zwanger en sauna, zonnebank, ...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door mie, 24 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Ik lees op verschillende sites waaronder ook op zwangerschapspagina dat het niet goed zou zijn om tijdens je zwangerschap in de sauna te gaan of onder de zonnebank te gaan. Dit omdat je zo een kunstmatige koortsreactie opwekt en dit een miskraam kan opwekken of omdat je vruchtwater warmen wordt en je kindje het er benauwd van kan krijgen.
    Op zich vraag ik mij al af als dit wel helemaal correct is want van tien minuutjes sauna of zonnebank gaat je lichaamstemperatuur volgens mij geen graad omhoog. Je hebt namelijk zoiets als een natuurlijk afkoelingsmechanisme, zweten. Nu goed, wetenschappelijk onderzoek gaat boven mijn petje dus het zal wel zo wezen.
    Alleen vraag ik mij af, wat dan met sporten? Ik sport ongeveer drie keer per week een uurtje. Ik ga dan een uur hardlopen op de loopband in de sportschool. Maar hier kan je toch ook warm van krijgen, is dat dan ook al een 'verboden activiteit' voor zwangeren?

2. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Ik lees even mee. Ik las laatst een artikel over op vakantie gaan in de zwangerschap en daar stond ook dat je gewoon mag zonnen, dus lijkt me ongeveer hetzelfde als zonnebank? Sauna schijnt ook geen kwaad te kunnen na de 3e maand als je het gewend bent. Ik wil morgen sinds lange tijd naar zo een Spa bad gaan, dat is ook een stuk warmer als gewoon zwembad met bijv bubbelbaden met kruiden enzo. Maar twijfel nog een beetje :)

3. BVS

BVS Bekend lid

28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    In de eerste paar weken kan dat inderdaad een miskraam opwekken, hetzelfde als een te warm bad.
    Ik zou de zonnebank niet riskeren aangezien je een zwangerschaps masker kunt krijgen, ga lekker in het zonnetje zitten is tevens veel gezonder.

Sauna kan hoge bloeddruk veroorzaken en flauwte. Als je er vaker in zit is dat geen probleem maar niet tijdens de eerste weken i.v.m te warm!

4. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Het eerste trimester is zo wie zo een no go voor de sauna.
    Als je het gewend was naar de sauna te gaan kan je prima gaan na het eerste trimester.
    Maar goed luisteren naar je lichaam en niet langer dan 10 minuten en niet in de heetste sauna.

Zonnebank is af te raden vanwege het zwangerschapsmasker.
    Zo ook dus zonnen.

Sporten kan prima als je goed luistert naar je lichaam.
    Het is wel aan te raden niet als een topsporter te gaan trainen maar je schema er wel iets op aan te passen.
    Zolang jij je goed voelt met een uur hardlopen op de band kan je het prima doen. Als je na een uur flauw bent en niet lekker moet je dus de volgende keer een stapje terug doen.

5. kiki1986

kiki1986 Bekend lid

27 mrt 2011
    629
    1
    16
    omg. rotterdam
    In het eerste trimester zou ik het niet doen. Ik ben bij mijn eerste zwangerschap wel gewoon onder de zonnebank gegaan na het eerste trimester tot het einde. Nu bij deze zwangerschap ben ik een enkele keer gegaan in het tweede trimester maar ik vind op me rug liggen helemaal niet fijn het drukt enorm dus vandaar dat ik niet ga nu. Ik ging altijd 1 keer in de 2 weken 20 minuutjes.

6. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Mijn verloskundige en gyneacoloog raden het af terwijl mijn bloeddruk laag /prima is en vaak naar de sauna ging.

Ik ga daarom maar niet....

Uit sommige onderzoeken schijnt naar voren te komen dat kindje het niet prettig vindt. (poep in vruchtwater)

Zullen ongetwijfeld dames zijn met goede ervaringen , voor mij is kindje zo gewenst , vermijd in rook zitten, eet en drink gezond dat ik die 9 mnd in sauna zitten ook wel wel kan laten wachten.

7. susy26

susy26 Niet meer actief

Zoals mij is verteld toen Door de vk, beide niet te doen.

8. Kimberly 33

Kimberly 33 Fanatiek lid

19 mrt 2014
    2.080
    0
    36
    Zonnebank is sowieso al slecht, of je nu zwanger bent of niet.

Sauna moet kunnen, alleen eerste trimester niet, zelf ging ik al zo weinig dat ik nu ook niet ga, maar straks na de bevalling ga ik zeker weer even relaxen :D

En sporten luister naar je lichaam, dat is het enige wat ik kan meegeven.

9. mie

mie Fanatiek lid

17 jan 2011
    1.680
    7
    38
    Letten jullie er dan allemaal ook gelijk op om in geen warm bad te gaan liggen? Want uiteindelijk kan dat ook opwarmen me dunkt.
    Sorry voor de vele vragen hoor, het houdt me gewoon bezig precies :)

10. BVS

BVS Bekend lid

28 nov 2014
    797
    0
    0
    V
    Ik heb in het eerste trimester inderdaad niet in bad gelegen en ook niet te warm gedouched! Werd me echt afgeraden om dat te doen.

Kan het maar beter voorkomen toch? Zo erg is dat toch niet

11. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
    Kunnen warme baden in 3e trimester ook kwaad ?
    Ik wil morgen naar zo een Spa bad gaan in Arcen

12. fitty

fitty Bekend lid

9 jun 2014
    913
    0
    0
  13. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.171
    3.054
    113
    Nederland
    Ik ga wel is onder de zonnebank hoor. Bij dochter regelmatig gedaan en deze zwangerschap 1 keer, ga volgende week nog een x. Ik ga onder de lichtste en niet zo heel lang, kwartiertje ongeveer. Volgens mijn vk kan af en toe geen kwaad.

14. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Als je al beetje ontsluiting hebt wordenbubbel en kruiden baden in sauna ook afgeraden ivm infectie gevaar. (dus niet zwembad en je eigen bad ) laatste weken wordt ook afgeraden bij de sauna's zelf . Maarja wat zijn de laatste weken?!

In case of ga ik maar niet. Ook omdat mijn gyneacoloog vermoed dat ik vruchtwater ben verloren?!
    Bleh jammer, maar liever iets te streng en straks genieten ipv kans op complicaties.

Deel Deze Pagina