondersgoed, zoals iedereen, dat t niet goed is maar t lukte mij niet om volledig te stoppen.
    Er wordt nu ook niet meer in huis gerookt sinds ons meisje er is.
    Ook niet als t 20 graden vriest en dat geldt ook voor bezoek en ook als we n feestje hebben.

Het is zo dat er aan de placente gezien kan worden of je gerookt hebt (witte spikkeltjes erin) dit was alle zwangerschappen niet t geval bij mij en alle keren kreeg ik erg lange kinderen die ook meer wogen dan gebruikelijk is.
    En nee, dit is geen smoes om t voor mezelf goed te praten.

Is het misschien een idee om zo'n electrische sigaret te kopen?
    Niet dat dat supergezond is, maar wel beter dan n echte sigaret.
    Onderstaande tekst heb ik van internet geplukt:

zijn gezonder. Bevatten geen teer, koolmonoxide en andere kankerverwekkende stoffen. Ook is het nicotinegehalte af te bouwen. Zo hoeft u op termijn helemaal geen sigaret meer aan te raken.

Deel Deze Pagina