Arbeidsconflict mbt part time werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Blondie685, 19 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blondie685

Blondie685 Fanatiek lid

11 jan 2016
    2.086
    1.201
    113
    Ik heb afgelopen week bekend gemaakt aan mijn werkgevers voor hoeveel uur en welke dagen ik wil terugkomen na mijn verlof. Dit viel echter niet in goede aarde bij ze. Ik ben kapster en ik werk nu gewoon 5 dagen. Ik wil in principe mijn rooster hetzelfde houden alleen komen de woensdag en zaterdag te vervallen. Op de zaterdag kan ik echt niet terugkomen dit ivm het eigen bedrijf van mijn man die 6 dagen werkt. Wij werken op de zaterdag maar drie uurtjes dus een hele belangrijke dag is dit niet vind ik zelf, maar zij vinden dus van wel. Overigens werkt 1 van de twee alleen maar 1 zaterdag pm. We zijn met 21 man personeel dus genoeg om de vrij gekomen uren op te vangen, ze zullen niet in ernstige problemen komen hierdoor. Hun eerste reactie was in eerste instantie van oh je hebt al een heel rooster gemaakt, maar zo werkt het niet je kan zeggen hoeveel uur je wilt terugkomen maar wij delen het in. Uhm dus nu bedoelen ze te zeggen dat ze me iedere dag een paar uur kunnen indelen? Ik heb toch oppas nodig. Mijn vraag is kunnen ze dit zomaar maken of heb ik nog ergens rechten in dit geval?

2. Zinaa

Zinaa Fanatiek lid

28 mei 2010
    3.719
    22
    38
    Hoeveel uur heb je op contract? Als je nu een fulltime contract hebr, is het niet volgens mij geen recht dat je parttime mag gaan werken omdat je moeder bent geworden. Dit zal in overleg met je werkgevers moeten gaan. Ook vind ik het inderdaad apart dat jij al zelf je rooster maakt. Ook daarover moet je met je werkgevers in gesprek over jouw voorkeuren en kunnen zij kijken wat er mogelijk is. Het zou te gek zijn als iedereen zelf gaat beslissen welke dagen ze komen werken omdat dat goed uitkomt ivm oppas. Normaliter ja het echt andersom. En als je niet parttime mag werken of niet op de dagen die jij graag wilt is dat een goede reden om verder te gaan kijken naar andere werkgever.

3. Blondie685

Blondie685 Fanatiek lid

11 jan 2016
    2.086
    1.201
    113
    Ik werk al 7 jaar 36.25 uur en ik wil nu naar 24.75 uur. Maar wat ik al zei mijn rooster blijft hetzelfde alleen vervallen de woensdag en zaterdag. En volgens de wet flexibel werken kunnen ze je verzoek alleen afwijzen als er zwaarwegende bedrijfsbelangen zijn. En part time werken is een recht in nederland

4. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Overleg is het toverwoord en dat mis ik hier.

5. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    het spijt me maar met jouw instelling zou ik als werkgever ook mijn kont tegen de kribbe gooien. zoiets doe je in overleg maar jij hebt het blijkbaar al geregeld. Dat is helemaal niet zoals het moet. Je werkgever mag niet weigeren in principe, maar hij kan wel kijken hoe een en ander in zijn planning valt. Al dat geblaat over recht ... je heb ook een plicht ...!

Even een stapje terugdoen dus en met je werkgever overleg voeren over je wensen.

Oja... en je werkgever heeft natuurlijk geen jota te maken met het eigen bedrijf van jouw partner!

6. Blondie685

Blondie685 Fanatiek lid

11 jan 2016
    2.086
    1.201
    113
    als ze me nu 5 dagen gaan inroosteren moet ik voor kinderopvang gaan zorgen dan is mijn keuze snel gemaakt want dan ga ik alleen maar werken voor de opvang het kappersloontje is nou niet echt om over naar huis te schrijven, dus weet niet wat ze liever willen en vaste kracht verliezen die er al zeven jaar werkt en heel veel vaste klanten heeft, of ergens inschikken met mijn wensen. Overigens kan ik nog wel wat met dagen schuiven maar de zaterdag is een no go

7. A1988

A1988 Fanatiek lid

8 okt 2012
    1.133
    0
    0
    Twente
    Ik snap wat je bedoelt, ik hoop alleen niet voor je dat je het zo stellig brengt naar je werkgever. Daarvan gaan mensen met de hakken in het zand. Terwijl je, wanneer je het in overleg doet, je veel meer kan bereiken en je de relaties beter houdt. Dus inderdaad, even een stapje terug. Naar je werkgever gaan en aangeven dat je niet zo stellig had moeten zijn, dat het nieuw voor je is, dat je het enorm naar je zin hebt op je werk en graag wilt blijven en dat je hoopt dat er in een gesprek de mogelijkheden besproken kunnen worden.
    Dan kan jij in dat gesprek aangeven wat voor jou zwaar weegt (zoals bijvoorbeeld de zaterdag) en kan het werk aangeven wat voor hen belangrijk is, zoek daarin een goede compromis. Je mag ze daarbij helpen herinneren aan je rechten, maar dat zou ik dan brengen als: Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ik ......., klopt dat?

8. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik hoop echt niet dat je je zo ook naar je werkgever opstelt. Dat is echt vragen om problemen.

Het gaat er niet om dat je geen parttime kan of mag werken, het gaat erom dat je ze voor een voldongen feit zet. My way or the highway.

Je kan misschien wel in je recht staan, het gaat je goede verstandhouding met je werkgever niet ten goede komen. Het is maar net wat je wilt he!

9. Blondie685

Blondie685 Fanatiek lid

11 jan 2016
    2.086
    1.201
    113
    #9 Blondie685, 19 jun 2016
    Laatst bewerkt: 19 jun 2016
    Ik heb het zeker niet zo tegen hun gezegd, en ik wist ook wel dat ze moeilijk zouden doen over de zaterdag, maar nee heb je en ja kan je krijgen. Maar wat mij het meeste stak is dat ze viel over het rooster omdat dat in principe gewoon hetzelfde blijft en ik ook een dinsdag van 09.00-21.00 blijf werken, zodat mijn klanten ook s avonds nog steeds terecht kunnen bij mij (er komt 1 avond te vervallen, want werk er nu twee). En ik laat het nu bij hun bezinken en zie wel waarmee ze verder gaan komen en ben zelfs bereid om als compromis voor die zaterdag 1 keer per maand te komen werken op zaterdag.En ik ben meestal degene die over zich heen laat lopen.

10. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ik zou een gesprek plannen voor overleg. Want dit gaat zo alleen maar meer uit de hand lopen als ik dit zo lees.
    Ik snap wel dat ze er over vallen dat je gewoon een kant en klaar rooster inlevert, dat is echt iets om in overleg te doen. En de houding die je aan neemt is niet echt bevordelijk voor een goede werkverhouding.
    Ik zou dus vragen om overnieuw te beginnen, aangeven hoeveel uur je wilt werken en daar gesprek over plannen. Dan van te voren vragen of zij een voorstel meenemen naar het gesprek, jij doet hetzelfde en dan kijken of je tot een mooi compromis kunt komen. Daar bereik je meer mee dan gewoon je rechten opeisen. Je eigen rooster bepalen is overigens helemaal geen recht in dit geval.

11. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.274
    2.976
    113
    Op verzoek van TS gesloten.

Met vriendelijke groet,
    Beheer Zwangerschapspagina.nl

Deel Deze Pagina