wat mag ik drinken

Discussie in 'Gezondheid' gestart door essie23, 27 apr 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. essie23

essie23 Actief lid

15 feb 2008
    148
    0
    0
    postbezorgster
    Heerenveen
    hallo,

ik heb een vraagje:

wat mag ik allemaal wel drinken en wat mag ik niet drinken tijdens mijn zwangerschap.

het is mijn 1e zwangerschap en heb geen idee.

2. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Je mag geen alcohol drinken en je moet matig wezen met caffeine... verder weet ik het niet. Ik drink nl. vooral roosvicee (verslaving ;)) en water en ben matig met koffie.

3. mach86

mach86 Actief lid

en over cola light zijn de meningen verdeeld. De een zegt absoluut niet, en de ander met mate.
    Ikzelf drink het heel af en toe.

4. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Verplaatst naar Gezondheid.

Groetjes,
    Elvira

5. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Geen alcohol! Ook niet een glaasje wijn! Ik heb met kindjes gewerkt die het Foetaal
    Alcohol Syndroom (FAS)hadden. Dus een beperkind omdat mama niet van haar wijntje of biertje of kon blijven!

Verder, gewoon niet zo moeilijk doen!
    Mijn VK zei: alles mag(op alcohol na), maar met mate.
    Als je koffie wilt, is ok, maar niet meer dan 2 per dag. Zo ook met cola, maar daar mag je weer meer van want zit minder cafeine in.
    Ik ben cola verslaaft, cola light om precies te zijn. Drink zo 4 flessen per week, en ja tijdnes mijn zwangerschap 1 hele fels minder hahahaha! Mijn VK vond het prima!

kus miek

6. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
    Waarom mag je geen cola light dan ?

7. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Er wordt wel eens gezegd dat zoetstof niet goed voor je is tijdens je zwangerschap. Maar of het ook echt zo is weet ik niet.

Er is trouwens ook caffeïne vrije cola light.

8. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Zoetstoffen:
    Er doen veel fabeltjes de ronde dat je geen zoetstoffen zou mogen gebruiken, dit is absoluut niet waar. Tijdens de zwangerschap gelden dezelfde aanbevelingen als voor niet-zwangeren. Zoetstoffen zijn in het algemeen niet schadelijk, mits de aanvaardbare dagelijkse inname (ADI) niet overschreden wordt.
    Aspartaam is de meest voorkomende zoetstof en mag gebruikt worden mits de ADI niet overschreven wordt. Cyclamaat vraagt extra aandacht omdat de ADI hiervan gemakkelijk overschreven wordt: maximaal 5 glazen frisdrank met cyclamaat per dag (waarnaast geen andere producten met cyclamaat gebruikt mogen worden) of maximaal 11 zoetjes met 40 mg cyclamaat en 4 mg sacharine per tablet.

9. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Ter illustratie: een liter Cola-light bevat 600 mg aspartaam. De ADI waarde voor aspartaam is 40 mg/kg lichaamsgewicht. Een volwassene van 60 kilo kan dus per dag 60 x 40 = 2400 mg aspartaam consumeren. In Cola-light omgerekend betekent dit 4 liter. Voor een kind van 15 kilo is dit 15 x 40 = 600 mg aspartaam = 1 liter Cola-light.

Mag je zoetstoffen gebruiken tijdens de zwangerschap en de borstvoeding?
    Voor het gebruik van zoetstoffen tijdens de zwangerschap of tijdens het geven van borstvoeding gelden geen uitzonderingen. Zoetstoffen kunnen dus normaal worden gebruikt.

10. Niet meer actief

Red bull, mag je dat eigenlijk drinken? Ik denk van niet, maar de reden weet ik niet :).

11. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    Er zit veel te veel caffeïne in. Zou het dus niet aanraden.

12. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

20 apr 2008
    2.093
    0
    0
    aaaaaaaah ik ben redbull en koffie verslaafd. Van de redbull kan ik afblijven. Met koffie dan maar 2 heeeeeeeeeeeeeeeeeele grote bakken. hahaha Nee grapje. Ik heb gehoord (van mijn schoonzus) dat je een eenheid (een glas) wijn mag drinken per dag. Nu drik ik zowiezo niet zoveel wijn meer.
    Op naar de vruchtensappen dan maar. Ook lekker.
    Heb wel gemerkt ook met mijn vorige zwangerschap dat je wel veel moet drinken, kans op blaasontsteking is namelijk groter (bij mij dan). Dus meiden proost!

13. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    van die alcohol is onzin, dat moet je niet nemen ook niet 1 glas wijn.

14. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

20 apr 2008
    2.093
    0
    0
    zelf zou ik het ook niet doen. Maar zij had een boek gekregen en daar stond het in. Toen is zij naar haar vk geweest en die zei ook dat 1 glas per dag mocht.
    Dus helemaal onzin hou ik in het midden.
    De meningen zijn verdeeld. Zelf stond ik er ook raar van te kijken

15. Marisha

Marisha Fanatiek lid

15 jul 2006
    2.728
    0
    0
    Bediende
    België
    Ik vind de meningen over alcohol altijd zo verdeeld. Een vriendin van me zei dat haar gyn haar 1 glas rode wijn per dag had aangeraden omdat dat zelfs goed zou zijn! :(

Ze zeggen ook dat champagne zou ook mogen (met mate) omdat dat zuiver is of zo iets... Een andere website zegt dan dat alcohol in het algemeen mag (met mate) in de tweede helft van de zwangerschap...

Terwijl ik elders dan weer lees dat alle alcohol slecht zou zijn (ook al is het een miniglasje)... Pfff, heel verwarrend maar voor alle zekerheid blijf ik de volgende 6 maanden braaf overal af!

16. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

20 apr 2008
    2.093
    0
    0
    mijn broer en schoonzus hebben een pracht van een dochter gekregen. en volgens mij vonden ze die een glas wijn per dag niet erg.

Maar het blijft een mening denk ik

17. sniffy

sniffy VIP lid

26 mrt 2008
    10.179
    1
    36
    Verzorgende
    Dordrecht
    ik heb gelezen dat de hersenactiviteit en bewegelijkheid van een foetus minder is als de moeder een glas alcohol heeft gedronken.

18. essie23

essie23 Actief lid

15 feb 2008
    148
    0
    0
    postbezorgster
    Heerenveen
    ik drink veel ijsthee soms een pak van 1,5 liter per dag want vruchtensappen vind ik zo zuur.
    is dit wel goed

19. SweetLakeB

3 mei 2008
    9
    0
    0
    Technisch Administratief Medewerkster
    Leidschendam
    Ik zeg altijd maar: als je het niet zeker weet, niet doen!

20. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik drink alleen water en verse sappen, je mag alleen geen alcohol en niet zoveel cafeine geloof ik...

Deel Deze Pagina