Partner die rookt

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 23mama, 25 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 23mama

23mama Lid

23 jun 2012
    48
    0
    0
    Noord holland
    Ik ben vorige week bevallen met keizersnede, best een pittige bevalling geweest.
    Er komt nu vrij veel op mijn partner zijn schouders terecht met huishoudelijke klusjes en met de kleine.
    Wij zijn gestopt toen we wisten dat ik zwanger was met roken, maar waren toch weer te zwak om zelfs voor dat 100% te stoppen, ik rookte toch iets van 2 sigretjes in de week ongeveer als ik hele erge trek had en mijn vriend ook. Maar wel afgesproken dn beloofd dat als de kleine er is echt te gasn stoppen want er is niks viezer dan met je vieze rokershanden en adem aan je kindje zitten..
    Nou omdat me vriend zoveel moet doen krijgt ie het ook moeilijk met zijn belofte.. En stapt net in de auto voor sigretten te halen.
    Hij is zooo chagerijnig en ik ben nog bommetje vol met hormonen en heb dus gezegt dat als hij zi blijft chagerijnen ik het niet even trek dus maar ze belofte moest breken maar aan de andere kant doet het me heel verl verdriet dat ie ze belofte niet nakomt.
    Voelt ook erg overdreven om hiervan zo een drama te maken maar vind het echt helemaal niet leuk.. Ik heb al rustig uitgelegt dat het me verdriet doet en dan blijft hij wel zitten maar met een chagerijnige bakkes.
    Heeft misschien iemand dit ook gehad?? Zal ik het maar zo laten en voor lief nemen of toch erop aandringen dat ie moet stoppen??
    Waar een wil is is een weg zeg ik altijd... Maar ben bang dat hij niet genoeg wil heeft...

2. Bonkie

Bonkie Fanatiek lid

30 nov 2009
    2.518
    1
    0
    Make-up & Hair Artist
    Amstelveen
    Als hij gewoon buiten rookt en daarna goed zijn handen wast, zou ik het lekker zo laten. Je had beter in je zwangerschap samen kunnen stoppen. Nu komt er zoveel op je af, zoveel stress en prikkels dat het beter voor hem en voor jezelf is, als hij met een sigaret kan kalmeren en ontspannen. Laat het hem gewoon wel beperken tot max 2 per dag ofzo. Als jij je beter voelt en jullie meer ritme hebben, dan lekker stoppen.

3. Madelyn

Madelyn Actief lid

1 dec 2011
    159
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan me voorstellen dat hij er niet af kan blijven op het moment i.v.m. alle stress enzo.
    Iemand kan ook pas stoppen als diegene er zelf voor 100% achter staat. Dus als hij af en toe even een sigaretje wil gaan roken zou ik hem gewoon zijn gang laten gaan.
    Je kan in ieder geval vragen of hij niet in de buurt van de kleine rookt en zijn handen wast voor hij de baby aanraakt.

4. muppet83

muppet83 Bekend lid

2 nov 2011
    678
    0
    0
    ik zou al blij zijn als mijn vriend straks buiten ging roken, laat staan stoppen. ik zie het echter beiden niet gebeuren. Daar baal ik van.
    Idd, het is een vieze gewoonte en je wilt geen stinkbaby

5. mamsie1989

mamsie1989 Actief lid

17 mrt 2012
    130
    0
    0
    Visagiste
    Wageningen
    Zonde.. Waren jullie bijna helemaal gestopt en dan gaat ie nu een nieuw pakje halen.. Ik vind het maar een vieze gewoonte en een slecht voorbeeld voor je kind. Laat hem maar lekker chagrijnig zijn en even stressen, dat duurt ook maar even hoor. Ken genoeg mensen die het ook even moeilijk hebben gehad en flinke stress hadden door het stoppen en daarnaast erge persoonlijke omstandigheden hadden, maar die hebben het ook volgehouden en voelen zich nu beter dan ooit nu dat ze gestopt zijn.

6. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Eigenlijk zonde maar jullie kunnen het stoppen nu niet aan. Rook in elk geval altijd buiten. Eventueel kun je overwegen om iets van nicotinepleisters te kopen, wellicht verlicht dat? In elk geval komt er dan geen rook aan de kleine.
    Aan sjacherijnige ouders heeft de kleine ook niets, dat voelen ze ook.

Ik heb wat info, was laatst op tv:
    In Amerika maken ze verschil in 1e graads roken (forst hand snoking), 2e graads roken en 3e graads roken.
    1e graads is als je zelf rookt en 2e graads is het meeroken. Maar het 3e graads roken blijkt net zo slecht te zijn en dan met name voor kinderen. Het zijn de kankerverwekkende stofdeeltjes in de rook die neerdalen in je haar, op je kleding en op je huid. Die komen weer op je kind bij het aanraken en knuffelen. De stoffen zijn zeer kankerverwekkend. Het blijkt ook zo te zijn dat deze stoffen niet zo maar van je af te wassen zijn, zelfs het scrubben van je huid heeft geen optimaal effect en het in de wasmachine gooien van je kleding ook niet. Er blijft altijd genoeg achter.

Noem het overdreven, maar hier is wetenschappelijk bewijs geleverd voor in Amerika. En als je nadenkt helemaal niet ver gezocht.

7. 23mama

23mama Lid

23 jun 2012
    48
    0
    0
    Noord holland
    Kan het inderdaad beperken tot 2 ofzo op een dag , mag ie alleen een schuurspons over ze mond halen haha. Bedankt voor jullie helpende reacties! Hij wou net uit zichzelf dokter bellen.. Is die tot 13 aug op vakantie :( mja tot die tijd even zo dan

8. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    tja, ik denk dat als je echt wilt stoppen, dat je het samen moet doen, en dat je een beetje streng voor jezelf moet zijn. Het klinkt een beetje halfslachtig: we zijn bijna gestopt, maar toch niet helemaal. Als het te zwaar wordt, mag je wel wat roken. Het is de stress, maar dat wordt wel beter. De huisarts is er niet, dus dan maar later..

Dat is het allemaal niet hoor: je bent gewoon verslaafd en bagatelliseert het en zoekt redenen om door te gaan met wat je lekker vindt. Als je vriend straks rookt is er een dikke kans dat jij het ook blijft doen. Wil je stoppen, dan moet je dat niet morgen doen, maar vandaag, en niet een beetje maar helemaal.

9. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Wil me nergens mee bemoeien, maar zou toch zeker gaan dwingen dat hij buiten gaat roken. En nee ook niet ergens anders in huis waar de baby niet is, want dat is net zo slecht. Hij moet maar begrijpen dat die stoffen niet goed zijn voor de baby en t blijft hangen in de muren en plafond. Dat je t accepteerd zeg.

10. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    @ muppet hier ben ik t helemaal mee eens...
    Sorry hoor maar is je vriend gwk geworden?!

Ik rook zelf ook maar absoluuuuut niet binnen en vriend ook niet!
    Zou hem toch echt naar buiten knikkeren hoor!

11. bagheera

bagheera Bekend lid

2 aug 2011
    746
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hebt er niks over te zeggen of hij stopt of niet. Dat kan alleen hijzelf bepalen. Wel jammer dat hij het beloofd en er eigenlijk niet achterstaat, dat staat hem netjes!

Zou er voor zorgen dat hij buiten rookt en zijn handen wast dat scheelt al een hoop hoor. Je kindje gaat dan echt niet naar sigaretten ruiken.

12. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Eigenlijk moet je als je een gewoonte wilt stoppen, dit niet stoppen maar er iets anders voor in de plaats zetten. Je stopt dus niets, je vervangt het. Dit is voor wat betreft alle gewoontes de meest succesvolle methode die ook bewezen is.

Volgens mij gaat het engelstalige boek 'smart thinking' van Dr Art Markman hier ook over.

13. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou hem laten uitzoeken (samen) hoe slecht roken is. het is namelijk echt zo dat je een gigantische kans hebt op een te laag geboorte gewicht en groeiachterstanden zowel geestelijk als lichamelijk. Als je dat echt begrijpt dan is het stoppen ook makkelijker. zelf vind ik dat je 100% moet stoppen.. lees jezelf ff bij hoe erg het eigenlijk is! man lief buiten roken.. mijn man rookt ook, maar alleen buiten, en idd het is niet fris als hij naar de rook stinkt maar dat kan opzich geen kwaad. Ik zeg tegen mijn man vaak genoeg dat ie ze tanden moet poetsen of zijn handen wassen, klinkt int begin misschien een beetje raar maar man lief gaat het echt wel snappen... en langzaam maar zeker zal hij vast minder gaan roken.. want buiten is het stukken ongezelliger ;) suc6 ermee!

14. debo81

debo81 Actief lid

10 nov 2010
    349
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig hoor! ik was ook echt een roker maar sinds zwanger ben gestopt, toch weet ik niet of ik dit blijf doen als ik bevallen ben, hopelijk wel! maar je bent inmiddels bevallen toch?
    rook je dan zelf nu ook nog? ik denk dat je man zelf die keuze moet maken, niemand kan het voor hem doen
    enne roken binnen of in bijzijn van de baby zal ik zelf nooit accepteren, van niemand eigenlijk... buiten en handen wassen...

maar mocht je nog roken, geef je dan ook bv, hoe doe jij dit zelf?

15. Anna84

Anna84 Fanatiek lid

20 jan 2009
    1.011
    1
    0
    Docente Engels
    Limburg
    Roken in de buurt van je kleine is zeer zeker niet ok...maar ik vind dit echt weer een brug te ver. De term 'wetenschappelijk bewijs' wordt nogal snel in de mond genomen; ik wil niet weten wat ik allemaal aan 'schadelijke stoffen' meeneem als ik buiten heb gewandeld..

Blijf jij bijvoorbeeld ook binnen dan met je kleine als de zon schijnt? Uv-straling kun je nooit volledig blokken en is ook hardstikke schadelijk...

Ik bedoel het niet aanvallend ofzo, maar als je de wereld door zo'n bril moet gaan bekijken kun je jezelf maar beter opsluiten in een hermetisch afgesloten ruimte..

Ontopic; het staat je vriend idd niet heel netjes om het te beloven en niet na te komen, maar als hij BUITEN een sigaretje wil roken, omdat hij nu nog niet genoeg wil heeft..tja, laat hem lekker..ik vind niet dat je je partner mag opleggen dingen te laten, vooral niet omdat je zelf rookt..

Als hij echt wil, kan hij stoppen... Maar tot die tijd heeft een stoppoging geen enkel nut..levert alleen maar teleurstellingen op! Succes!

16. annet1985

annet1985 Fanatiek lid

14 okt 2011
    4.136
    0
    36
    friesland
    hier ook een vriend die rookt, maar die doet het eigenlijk altijd buiten! Dus daar heb ik niet zoveel moeite mee! Hij zal inderdaad straks wat vaker zijn handen moeten wassen ;) want anders mag hij de kleine niet vasthouden haha!

17. Ukkepukk

Ukkepukk Nieuw lid

22 jul 2012
    1
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eerlijk gezegt vind ik dat jullie allebei al hadden moeten stoppen met roken voor of in ieder geval toen je zwanger raakte. Als er zo'n kleintje is, is het nog veel moeilijker.

Dus ik vind het best begrijpelijk dat hij het nu moeilijk vind. En ondanks dat jullie afspraken hebben gemaakt, heel eerlijk denk ik dat die kleine ook door jou sigaretjes tijdens de zwangerschap heeft binnengekregen ook niet goed is.
    Ookal waren het er 2 per week.

Als je het zelf niet kan opbrengen om te stoppen met roken als je zwanger bent, dan mag je nu niets verwijten aan je man vind ik als het hem nu niet lukt.

18. Lysette

Lysette Actief lid

22 jul 2009
    374
    12
    18
    The Big City
    Vind ik ook! Wel kun je eisen dat hij buiten rookt en na het roken zijn handen wast..

19. Non18983

Non18983 Bekend lid

9 apr 2012
    517
    0
    16
    Lelystad
    Je kan alleen stoppen als je het zelf echt wil.
    Stress vind ik altijd een beetje een excuus, begrijp me niet verkeerd het was ooit ook mijn excuus maar t blijft onzin.

Een collega die al 50 jaar rookte is gestopt ondanks dat haar moeder werd gediagnostiseerd met dementie en kanker.Ze moest haar moeder opvangen, helpen verhuizen en later begraven maar ze hield het vol. Ik bedacht me toen, als zij het kan dan is het voor mij een eitje.

De stress wordt veroorzaakt door het niet mogen roken ondanks dat je wel wil, het gevoel dat je iets af is genomen. Daar moet hij vanaf.

Sterkte!

Deel Deze Pagina