Werken in ploegendienst

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Nyosha, 28 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nyosha

Nyosha Lid

28 nov 2007
    13
    0
    0
    Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje...misschien dat jullie mij kunnen helpen?
    Ik werk in de ploegendienst bij Corus. Dit zijn 2 ochtenden, 2 middagen, 1 dag vrij, 2 nachten en drie dagen vrij. Ik heb hier totaal geen moeite mee.
    Nu wil ik graag zwanger worden, alleen zit ik met n paar vraagjes.
    Moet ik al vertellen tegen mijn teamleider dat ik zwanger wil worden, of pas wanneer t zover is?
    Kan ik nog wel in de ploegendienst blijven werken als ik zwanger ben?
    Ik wil graag 2 ochtenden laten vallen en dus parttime gaan werken, zal dit mogelijk zijn?
    Nou alvast bedankt voor de reacties! :D

2. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Hoi,

In principe heb je recht om minder uren te gaan werken. Een werkgever kan hier wel bezwaar tegen maken, maar dan moet hij wel erg goede argumenten hebben dat het bedrijfsproces in de problemen komt als jij minder wilt gaan werken. Hoe je die uren gaat invullen, dat moet je overleggen met je leiding. Hou er rekening mee dat ook jij water bij de wijn moet doen, je kunt niet verwachten dat ze 100% naar jouw inzicht zullen meewerken.
    Zo wilde ik van 36 naar 24 uur per week gaan werken (een slaapdienst van 16 uur en een dagdienst) volgens een vast rooster. Ze wilden me wel een vast rooster geven, maar dan alleen dagdiensten. Dus nu ga ik 16 uur (2 dagdiensten) per week werken op vaste dagen.

Ik zou niet vantevoren vertellen dat je zwanger wilt gaan worden. Misschien ben je een jaar bezig en is er voorlopig rooster-technisch nog niks aan de orde. Als je zwanger bent, dan is het vroeg zat om te vertellen dat je zwanger bent. En dan zou ik ook pas aangeven dat je parttime wilt gaan werken en dan vragen om een gesprek om tot een duidelijke indeling van je uren te komen.

Groetjes Saskia

P.S. Succes met zwanger worden!

3. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Als je zwanger bent hoef je geen wisselende diensten meer te werken... Het mag natuurlijk wel, het ligt eraan wat jij prettig vind. Ik werk in de zorg en in een nachtdienst staan wij alleen, en dat vond ik niet zo fijn met mijn dikke buik.

Kijk even hier voor je rechten en plichten... http://home.szw.nl/navigatie/dossier/dsp_dossier.cfm?set_id=2128

Als het goed is is dit volgens de nieuwe arbeidstijden wet.. Kijk even verder op de site, want het kan zijn dat je door een oudere cao nog gedeeltelijk aan de oude wet vastzit.

4. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hoi Hoi,

In welke ploeg werk je als ik vragen mag? Goede vriend van mij werk daar ook namelijk in zelfde ploeg qua werkdagen als jij en wat doe je?

Ik zou als ik jou was sowieso niet zeggen dat je bezig bent met zwanger worden. Dat is iets prive of je moet het zelf prettiger vinden. Je zou evt. wel bij persooneelszaken kunnen informeren over parttime werken en ploegendienst, maar na mijn weten kan dat niet en moet je dan van ploegendienst naar dagdienst.

Suc6 in ieder geval.

liefs vruchtje

Deel Deze Pagina