Goedemiddag, Ik werk 2 ochtenden in loondienst en 2a3 dagdelen als zzp-er. Het zijn verschillende beroepen. Als zzp er heb ik zittend werk. Ik ben 30 weken in verwachting. Tijdens en na mijn 2 ochtenden in loondienst heb ik veel harde buiken. Die bijna niet afzakken . De verloskundige heeft me met klem aangeraden te stoppen met werken in loondienst. Omdat ik hier bij mijn zittende werk geen last van heb vertelde ze dat ik dag voort kan zetten. Mag dit? Omdat het om twee verschillende banen gaat? Groetjes Jellie
Beste Jellie, Ik begrijp dat je vanwege je zwangerschap je werkzaamheden in loondienst niet meer kunt volbrengen. De verloskundige heeft je geadviseerd deze werkzaamheden te stoppen. Je werkzaamheden als ZZPer kun je wel volbrengen. Je mag je inderdaad voor één baan ziekmelden als het blijkt dat je deze werkzaamheden niet meer kunt volbrengen. Meld je ziek bij je werkgever. De werkgever betaald in meeste gevallen je loon door. De werkgever krijgt dan een vergoeding van de Ziektewet-uitkering omdat je klachten ten gevolge van de zwangerschap zijn. Betaald de werkgever niet je loon door, dan ontvang je zelf de uitkering. Mocht je je werkzaamheden als zelfstandige niet vol kunnen houden. Dan valt dit niet onder de vangnetregeling van de Ziektewet. Mogelijk heb je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten. Hier kun je je ziekte wel melden. Actuele informatie over ziek ten gevolge van zwangerschap, vind je hier. Ik wens je veel beterschap. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare