Zwanger en schildklierpatiënt

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dreamerfly, 13 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamerfly

Dreamerfly Bekend lid

23 mrt 2008
    693
    0
    0
    Sociaal Pedagogisch Hulpverlener
    Noord-Groningen
    hier gaat het sinds gisteravond niet goed. vlgnde borst is aan de beurt. gisteren ondanks antibioticum vanaf vrijdag 39 gr vanmorgen 40.arts komt zo langs

2. Dana

Dana Niet meer actief

Oh jee Dreamer! Beterschap! Dit kan je er nou net niet bij hebben :( Denk aan je!

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

thnkx Dana

net even de HA opgebeld

moet nu sowieso met 0,25 ophogen van 75 naar 100 en morgen bloed prikken

mijn metingen van april waren:

TSH: 0,65 (referentiewaarden 0,25-3,1)
    FT4: 13,6 (referentiewaarden 7,8-16,0)

@ dreamfly; heel veel beterschap toegewenst!

4. Dana

Dana Niet meer actief

Goed dat je HA je meteen laat ophogen en dat je gaat prikken, waarden van april zien er wel goed uit! Hopelijk is dat zo gebleven! ;)

5. Dana

Dana Niet meer actief

Zo, weer terug. Volgende week wordt ik ingeleid, tot die tijd moet ik rust houden en krijg ik slaaptabletten om toch te slapen en "uitgerust" in het zkh te komen. Baarmoedermond is nog niet rijp, zelfs strippen kon nog niet vandaag dus het gaat waarschijnlijk dagen duren voordat de bevalling begint. Moest rekening houden met een week.

Dreamer, hoe is het nu?
    Priscilla, met jou dan? Nog gerommel?

6. Pebbles22

Pebbles22 Actief lid

2 jan 2009
    130
    0
    0
    Brabant
    Joehoe, ik ben er ook nog hoor :p
    Ik lees vaak mee, maar neem gewoon de tijd niet om wat te tikken. Slecht van mij, ik weet het! :)

@ Dana, spannende dag vandaag voor jou! Hoop voor je dat je snel je kleintje in je armen hebt nu.

@ Priscilla...ook spannend! Fijn dat je huis helemaal af is. Probeer lekker nog wat afleiding te zoeken joh. Want anders zit je echt maar te wachten. Bij de ouste hier heb ik 5 weken lang iedere avond 1,5 tot soms wel 4 uur wee-activiteit gehad. Dat bleken allemaal oefenweeën te zijn :$ Gek werd ik ervan. Grappig hoe anders je er mee omgaat als het een tweede kindje is. Toen ik wakker werd van mijn eerste echte wee dacht ik echt 'Ohhhh, ik wil nog even slapen', puur omdat ik wist dat ik nog wel een paar uurtjes stevig aan de bak moest. Heb het uiteindelijk nog bijna 2,5 uur volgehouden om te blijven liggen.

@ Dreamer. Wat een leuk meiske hebben jullie :) Maar, jeetje wat balen joh, van die ontsteking! Hier extreem veel last gehad van stuwing. Had ook wat koorts, maar dus gelukkig uiteindelijk geen ontsteking. Nu moet ik wel zeggen dat ik dit keer gelijk ben gestart met flesvoeding en dus gewoon even door de zure appel heen moest.

Ik ben inmiddels wel door de hyper heen denk ik. Was ook gewoon ff volhouden. Had er ook niet zo veel last van als na de bevalling van onze oudste. Kon slecht slapen, maar had nauwelijks hartkloppingen dit keer. Over 2,5 weekje es een keertje prikken en 30 mei dan naar de internist. Ben benieuwd. Tegen die tijd ook nog een dagje weer de prikpen tevoorschijn toveren om echt zeker te weten dat de diabetes echt weg is gebleven. Maar ik voel me hartstikke lekker. 't is alleen ff stevig doorwerken met een ondernemend peutertje, een baby die altijd honger heeft en daar dan het huishouden nog naast.
    Yara doet het overigens super hoor! :D Straks naar het consultatiebureau. Ben benieuwd. Zat net even in het boekje van haar broer te gluren, maar denk dat deze tante niet veel minder zal wegen dan hij bij zijn eerste afspraak. (en dat terwijl hij bij de begoorte toch 400 gram zwaarder was!) Merk gewoon dat alles zo veel relaxter gaat, omdat je meer op je eigen moederinstinct durft af te gaan. Bij broer hielden we ons keurig aan de hoeveelheid voeding. Nu geef ik Yara gewoon waar ze om vraagt (met wel een max natuurlijk hè! ;)) Ze drinkt dus gewoon 150 cc meer dan ze voor haar gewicht zou nodig hebben.:$ Maar ja, als ze het niet krijgt....ow wat kan die dan gillen zeg! Ze is ook heel actief, dus ze zal wel meer energie verbruiken denk ik dan maar. We zijn al wel overgestapt op de Omneo voeding. Want et arme schaapje had echt extréém veel last van krampjes. En nu nog wel. Maar nu maar 1 of 2 keer per dag....als ze moet poepen :)
    Hoor boven al weer gemopper nu, dus ik ga haar maar in de wagen leggen voor de boodschapjes. Daarna dus een check-up op het cb. En hopelijk kan mama dan vanmiddag even lekker bijslapen, want hoewel we al 3 nachten mochten doorslapen is mijn energielevel vandaag echt knudde....

Tot gauw weer

7. Dana

Dana Niet meer actief

Hey Pebbles, geeft niks hoor, tikken is niet verplicht, goed om te horen dat het best redelijk gaat met je. Ik hoop ook dat ik met de 2e wat relaxter ben ;) succes op het cb!

8. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

21 jan 2010
    1.555
    1
    36
    Hallo Allemaal

Ik ben zwanger en heb een schildklier probleem. Wat ik precies heb weten ze niet. Loop al dik 11 jaar bij de internist. Ik krijg nu euthyrax 0,75mg. Heb 3 verschillende internisten gehad, omdat ze er niet uit kwamen. Het ene moment gaat de schildklier te snel en het andere moment te traag. Ik heb thyrax gehad dan weer gestopt. Gaat steeds maar even goed. Nu sinds een poosje stabiel gelukkig. Ook heb ik vitamine D tekort en b12 tekort. Hiervoor krijg ik ook medicatie. En dit wordt ook goed in de gaten gehouden. Ik heb 3 dagen terug positief getest. En vanochtend gebeld ik moet dan per direkt ophogen. Dus vanochtend bloed geprikt en donderdag wordt ik gebeld. Dan hoor ik hoeveel ik op moet hogen. Wie herkent mijn verhaal?

9. SeaShell

ik :)

ook b12, vitD tekort en slik ook 0,75 euthyrox
    nu ook pril zwanger en moet nu ook direct naar 100 ophogen en vanmorgen bloed laten prikken

grappig je hier weer tegen te komen haha

10. SeaShell

Vandaag bloed geprikt, en nu al de uitslag :$

TSH nu 1,1 ipv 0,65 een maand gelezen (referentiewaarden 0,25-3,1)
    FT 4 nu 12 ipv 13,6 een maand geleden (referentiewaarden 7,8-16,0)

Nu dus ophogen van 0,75 naar 100

Pfff ben zo bang dat het misgaat, en nu nog meer nu de waarden zo stijgen/dalen in 1 maand

11. Pebbles22

Pebbles22 Actief lid

2 jan 2009
    130
    0
    0
    Brabant
    @Daantje Hoe moeilijk het ook is, probeer jezelf niet gek te maken! Mijn gyn zei altijd dat ie mensen met beroerdere waardes dan die van mij een gezond kindje had zien krijgen. Belangrijkste is dat je behandeld wordt. Niet behandelde schildklier levert de meeste problemen op. Ook ik was niet stabiel deze zwangerschap. Mijn tsh steeg naar 2, zoveel en ft4 daalde van 18 naar 14. Zowel de internist als de gyn vinden het belangrijk dat de tsh naar minder dan 1,5 daalde. Ft4 was minder spannend (maar die lag ook nog boven de 10, dus geen reden voor ingrijpen)
    Je hoogt nu al op en zolang je goed onder behandeling bent, dus regelmatig controle heb (1 keer per maand of zo) ben je er qua instelling wel op tijd bij hoor.

12. SeaShell

dankjewel voor je geruststelling Pebbles, erg lief

ik zit vooral hier mee in mijn maag

ik heb een FT4 van 12 bij een referentiewaarde van 7,8-16,0
    terwijl word aangeraden een FT4 van rond de 14/15 te hebben in het eerste trimester, maar de ''normale'' referentiewaarden van FT4 zijn vaak 10 - 23 ( en bij mijn ziekenhuis dus 7,8-16)

wat zegt deze FT4 waarde van 12 dan bij mij omdat de referentiewaarden van mijn ziekenhuis heel anders liggen?

pff wat een onzekerheid.. vooral mijn asperger speelt heel erg op ( niet weten waar je aan toe bent, onvoorspelbaarheid) maar goed, ik blijf duimen dat alles goed blijft gaan en ik op een rose wolk mag gaan zitten, want dat is er nu nog niet bij :(

13. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    hey meiden!!

hier vanuit ons nieuwe huis.. MET internet!! jippie dus ik kan er wat vaker op!!!!!! :D:D

vandaag controle gyn gehad.. ivm harde buiken urine in moeten leveren zou terug gebeld worden maar isn iet gebeurd.. ctg omdat uk erg rustig is was goed en verder ook alles in orde.. dus op naar volgende week!!

14. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    dreamer succes met ontsteking.. :( beterschap!!

dana volgende week al!! wat spannend!!!!!!!!!!!!!!!!

daantje helaas heb ik totaal geen ervaring met ophogen en de waardes enz... succes!! probeer positief te blijven meis!!

15. Dana

Dana Niet meer actief

Yeah internet Priscilla :D fijn dat alles goed was, hopelijk wordt je morgen dan gebeld met de uitslag!

Daantje, ik heb wel ervaring met ophogen, ik ben deze en vorige zwangerschap extreem veel opgehoogd met medicatie, thyrax, bij de eerste zwangerschap van 75 naar 225 mcg thyrax en nu van 125 naar 250 mcg. Beide zwangerschappen is het niet stabiel geweest van begin tot einde. Nu is het pas sinds een paar weken stabiel.

Zolang het behandeld wordt is er alle hoop op een goed verloop van je zwangerschap. Dit is ook wat mijn internist me steeds op het hart drukte, al die ophogingen zijn vervelend maar je kindje pakt de hormonen die het nodig heeft en daardoor kom jij nu tekort, je kindje niet. Zolang je steeds blijft prikken en wel/niet ophoogt nav de uitslag is alles okay.

Het gaat met name om antistoffen die gevaarlijk kunnen zijn voor je kindje bij een behandelde schildklierpatient. Maar daar wordt vast ook op geprikt binnen nu en een paar weken en anders even om vragen ;).

16. Pebbles22

Pebbles22 Actief lid

2 jan 2009
    130
    0
    0
    Brabant
    @daantje

Ben geen arts, maar jouw waardes zijn echt nog binnen de normen joh. Er zijn vrouwen met een tsh boven de 10 die zwanger raken. Het is met name de tsh die zou kunnen zorgen voor het moeilijk zwanger kunnen worden of het krijgen van een miskraam. De optimaalwaarde is 1, maar alles onder de 2 is goed tijdens een zwangerschap. Bij mij werd gezegd dat ik onder de 1,5 moest blijven.

Verder is het een samenspel. Tsh is de vraag als het ware. Heeft je lichaam meer actief hormoon (t3) nodig, dan vragen je hersenen daarom door tsh aan te maken. Dus hoe meer vraag ( of te laag aanbod ft4) hoe hoger de tsh zal zijn. Ft4 is het in je bloed beschikbare voorraadje hormoon wat je lichaam gebruikt om t3 te maken. Jouw tsh is laag, dus dan heb je ook geen megavoorraad ft4 nodig. Dat je ft4 nu daalt komt doordat de kleine in je buik nog geen werkende schildklier heeft, maar al wel hormonen nodig heeft. Het vruchtje pikt dus ook wat van jouw ft4. Daarom kun je in je eerste trimester beter ietsjes te hoog worden ingesteld en heb je nu het advies gehad meer hormoon in te nemen (zo wordt je voorraadje ft4 dus 'kunstmatig' verhoogd)

Hoop dat je met mijn minieme uitleg beetje geruster bent. En anders moet je niet schromen om je arts om uitleg te vragen hoor ;)

17. SeaShell

Dankjewel meiden voor de geruststelling en super duidelijke uitleg, doet me heel erg goed!!

18. Bob1981

Bob1981 Fanatiek lid

7 mrt 2011
    2.253
    26
    48
    Vrouw
    *breekt even in*

@dreamer gefeliciteerd met je dochter!! Weet niet of je nog weet wie ik ben schreven hier samen alleen ging het bij ons toen mis in okt vorig jaar...
    Hoop dat de ontsteking snel over gaat!!
    Hebben nu wel weer positief nieuws dus ik hoop dat dit beebje wel blijft zitten :D

@rest van de meiden succes met de laatste loodjes!! Of het genieten van jullie kleintjes!!
    Lees hier wel mee (ook schildklierpatient) slik al ruim 25 jaar medicijnen en ben er prima aan gewend aan de problemen die je van een schildklier kan hebben...ben van een snel werkende naar een langzaam werkende gegaan en zojuist het goede bericht gekregen dat ik geen antistoffen heb :D
    Weet m'n waardes niet anders maak ik mezelf gek...als ik me goed voel en bloed bevestigd dat dan is het goed:D
    Loop in het Lumc (eindje rijden) maar deze overstap 5 jaar geleden was de beste overstap ooit...voel me super goed en reageer goed op de vitamines en euthyrox...
    (zijn jullie ook bijgepraat en ik hoop hier weer wat vaker mee te schrijven, gezellig :D)

Liefs Bob

*breekt weer uit*

19. Dana

Dana Niet meer actief

Hey Bob, welkom terug dan :D en gefeliciteerd met je zwangerschap!!

20. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    bob welkom terug.. had jij eerst een avatar met een hond?? want dan weet ik nog wel wie jij bent haha

Deel Deze Pagina