Zwanger en roken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Felicia1986, 22 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
    @ jessy: Het lijkt me dat een discussieforum hèt middel is om je mening te mogen geven, speciaal ook nog eens op dit topic waar het juist onderwerp van discussie is!

Bij mij gaat de gezondheid van mijn kindje voor ALLES, en de zwangeren die blijven roken stellen hun eigen genot voorop.
    Dat begrijp ik niet, en in mijn ogen ben je dan egoïstisch bezig en kan ik je geen fantastisch goede moeder noemen.

En als je goed leest, heb ik het woord slechte moeder niet genoemd, dat is een heel andere discussie.

2. ToetieL8

ToetieL8 Niet meer actief

Toen ik wist dat ik zwanger was ben ik gelijk gestopt met roken.
    Wat was dat moeilijk ik trok bijna m'n haren uit m'n kop voor een sigaret.
    Ik ben toen op internet gaan zoeken wat er met je kindje gebeurt. Nou dat is niet niks.
    Hier ben ik zo van geschrokken, ik wil echt nooit meer roken!

Iedreen succes met stoppen!

3. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    @croky, je mening geven en iemand persoonlijk afzeiken zijn nog altijd twee verschillende dingen.

En daar ging volgens mij deze topic niet over. De vraag van de ts was nl of iemand net zo veel moeite heeft met stoppen?

Niemand vraagt ook van je om het te begrijpen, dat hoeft ook helemaal niet. Je mag het zelfs egoistisch vinden.
    Maar "geen fantastische moeder" of "geen goede moeder" klinkt net zo aanvallend als "slechte" moeder vind ik. Dan denk ik bij mn eigen..wie ben jij om te bepalen of iemand wel of geen fantastische moeder is. Want dat kan dan wel je mening wezen maar dat wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk zo is.

4. verooq

verooq Lid

1 jan 2008
    27
    0
    0
    ik kan wel begrijpen dat mensen die mening wat hard vinden zelf heb ik bij me 1e zwangerschap doorgerookt en geloof het of niet ik kreeg het advies niet te stoppen aangezien de stress die ik had had dan nog hoger op zou lopen heb al eerder uitgelegd in wat voor situatie ik zat.

en inderdaad zou het een kwestie moeten zijn van willen maar toch gaat dat niet altijd op ik heb me hele zwangerschap gerookt heb een zware bevalling gehad wat eindigde in een spoedkeizersneel en toen ben ik dus wel anderhalf jaar gestopt :S de nicotine was nu eenmaal uit me lichaam toen ik het ziekenhuis verliet.

ik ben super trots op de meiden die het wel kunnen me petje af voor jullie maar mij lukt het simpelweg niet ben al heeeeeel stuk minder gaan roken en elke avond neem ik me voor om de volgende ochtend niet te roken en toch gaat het elke keer weer mis heb me zelfs aangemeld bij stivoro maar me hoofd wilt nog niet om heb de hoop nog niet opgegeven ga elke dag de strijd aan

maar een goeie moeder of slechte moeder vind niet dat je daarover mag oordelen ook jij zal je minpunten hebben zoals iedereen maar ga je niet beoordelen op je acties.

sluit me deze ook af voor deze eindeloze discussie ;) hier kunnen we nog eeuwen over doorgaan

5. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Ik moet toegeven dat ik me ook aangesproken voelde door die "minder goede" moeders omdat mijn moeder, ook al is ze altijd blijven roken tijdens haar zwangerschappen, eentje uit de duizend is.

Ook al kijk ik ook vreemd als ik een zwangere vrouw zie roken, net als bij iemand met een bontjas aan of iemand die ladderzat achter het stuur kruipt,...ik ben van het principe: live and let live. Om die persoon dan onmiddellijk als "minder goed" te catalogeren, gaat voor mij een brug te ver. Ik heb in ieder geval niet de juiste studies gedaan om iemand te veroordelen.

6. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ok ik lees al een tijd mee en wil toch even reageren. Ik ben zelf gestopt met roken toen ik zwanger wilde worden, en raad iedereen ook aan hetzelfde te doen. Maar goed: jezelf voorhouden dat het teveel stress oplevert als je stopt tijdens de zwangerschap is heel dom om te denken! Neem eens de moeite om het onderwerp wat nader te onderzoeken, lees op het internet enz. Weet dat je kindje het hartstikke benauwd hebt als jij een peuk rookt, je vergiftigd je eigen kind nota bene! (en dat is geen overdrijving!) En natuurlijk veroorzaakt stoppen met roken stress, maar hoe werkt het bij een verslaving: iedere keer als jij een peuk moet gaan roken van je lijf veroorzaakt dat stress en worden er stresshormomen aangemaakt, jouw lichaam heeft dan stress omdat het die nicotine moet hebben. Daarom geeft stoppen met roken vele malen minder stress als gedurende de hele zwangerschap roken. Telkens als jouw lichaam stress heeft omdat het nicotine moet hebben gaat je bloeddruk en hartslag omhoog en dat is hetgeen wat schadelijk is voor je ongeboren kind. En sorry dat ik het zeg, maar artsen die zeggen dat het stoppen te veel stress oplevert en dat dit schadelijker is als blijven roken, zijn niet goed wijs want dit is niet waar! Kom op zeg iedereen met een beetje gezond verstand begrijpt toch dat dit niet waar kàn zijn? Waarom wel blijven roken maar stoppen met alcohol drinken, daarvan weet toch ook iedereen dat het schadelijk is maar daar wordt dan weer wel rekening mee gehouden. Ik hoop dat jullie je niet aangevallen voelen en hier serieus over nadenken, want ik vind het heel erg wat jullie je kindje aandoen. En je doet je kindje heel wat aan, dat is een feit. Ik vind het heel knap als je al geminderd bent, maar als je al zo ver gekomen bent, stop dan helemaal alsjeblieft. Je kindje verdient dat toch?

7. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
  8. kibi

kibi Actief lid

29 dec 2007
    470
    0
    0
    België
    Eum, net als ik niet de juiste studies gedaan heb om iemand te veroordelen, heb ik ook zeker niet de juiste studies gevolgd om wat een arts zegt als leugen te beschrijven :) . Nou, ik begrijp wel wat je wil zeggen en uit eigen ervaring kan ik niet spreken, maar uit mijn naaste omgeving was het wel duidelijk zo dat de foetus echt snel achteruit ging door de stress van het stoppen. Toen is van de gyn uit geopperd om opnieuw lichtjes te beginnen. Eens dat gebeurd was, ging de foetus wel terug groeien. Dus soms is het wél waar. Wil dat zeggen: rook maar op tijdens je zwangerschap? Absoluut niet. Maar in sommige (en zeer uitzonderlijke) gevallen, loopt het stoppen verkeerd. Maar had die vrouw nooit gerookt, was er natuurlijk van stress om het stoppen, nooit sprake geweest ;) .

9. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    En volgens mij heeft nog geen enkele roker geroepen dat het NIET schadelijk zou zijn maar zijn ze zich daar juist heel erg bewust van.

Maar goed, dit was mijn laatste opmerking. Fftjes op zoek naar een leuke topic want raak altijd gestressed van dit soort discussies :p

Aan de meiden die willen stoppen met roken..heeel veel succes! :D

10. susan28

susan28 Bekend lid

17 jan 2008
    933
    0
    0
    ziekenverzorgende
    ik heb gewoon doorgerookt tijdens mijn wangerschap, ik ben wel geminderd moet ik zeggen. ik kon niet stoppen. mijn verloskundige zei dat ik ong 5 op een dag mocht roken. de stress die het stoppen veroorzaakt is bijna even slecht als het roken zelf. tuurlijk is het slecht maar ik ga niet 9 maanden lopen stressen. ik heb een gezonde dochter gekregen. ik geef toe wel heel klein ( waar ik me ook lang schuldig over heb gevoel) maar de moederkoek zag er heel goed uit. succes met het stoppen, het lukt alleen als je er honderd procent achter staat

11. nance158

nance158 Actief lid

15 nov 2007
    442
    0
    0
    Intercedente
    Voorschoten
    Tja ik heb vanmorgen 1 keer een reactie gegeven en ik lees al de hele ochtend mee. Ik vindt niet dat je iemand een slechte moeder mag en kunt noemen als je doorrookt. En ik denk dat iedereen wel voor zichzelf kan bepalen of ze wil en vooral kan stoppen met roken.

Iedereen weet dat roken slecht is of je nu zwanger bent man of vrouw daar zit echt geen verschil in. Er is er nog nooit eentje geweest die zegt dat roken gezond is.

Ik denk dat iedereen dit gewoon voor zichzelf moet bepalen en dat andere er wel een mening over mogen geven tot op bepaalde hoogte,maar beslissen doe je toch zelf.

Ik ben zoals ik in mijn eerder berichtje vertelde metteen gestopt toen ik hoorde dat ik zwanger was. Ik heb dus nog 6 weken gerookt. Maar dat was mijn beslissing en wat ieder ander doet moet ze zelf beslissen.

12. verooq

verooq Lid

1 jan 2008
    27
    0
    0
    meid ik snap dat je genoeg artikelen kan vinden die zeggen dat de stress van eht stoppen minder erg is maar ik spreek uit eigen ervaring.

ik was in de steek gelaten me huis uitgezet ongepland zwanger en ook nog eens bleek een vriedin ook zwanger te zijn van mijn partner allemaal redenen van stress en daar ook nog eens de stress bij van het stopen met roken zou erger zijn dan minimaal doorroken

dit is dus GEEN EXCUUS van mij maar mij verteld door mijn verloskundige als je wilt mag je van mij het nummer hebben want nogmaals dit is niet mijn smoes

kap ermee inderdaad van dit topic ga je pas stressen :p :p :p

13. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
    HAHAA! Hééérlijk die reacties!

De vk zei tegen mijn vriendin, die eerst ook niet kon stoppen: "Het is niet goed dat je stress krijgt van het stoppen met roken, maar ik zeg niet dat je daarom maar weer een sigaret moet opsteken!"
    Er zijn andere manieren namelijk om met stress om te gaan, (weer gaan) roken is niet de oplossing. En daar zijn veel rokers zich niet van bewust.

14. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Nou das toch al heel goed, dat je de strijd aan gaat?!
    Gewoon blijven proberen, elke keer iets minderen enneh volhouden. Het gaat je vast wel lukken! Zet hem op! :D

15. crisje

crisje Fanatiek lid

5 aug 2006
    2.974
    1
    0
    brabant
    Hier wil ik wel even n opmerking over maken.
    Ik zie mensen zo vreemd/walgelijk...vul zelf maar iets in...naar mij kijken als ik rook. Je ziet ze denken..tsss, zwanger en dan roken.

Maar ik ben helemaal niet zwanger, alleen ziet mijn buik er nog erg zwanger uit. Het zou fijn zijn als mensen niet zo sel zijn met hun oordeel.

16. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoe kan het dan dat er toch GYN zijn die gaan voor minderen in plaats van stoppen?
    Is dat dan om de rokende moeder een beetje valse geruststelling te geven omtrent die paar peuken die ze dan nog roken?
    Ben het helemaal met je eens hoor verder dat stoppen beter is voor je kindje dat het slecht is etc...maar vind het dan toch vreemd dat die adviezen wel gegeven worden :rolleyes:

17. Aldonza

Aldonza Fanatiek lid

16 aug 2006
    2.330
    0
    0
    Noord-Brabant
    Dat is ook l*llig Crisje....!
    Ik ga me verder niet in de discussie mengen...is altijd oeverloos bezig zijn. Net zoals Elmo al zei...gaan we weer.....!!
    Vraag me af hoe lang dit topic het vol houdt..haha.

18. SymphonyX

SymphonyX Lid

30 sep 2007
    29
    0
    0
    Het maffe is dat rokers zich altijd in alle bochten wringen om naar een excuus te zoeken om maar niet te hoeven stoppen met roken maar dan wel piepen als ze een paracetamol krijgen voorgeschreven en er zelfs hele topics voor openen op deze site: "is dit niet schadelijk voor mijn kindje?" :(

19. jessy77

jessy77 VIP lid

9 aug 2007
    8.640
    5.947
    113
    Man, wat is dit nou voor een opmerking dan? Dit is typisch een geval van iedereen over één kam scheren! Niet alle rokers zoeken altijd naar smoesjes, er zijn nog zat rokers die gewoon toegeven dat ze gewoonweg niet kunnen stoppen en het dus ook niet doen! Juist door zulke felle maar vooral neerbuigende opmerkingen krijg je van die walgelijke discussies! Dit is geen kwestie van eigen mening geven meer maar gewoon mensen dingen verwijten en beledigen! Waarom kijkt iedereen niet eerst naar hun eigen zwakheden (want kan me niet voorstellen dat iemand echt zo perfect is) voordat ze besluiten om zoals bijvoorbeeld in dit geval rokers als stelletje pieperds te omschrijven.

Wat mij betreft mag er eindelijk weer eens een slotje op want dit loopt echt uit de hand, gaat helemaal nergens over ! Wat walgelijk!

20. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    @ jessy77:

Hihi je zou niet meer hier kijken toch? Gewoon niet meer kijken dan heb je er ook geen last meer van ;) :)

K zou t alleen wel jammer vinden als ook hier weer een slotje op kwam... :(

Deel Deze Pagina