Zwanger en solliciteren

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Mom86, 19 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mom86

Mom86 Niet meer actief

Wie heeft hier ervaring mee en bij wie heeft het positief uitgepakt?

Ik ben nu pril zwanger en opzoek (al een lange tijd!) naar een andere baan. Er lopen nu een aantal sollicitaties en ik hoop dat ik nu dan eindelijk ergens op gesprek mag komen. Maar wanneer vertel je dan dat je zwanger bent?

2. Bambino15

Bambino15 Fanatiek lid

10 aug 2013
    1.803
    0
    0
    NULL
    Noord Brabant
    Heb je nu een vaste baan? Anders zou ik lekker blijven zitten en na je verlof of erin natuurlijk lekker aan de slag gaan met een nieuwe baan.

3. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Ik was mijn baan (onregelmatige werktijden en onmogelijke roosters) al heel lang zat, dus ook tijdens de zwangerschap blijven door solliciteren. Ik heb niet in de brief gezet dat ik zwanger ben. Leeftijd & samenwonend/ getrouwd etc. geeft toch wel aan dat je in zo'n levensfase zit waarbij je net kinderen hebt of gaat krijgen, anders moeten ze je niet uitnodigen als ze daar heel negatief tegenover staan ;)

Uiteindelijk bij de baan waar ik al heel lang op zat te hopen, met 34 weken door een dik pak sneeuw geglibberd en op gesprek. Ze zagen natuurlijk meteen dat ik zwanger was toen ik aan kwam lopen en ze vonden het heel stoer dat ik gewoon solliciteerde. Ik ben aangenomen na mijn verlof en inmiddels ook een tweede kindje gekregen en werk er nog steeds. Het is maar net hoe je er zelf in staat! Ik heb dan ook vooral benadrukt het geweldig uitdagend mij de baan leek en verder heel zakelijk over de zwangerschap gepraat, niet te veel over uitweiden, om te voorkomen dat ze denken dat je straks liever thuis blijft en met tegenzin komt werken. Aan het einde van het gesprek wel wat informeler over de zwangerschap gekletst nog, toen was het gesprek al 'afgelopen' zeg maar. Succes!!!

4. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Het hangt inderdaad af van wat je huidige situatie is. Ik heb ook een positief verhaal over solliciteren in de zwangerschap maar het feit dat ik een baan had maakte de keuze om het wel te vertellen een stuk makkelijker.
    Mijn gesprek was met 6 weken en een week later gingen we de salarisonderhandelingen in. Ik heb het toen eerlijk gezegd voordat ik mijn eisen op tafel legde. Op die manier konden we nog op een nette manier uit elkaar gaan, als ze mij niet het salaris konden bieden wat ik wilde. Uiteindelijk is het allemaal goedgekomen, met 22 weken op mijn nieuwe plek begonnen en dus al snel met verlof. Nu ben ik bijna 2 jaar in dienst en is nr. 2 op komst!

Ik heb trouwens wel geluk gehad met ouderschapsverlof. Mijn werkgever stemde ermee in om na mijn verlof 4 ipv 5 dagen te gaan werken en 1 dag OV op te nemen. Daardoor krijgt mijn werkgever nu ook weer 5 dagen uitbetaald door het UWV, ondanks dat ik maar 3 maanden fulltime bij hem heb gewerkt. Je werkgever is het niet verplicht maar in dit geval is het wel voordelig, anders zou ik een contract van 4 dagen hebben afgesloten.

5. Es85

Es85 Niet meer actief

Ben op sollicitatiegesprek gesprek geweest toen ik een week of 6 zwanger was van onze tweede. Tijdens het gesprek niet gezegd dat ik zwanger was, omdat ik graag aangenomen of afgewezen wilde worden om wie ik ben. Ik vond het belangrijk dat de zwangerschap daar niet bij meespeelde.
    Ben aangenomen en heb toen direct over mijn zwangerschap verteld. Daar werd gelukkig heel positief op gereageerd. Werk er nu, ruim 2 en een half jaar later nog steeds. Inmiddels 26 weken zwanger van nummer 3!

6. Mom86

Mom86 Niet meer actief

#6 Mom86, 23 aug 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 aug 2015
    Ben blij de positieve verhalen te horen.

Even een korte uitleg over mn huidige situatie.
    Momenteel werk ik al 7 jaar bij het bedrijf, maar ben eigenlijk al wat jaartjes opzoek naar ander werk. Tussentijds wel wat gesprekken gehad, maar helaas niet verder gekomen dan de eerste ronde. De reden om te solliciteren was eigenlijk puur vanwege mn salaris...
    Sinds 2013 zijn er veel mensen ontslagen wegens economische redenen. Zo ook begin 2014. In oktober 2014 is het bedrijf uiteindelijk failliet gegaan. 2 weken later werd ik weer aangenomen na de doorstart. De grootste concurrent heeft het bedrijf overgenomen met als voorwaarde alles blijft zoals het is (een aparte bv, op een aparte locatie etc). Na een half jaar kreeg ik mn vast contract weer terug.
    Nu gaat het nog steeds niet denderend goed met het bedrijf en willen ze de twee bedrijven gaan samenvoegen en dus op 1 locatie. Dat zal de locatie worden wat voor mij niet haalbaar is 1,5 uur reistijd..(enkele reis)

Vanwege dit en al die onzekerheid ben ik dus weer druk aan het zoeken naar ander werk.
    En jaa komende dinsdag mag ik op gesprek komen bij een bedrijf bij ons op het centrum. (Lees 10minuten lopen).
    Toch wel spannend hoor...

7. Iba

Iba Actief lid

26 mrt 2015
    175
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik!

Ik heb maandag gesolliciteerd! Heb eerlijk gezegd dag ik zwanger ben! Dinsdag het bericht gekregen dat ik ben aangenomen.. Ik had ook m'n twijfels! Was onzeker! Maar zo zie je kaar eerlijkheid en openheid duurt het langst hoor! Weet de werkgever ook dat je eerlijk bent!

Veel succes!

8. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier ook zwanger (bija 13 weken) en ook druk met solliciteren. Per 1/10 zonder werk.
    Heb er een beetje een hard hoofd in dus de positieve verhalen doen me goed.

9. Tooss

Tooss Actief lid

11 apr 2015
    163
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb besloten uit een procedure te stappen toen ik erachter kwam dat ik (onverwacht) zwanger was. De onzekerheid durfte ik niet aan. Heb wel spijt van. Straks in mn verlof ga ik weer solliciteren.

10. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Ik ben nu 32 weken zwanger en ga solliciteren. Mag daar over 2 weken langskomen voor een kennismaking (nog geen sollicitatiegesprek). De timing is verre van handig, zeker omdat het ons eerste kindje is en ik geen idee heb hoe zwaar dat zal zijn. Maar kwam een vacature tegen die ik niet kan en wil laten voorbij gaan. Gelukkig hoef ik niet te bedenken of ik wel of niet zal zeggen dat ik zwanger ben :D

11. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ik heb ook ervaring hierin.. Toen ik zwanger was van de eerste is mijn contract niet verlengd.. Dus kwam ik zwanger thuis te zitten.
    Wel ben ik blijven solliciteren. In mijn sollicitatiebrief al aangegeven dat ik zwanger was (was 25 weken ofzo, dus ook niet meer te verstoppen :p ). Toch ergens op gesprek mogen komen, waar ik in eerste instantie tot aan mijn verlof kon komen werken, en op de laatste dag vroegen ze of ik niet terug wou komen na mijn verlof :D

12. lunap

lunap Fanatiek lid

15 okt 2011
    2.064
    6
    38
    Hier iets anders maar toen ik net aangenomen was bleek ik zwanger te zijn en heb dit wel meteen eerlijk verteld. Mocht blijven naar mijn proeftijd ;)

13. beautevil

beautevil Fanatiek lid

23 dec 2011
    2.156
    1
    38
    in het oosten !!
    Wat fijn om hier ook succes verhalen te lezen!

Een week voor mijn verlof te horen gekregen dat ik per 1 februari volgend jaar werkloos ben. Nu wel aan het solliciteren en al wat gesprekken staan in december. Ik krijg veel complimenten dat men het stoer vindt dat ik nu alweer actief rondkijk.

14. RachelleNM

RachelleNM Fanatiek lid

19 aug 2015
    3.329
    2.135
    113
    Vrouw
    Ik ben onlangs aangenomen voor parttime verkoopmedewerker (12-25 uur p/w). Joepie!

Heb het gewoon gedaan. Had zelfs een zwangerschapsjurkje aangetrokken wat mijn buikje nog eens extra benadrukte. Werd niet eens naar gevraagd...!

15. Oudje37

Oudje37 Bekend lid

28 mrt 2015
    954
    0
    16
    Gefeliciteerd!!

16. Mom86

Mom86 Niet meer actief

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Hier nog steeds in een onzekere situatie... en het solliciteren heeft tot nu toe geen biet uitgemaakt.. :( Moedeloos om van te worden!

Deel Deze Pagina