zwanger en schapen

Discussie in 'Gezondheid' gestart door knor1981, 6 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. knor1981

knor1981 Fanatiek lid

19 nov 2014
    1.644
    262
    83
    De titel zegt het al, ik zou over een paar maanden twee lammetjes krijgen die ik met de fles groot ga brengen. Nou weet ik dat je als zwangere niet in contact mag komen met vruchtwater of nageboortes van schapen maar lammetjes van een paar dagen oud verzorgen mag dat wel of schuilt daar ook gevaar in?

2. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Persoonlijk zou ik het niet doen..

De kans dat er wat gebeurd is natuurlijk niet enorm groot, maar dat is hij ook niet als je een toastje met filet american neemt..

3. MariSam

MariSam Actief lid

13 nov 2014
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij hebben zelf ook schapen die in april zullen lammeren.. Ik ben dan zeker van plan om uit de buurt te blijven, maar ben wel benieuwd wanneer je welk risico loopt..
    Ik lees op internet veel verschillende verhalen en mijn verloskundige kon het ook niet duidelijk uitleggen.

4. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.830
    2.682
    113
    Informeer even bij de juiste instanties: RIVM, je dierenarts en/of de GD. Je verloskundige en dit forum zijn niet de plekken met kennis over zoonoses.

5. 1Hanneke

1Hanneke Fanatiek lid

4 apr 2014
    1.698
    423
    83
    Vrouw
    Capelle aan den IJssel
    Het grootste gevaar met aflammeren is dat een aantal ziekteverwekkers die bij het schaap abortus kunnen geven, dit ook bij de mens kunnen doen. Dus daarom geen contact met vruchtwater en dergelijke, daar kunnen die bacteriën in grote mate inzitten.
    Contact met een gezond lam lijkt me weinig risico als je gewone hygiënemaatregelen neemt, maar er zijn wel enkele ziektes die een lam kan hebben die overdraagbaar zijn naar de mens, zoals ectyma/zere bekjes. Ik weet niet zeker of dat specifiek een gevaar is voor de zwangerschap, maar zodra een lam bv blaasjes bij de bek heeft of diaree zou ik de verzorging toch aan een ander overlaten.

Deel Deze Pagina