Urine laten testen en...

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Marleen31, 12 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Hey meiden,

Ik moet even mijn ei kwijt hoor.
    Vandaag heb ik mijn plasje ingeleverd bij de huisarts omdat ik dacht dat ik misschien een blaasontsteking zou hebben, moet vaak plassen en heb ook een beetje last van mijn onderbuik.
    Het viel mij op dat het opgevangen plasje erg troebel was en iets aan de donkere kant.
    Nu belde de assistente mij net op en vroeg of ik eind van de dag even langs wilde komen omdat er overal nét iets teveel van in mijn urine zat: nét iets teveel eiwit, nét iets teveel suiker, een paar bacteriën en zelfs een klein beetje uitgedroogd.
    Nou, heb ik vanmorgen als ontbijt 2 bruine boterhammen met kaas gegeten en een glas Ocean Spray Cranberrie classic (vanwege vermoeden blaasontsteking) Tussendoor had ik een Liga Milkbreak gegeten en nogmaals Ocean Spray. In totaal, met ontbijt erbij 1 liter. Daarna plasje gedaan en die ingeleverd om te laten testen bij Huisarts.
    Er zit behoorlijk veel suiker in dat drankje, zou het daardoor kunnen dat er net iets teveel suiker in mijn urine zat?
    En wat betreft het eiwit, dat kan toch duiden op zwangerschapsvergiftiging? Terwijl vorige week mijn bloeddruk nog prima was, 70/120!
    Ik zit me nu ontzettend druk te maken.. Misschien heb ik wel zwangerschapssuiker, misschien heb ik wel zwangerschapsvergiftiging :(
    Kan nu alleen maar even huilen.. bah! Sorry voor m'n geklaag hoor.. Maar ik probeer zo gezond mogelijk te leven nu ik zwanger ben, en dan nog krijg ik dit :(

Groetjes, Marleen

2. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    naar mijn weten zegt je bloeddruk meer over zw.vergiftiging dan eiwit in urine...
    oja DAT kan ook door onsteking komen...

iig ik had bij mijn eerste bij vk eiwit in urine, maar omdat bloeddruk goed was, moest ik dus naar HA om te testen op blaasontsteking....
    (wat ik overigens ook niet had..)...

suiker... geen idee,... heb wel zo'n test gehad omdat ik zo belachelijk veel dronk....

probeer even gewoon af te wachten.... wellicht wil het niets zeggen.... in de stress schieten kan altijd nog!!
    sterkte...

3. Dana

Dana Niet meer actief

en? hoe is het gegaan?

4. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik moest vanmiddag een vingerprikje, en de uitslag was 6,1. Volgens de assistente was dat net op het randje. Ik geloof dat ik twee uurtjes daarvoor nog had gegeten, dus lijkt mij een normale uitslag toch?
    Ze raadde me aan om over een week of twee nog eens te testen, maar dan 's ochtends, nuchter.
    En dan die bloeddruk, pff.. wat een ramp! Ik was hartstikke nerveus, bang dat hij te hoog zou zijn, met als resultaat 97/120 en een hartslag van 124 slagen per minuut! Kwam hoogst waarschijnlijk door de nervösiteit, dus ik mocht even in de wachtkamer zitten, na een kwartiertje nogmaals gemeten (en ik voelde m'n hartslag alweer omhoog gaan) toen was hij 90/120. Nog steeds te hoog. Ze zei dat het waarschijnlijk geen nut zou hebben om weer te gaan meten, dus ik mag wachten tot 27 december, dan heb ik weer controle bij de vk. Hopelijk ben ik dan een stuk rustiger en is mijn bloeddruk weer normaal.
    Ben nog niet helemaal gerust..
    Ik heb daarnet weer wat urine opgevangen omdat ik wilde kijken of het al minder troebel was, en er dreven vlokjes in! Is dat het eiwit waar ze het over hebben? Is me nooit eerder opgevallen.
    Wat betreft de blaasontsteking. Daar moet ik morgen voor terugbellen, ze hebben het op kweek gezet.
    Groetjes, Marleen

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    he, wat spannend! Je bloeddruk is inderdaad wel wat aan de hoge kant, maar je hebt je ook heel de dag druk zitten maken dus dat is ook niet zo gek! Je bloedsuiker vind ik zelf niet te hoog, voor na het eten. Maar ik zou wel even je verloskundige bellen en niet wachten tot 27 december. Even het verhaal voordoen, stel dat je verloskundige nou "ook" vind dat alles wat te hoog is, kan je beter vroeg ingrijpen als het nog 2 weken laten doen.

6. cerberus

cerberus Fanatiek lid

19 okt 2011
    3.709
    0
    36
    NULL
    NULL
    marleen...
    Mijn urine is sowieso troebel tijdens zwangerschap...
    probeer je iig niet druk te maken (moelijk ja..) maar dat is iig slecht!!!

7. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    @Suusjeuh. Meid, ik denk als ik vandaag (of morgen) bij de vk zit om m'n bloeddruk te meten dat ie misschien weer net zo hoog is omdat ik me dan wéér druk ga zitten maken. Gisteren dat ik bij de huisarts ook steeds te denken: 'Als ie maar niet te hoog is, als ie maar niet te hoog is'. En tadaa.. te hoog ;)
    Misschien dat ik het even een paar dagen laat rusten, heb namelijk ook geen verdere symptomen van zwangerschapsdiabetes of zwangerschapsvergiftiging.

@Cerberus. Ik weet dat ik me niet druk moet gaan maken, maar dat gaat automatisch! M'n hartslag is nu in ieder geval geen 124 meer, maar 80 slagen per minuut! Dat stelt mezelf al iets meer gerust.
    Heb gisteravond nog even een plasje opgevangen en die was al minder troebel en er dreven ook minder vlokjes in.

Kan iemand mij misschien nog vertellen wat de waarden zijn van een normale bloedsuikergehalte tijdens te zwangerschap? Voor en na eten. Die 6.1 zegt mij niet veel.

Groetjes, Marleen

8. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je bloedsuiker moet tussen de 4 en 8 zitten als ik het goed heb, zwanger of niet. Als je net gegeten hebt mag ie rond de 8 zitten en na 2 uur zou ie dan weer bijna terug naar je nuchtere waarde moeten zijn. Vandaar dat ze zegt 6,1 is op het randje, want het is wat aan de hoge kant voor iemand die 2 uur terug als laatst wat gegeten heeft.

Wbt je urine, ik had dat ook, die vlokjes. Dat bleek verontreiniging te zijn, oa afscheiding. Als je een goed beeld wilt hebben moet je een "gewassen" plas doen. Eerst douchen, daarna plassen, eerst een beetje laten lopen, dan een deel in een bakje plassen en dan de rest weer uitplassen in het toilet.

9. mama86

mama86 Actief lid

16 apr 2009
    182
    1
    0
    leerkracht basisonderwijs
    Zuid Holland
    Als ik het goed lees is je onderdruk hoger dan je bovendruk. 90/120. Bij een normale bloeddruk is de onderdruk lager; bijv. 120/70.
    Een hoge onderdruk kan duiden op zwangerschapsvergiftiging.
    Hoeft natuurlijk niet..

10. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik denk dat ze 120/90 bedoelt, want 90/120 is echt een rare bloeddruk (dan is de bovendruk wel érg laag en de onderdruk gevaarlijk hoog).

120/90 is inderdaad aan de hoge kant, maar grote kans dat hij wanneer je niet bij de dokter zit wat lager is dan dat. Misschien kun je een bloeddrukmeter lenen bij de thuiszorg ofzo, zodat je thuis een paar keer kan testen gedurende de dag? Of anders inderdaad de vk laten meten, misschien heb je dan minder last van de spanning.

11. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Ik bedoel dan inderdaad 120/90 :)
    Normaal gesproken is hij 120/70 bij me..
    Misschien dat ik straks de vk maar even bel dan.

12. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gekke is dat (volgens mij) van stress je bovendruk vaak stijgt, en die is normaal bij jou.

13. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Is dat zo? Volgens de assistente gisteren was de hoge onderdruk ook wellicht omdat ik me druk maakte. Vandaar dat ik mocht wachten tot de 27e bij de vk, waar m'n bloeddruk weer opnieuw gemeten zou worden.
    Anyway, ik heb de vk voor de zekerheid maar gebeld en gevraagd of zij mijn bloeddruk nog even willen meten. Mag vanmiddag om 14u30 langskomen. Moet ook een 'gewassen' plasje mee nemen.
    Ik laat wel weten hoe het is gegaan.

Groetjes!

14. evi83

evi83 Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.748
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hahaha, zie je, gewassen plas...
    Vond het zo raar toen de dokter dat tegen me zei.
    Maar volgens mij is 120/90 niet heel erg gek hoog.
    We horen het wel vanmiddag.

15. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.056
    884
    113
    Mijn bloeddruk was de 1e keer ook te hoog omdat ik een beetje nerveus was, maar nu is hij altijd heel netjes.

Over die eiwitten, die had ik zelfs in mijn urine zitten toen ik niet zwanger was. Als je bloeddruk vanmiddag goed is en je je verder niet ziek voelt of last hebt van hoofdpijn, is er echt niets aan de hand hoor!

16. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Nou de vk heeft mijn urine getest, was nu geen eiwit meer in te vinden en ook suikergehalte was prima in orde.
    Bloeddruk was nu 120/80, dus ik hoef me nergens zorgen om te maken!
    Ze zij dat er ook altijd wel sporen van eiwit en suiker in de urine te vinden zijn tijdens de zwangerschap omdat de nieren sowieso anders werken dan normaal, en de assistentes van de huisartsen maken daardoor de zwangeren te snel ongerust.

Al met al, niks aan de hand!

Bedankt voor jullie berichtjes :)

17. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Marleen, nog een tip van iemand die HELLP en PE heeft gehad: lever altijd een zogeheten 'gewassen' plas in. Er zit namelijk altijd een beetje eiwit en vervuiling en dergelijke in het eerste gedeelte van je plas. Wat het helderste beeld geeft (behalve een 24-uurs urine sparen, dat is ehlemaal accuraat is eerst een beetje plassen in de WC, daarna met een nat washandje of natte wattenbolletjes je vagina goed schoonpoetsen, en dan plassen in de urinecontainer. Daarmee voorkom je van die 'randwaardes' zoals je gehad hebt.

Maar wat fijn dat alles in orde was!

18. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Bedankt voor je tip Juul :)
    Vanmiddag had ik inderdaad op aanraden een 'gewassen' plasje mee genomen naar de vk.. En ja, je raadt het al, gisteren bij de huisarts dus niet.

Ben ook blij dat alles in orde is!

19. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik ben opgwnomen met hellp, bloeddruk is nu 140 over 100, normaal 110 over 60.
    De eiwitten zie je niet in de urine, alleen met stickjes zeg maar.
    Veel succes en let goed op je lichaam, als je het hebt merk je het echt aan oedeem en je voelt je gewoon rot.

20. misa

misa Niet meer actief

Ooh jeetje wat naar. Ik wil niet heel vervelend zijn, maar druk maken heeft meer met de bovendruk te maken. Daar zou de onderdruk niet zooo hoog van moeten worden. Ik zou naar de vk gaan met een plasje en voor de bloeddruk. Ik vind 27 december wel erg lang wachten.

Toen ik op het einde in mijn zwangerschap steeds een hoge (vooral onderdruk) bloeddruk had, moest ik elke week of 2x per week bij de vk komen. 1x in de week ook een plasje meenemen en testen op eiwit. Toen ik me er een nacht slecht bij ging voelen, ben ik gelijk naar het zh voor controle gestuurd. Ik was toen 38,5 week zwanger. Na de onderzoeken mocht ik naar huis. Met bijna 39 week moest ik terugkomen voor herhalingscontrole en de volgende dag werd ik ingeleid, want ze wilden het er niet op gokken, helemaal omdat ik al 39 weken was.

Ik vind dus ook dat je niet te lang moet wachten. Misschien is er helemaal niets ergs hoor!!!! Maar dat kun je beter uitgesloten hebben. Succes!

Edit: ik zie dat je al bij de vk geweest bent. Goed zo! Fijn dat er niets aan de hand is. Maar het is nooit verkeerd je lichaam goed in de gaten te houden. :)

Deel Deze Pagina